obligationer

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • am1234Forfatter
    Indlæg
  • #92760
    am1234Forfatter

    Min bank anbefaler mig at sælge min obligationer hurtigst muligt. Af private årsager har jeg ikke selv købt disse men er nu ejer af dem. Det drejer sig om følgende danske obligationer. Istedet anbefales køb af virksomhedsobligationer. Jeg er pensionist og ønsker ikke højrisiko papirer, men hvad kan anbefales istedet og er det en god ide at sælge nu ?

    Danske obligationer
    SI Dannebrog
    5 NYK 03D
    7 NYK 01E SDO 31

    #180194
    pppedeForfatter

    Hvad er kursen på dine NYK?

    Virksomhedsobligationer mener jeg ikke er lavrisiko.

    #180196
    AnonymForfatter

    Hvad er bankens begrundelse for deres anbefaling.

    Ud fra de få oplysninger i dit indlæg kunne jeg være kommet frem til en anderledes anbefaling.

    #180200
    grgForfatter

    Hvor store er dine poster?

    Virksomhedsobligationer er ikke lavrisiko…

    #180202
    am1234Forfatter

    værdi er ca. 200.000 for førstnævnte og 75.000 for hver af de 2 sidstnævnte serier, med et værditab i år på ialt omkring 3.500.

    #180214
    KrisserForfatter

    Helt generelt giver det ikke mening at have enkeltobligationsposter på 75 000 kroner. Udover det skattemæssige bøvl med at beregne kursgevinst for hver udtrækning (hvis de er købt efter januar 2010), æder omkostningerne renten op.

    Du skal op i nogle hundrede tusinde per obligation før man overhoved kan tale om at det giver mening, og så skal du stadig have bøvlet med skatten. Herudover et 7 pct 2031 ekstremt kursfølsom, så du vil få store kurstab hvis renten stiger. Det samme gælder formentlig 5 pct-obligationen, da jeg gætter på den stadig har en lang løbetid.

    Hvad du skal købe i stedet kan vi ikke svare på ud fra de oplysninger du har givet.

    #180218
    grgForfatter

    SI Dannebrog skriver at der på et 10-årigt sigt forventes et afkast på 3,25% p.a. – dette formoder jeg er inkl. årlige omkostninger på 0,6%..

    De to enkeltposter handles begge pt. over kurs 100 og der vil således være tab i forbindelse med udtræk.

    Om du skal sælge afhænger meget af din tro på det fremtidige renteniveau, forventer du et stigende renteniveau vil jeg umiddelbart tro du vil få et højere og mere sikkert afkast ved at placere pengene på højrentekonti – eksempelvis 3 år til 3,75% hos FIH.

    Men uden at kende hele din privatøkonomi er det svært at give et præcist svar på hvad der vil være det rigtige, hvor stor en del af din formue er dette beløb (350.000), hvad er din inkomst, har du gæld som kan afdrages, hvornår forventer du at skulle bruge pengene osv. osv.

    Med de oplysninger vi pt. har ville mit umiddelbare svar være at placere pengene på højrentekonti der matcher dit behov for at bruge pengene – eksempelvis:

    110.000 med 1-årig binding
    120.000 med 2-årig binding
    120.000 med 3 årig binding

    Efter 1 år placerer du de 110.000 der er udløbet i en 3 årig binding.

    Således at du har:

    120.000 med 1-årig binding
    120.000 med 2-årig binding
    110.000 med 3 årig binding

    osv..

    Har du gæld ville det måske være en god idé at afdrage denne..

    #180244
    AnonymForfatter

    Det er svært at give et præcist svar på hvad der er det rigtige at gøre når vi ikke kender alle oplysninger.
    Men min generelle anbefaling er et af følgende:

    1. Hvis du ikke skal betale nogle løbende depotgebyrer. Så kunne du beholde obligationerne.
    2. Sælg obligationerne og sæt pengene ind på en eller anden form opsparing med binding og få 2% eller højere i rente.

    Jeg vil aldrig købe virksomhedsobligationerne.banken prøver bare at tjene ekstra gebyrer. Var du ikke også tæt på pensionsalderen- så giver dette heller ikke mening

    #180254
    HalliHalloForfatter

    Der er flere alternative muligheder;

    Halvsikre portugisiske obligatiner med kortere løbetid giver 13-16%. Landens rating ligger imidlertid kun BB.

    Græske statsobligationer kan også anbefales for den lidt mere spekulative investor, idet man kan få helt op til 250% i rente.

    Skal man i dag have bare nogenlunde sikre virksomhedsobligationer, så giver disse kune en rente på ca. 1,5 – 3%, og hvis du ikke selv har forstand på det, så koster det ca. 1,5% at være med i en pulje eller investeringsforening+sandsynligvis depotgebyrer alt afhængig af bank m.v.

    Summa summarum: Der er ikke mange muligheder tilbage, hvis ikke du tør købe lidt gode aktier med et godt sikkert udbytte.

    Og det tør du sikkert ikke, så må du sende dem over til Bjarne Gravesen i FIH og få 3,75%, hvis du kan undvære pengene i 3 år.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.