Spørgsmål til boliglån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • rbfForfatter
    Indlæg
  • #92759
    rbfForfatter

    Hej
    Min kone og jeg står overfor vores 1. huskøb. Vi er begge nyuddannede.
    Vi er blevet tilbudt lån til køb af hus til ca 3,1 mio i hhv Sydbank og Danske Bank.
    Vi har ca 250.000 i opsparing og en ligeså stor gæld til bil/studielån.
    Vi har gode jobs med sikre fremtidige lønstigninger, samt mulighed for ekstraarbejde, hvis behovet opstår. Har 2 børn på 0 og 3 år.
    Vi har tilsammen en årlig indkomst på 820.000 kr, men nok reelt lidt højere grundet overarbejde.

    Vi har tænkt os at købe hus til ca 2,8-2,9 mio.

    Spørgsmålet er hvilken lånekombination vi skal vælge.

    1. Vi har overvejet afdragsfrit F3 lån mhp hurtig afvikling af banklån. Alternativt et 4 pct fastforrentet afdragsfrit. Eller en kombination. Nogen forslag?

    2. Mht banklån mangler vi lidt overblik. Som jeg har forstået det, kan man vælge mellem et lån, hvor man betaler faste ydelser hver måned og en kredit, hvor lønnen går ind og hvor man dermed kan betale så meget som muligt ind og derved kan bringe gælden hurtigt ned. Men der er også forskel i renten på de to. Er der nogen der kan uddybe evt med fordele og ulemper?
    De næste to år bliver lidt dyre da vores yngste skal i vuggestue, så vi har overvejet kreditten, da den giver bedre fleksibilitet på kort sigt, selvom jeg ikke er sikker på der er absolut behov.

    3. Vi har en god forhandlingsposition og er af de to banker blevet tilbudt deres lavest mulige rentesatser og yderligere nedsatte gebyrer ifm låneomkostninger. Er der nogen der kan gennemskue, hvilken bank der har de billigste renter?

    Mange tak for hjælpen

    #180186
    pppedeForfatter

    Mine umiddelbare kommentarer…

    Hvis I har en god og sund økonomi, så kan det sagtens være en god idé at tage en afdragsfri periode – men kun hvis I vælger at afdrage på boliglånet. I stedet for f3 ville jeg tage f5. Renten er jo rekordlav, og så kan I ligeså godt vælge de 5 sikre år og få banket ekstra meget af på boliglånet. I skal i øvrigt kun vælge flekslån, hvis I har råd til rentestigninger. Har I det og kan I sove om natten ved risikoen, så kan det godt være fornuftigt at vælge et flekslån. Har I desuden et fornuftigt rådighedsbeløb, så ville I også kunne bære en tungere rente om 5 år – især hvis I har afdraget fint på boliglånet. Hvad er jeres rådighedsbeløb ved fast rente?

    Min helt ærlige mening om boliglånet er, at hvis I har behov for en stor fleksibel kreditløsning for at kunne få jeres yngste barn i vuggestue, så ville jeg skrue ned for boligambitionerne. Så virker det måske lige stramt nok? Det afhænger dog også af prisforskellen på de to lån. Mit gæt er, at renten på kreditfaciliteten er højere end på det traditionelle boliglån med afvikling?

    Samtidig kan I jo risikere, at I fristes af kreditten og undlader at afdrage tilstrækkeligt på boliglånet. Når f5 så udløber om 5 år, og renteniveauet generelt er steget, så har I ikke har fået afdraget tilstrækkeligt på boliglånet. – Men måske er det bare mig, der er glad for kredit? 😉

    Jeg er fortaler for Danske Bank, men måske er Sydbank banken for jer. Danske Bank er kåret som billigste bank for ejere i søndagsavisen i januar 2012 – sammenlignet på billigste priser – så måske er det vejen at gå. På den anden side set, så kan du jo sammenligne deres tilbud og tage den derfra.

    #180190
    AnonymForfatter

    Jeg giver ikke en rød reje for den test. Ved du hvordan søndagsavisen fandt frem til det? Og hvad der ligger til grund for disse standardforudsætninger?

    #180192
    pppedeForfatter

    Hej TB

    Jeg kan også henvise til en test i TÆNK for et års tid siden, der havde samme resultat. Hvis du kan finde artikler, der

    #180272
    AnonymForfatter

    Jeg kender den udemærket godt. De bruger blot pengepriser.dk som reference. Prøv at gå derind og se hvordan modelfamilierne er opsat og fortæl mig, hvor mange som præcis rammer den målgruppe, som du omtaler.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.