Hej

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • spickyForfatter
    Indlæg
  • #92768
    spickyForfatter

    Hej

    #180314
    spickyForfatter

    Nå, ved ik lige hvordan jeg kunne skrive indlæg når jeg ik er logget ind.

    Hurtigt spørgsmål:

    Har sammenlignet 2 billån hvor købesummen selv er den samme. Det der står de samlede kreditomkostninger er i låneperioden viser sig kun at være en forskel på 2390 over 84 mdr eller ca 28 kr om md i forskel. Så er spørgsmålet jo, om der skal kigges på det for det ene lån hedder 5% rente og ÅOP efter skat på 4.7. Det andet hedder 6.25 rente og aÅOP på 6.94. Hvis man kan aflede lånets pris på de samlede kreditomkostninger, så er det jo bedøvende ligemeget om man tager det ene lån frem for det andet????

    #180316
    KrisserForfatter

    ÅOP efter skat på 4,7 svarer nogenlunde til ÅOP før skat på 6,94 (lidt afhængig af skattesats). Du kan dog ikke sammenligne de to, da renter kan fratrækkes, hvorimod oprettelsesgebyrer ikke kan.

    Umiddelbart lyder det som om der er væsentligt højere gebyrer på lånet med den lave rente. Derfor kan lånet med den høje rente let være det billigste, da merrenten er fradragsberettiget (efter skat er renteforskellen kun omkring 0,84 procentpoint, mod 1,25 procentpoint før skat).

    Det skal siges at dette forudsætter at løbetiden rent faktisk er 84 måneder på begge lån.

    #180328
    thsvForfatter

    Lånet med laveste rentesats er lidt billigere i det lange løb.
    Jeg har lavet regneeksemplet på 100.000 kr i lånebbeløb og 8.000 kr i stiftelsesomk. for det billige lån. Spares der 3.000 kr i stiftelse ved lånet med højere rente er der balance i ydelserne efter skat, mens lånet med højest rente er 20 kr dyrere hver måned brutto. Omregner man til Nutidsværdi er lånet med højst rente næsten ligeså billigt som det andet lån, da nettoydelsen er lidt lavere i starten, men stiger sidst i forløbet.

    Så du bør osse sammenligne lånegebyrerne, da oprettelsesgebyr på 10.000 kr mere modsvarer 15.000 kr i renteforskel, grundet rentefradraget.

    #180356
    spickyForfatter

    Så passer det jo heller ik helt at man skal kigge efter ÅOP når man ser prisen på et lån.

    Igen, så er jeg altså totalt ligeglad med om jeg om 7 år har betalt godt 41.000 i rente eller knap 44.000.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.