Må banken hæve låneydelsen.?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • SamdavisForfatter
    Indlæg
  • #92747
    SamdavisForfatter

    Hej Jeg er ny på dette forum, og vil da lige se, om her er nogle kloge hoveder som kan svare mig på et spørgsmål.. 🙂

    Jeg er kunde i Nordea Bank gennem knap 30 år i samme afdeling (tidligere SDS, Unibank). Jeg har ALDRIG misligeholdt mine aftaler med banken, og har generelt godt styr på tingene.! Banken ringede forleden og sagde, at min boliglån, oprettet i 2007, på 247.000kr over 30år med afvikling på knap 2000kr pr. mdr, skal laves om..! Banken forlanger jeg skriver under på et nyt lånedokument hvor jeg indvilliger i, at den månedlige ydelse stiger med 2000kr til knap 4000kr pr. mdr.. Låneomlægningen koster mig ca.4100kr som banken lægger oveni mit eksisterende lån (det “glemte" de at oplyse om i telefonen, men det står på det nye lånedokument).

    Må/kan banken tvinge mig til det..?!? Jeg synes en forhøjelse af ydelse på over 100%, uden varsel, må være lovstridig.? Banken siger, at de opsiger mit engagement,hvis ikke jeg hopper med på aftalen, og som sygemeldt pga. arbejdsskade, kan jeg nok ikke finde anden bank lige p.t. Banken begrunder ændringen med, at jeg har oprettet et andet lån i en anden bank (70.000kr), og Nordea derfor ikke længere er min eneste bank, og de derfor ikke har overblik over min økonomi.. Men SKAL de have det, hvis eller jeg passer mine ting.!?

    Det skal igen lige slåes fast, at jeg aldrig har misligeholdt mine aftaler med dem, samt aldrig har været i restance hos dem.!

    Håber der er nogen herinde som kan be- eller afkræfte, at de må gøre hvad der passer dem. Hvis I har spørgsmål omkring tingene, før i kan svare på spørgsmålet, så spørg løs. 🙂

    #179910
    MichaelForfatter

    Jf. de almindelige forretningsbetingelser for Nordea kan banken opsige dit lån hvis du har afgivet urigtige eller ufuldstændige informationer i forbindelse med optagelsen af boliglånet. Hvis du derfor har

    #179914
    MichaelForfatter

    Nå, så blev jeg ramt af anførselstegnsfejlen igen og indlægget blev klippet af. Jeg prøver lige igen:

    Hvis du har glemt (i anførselstegn) at oplyse at du havde et lån på 70.000 kr. i en anden bank da du stiftede boliglånet kan Nordea straksopsige dit lån da det har væsentlig betydning for kreditvurderingen. Du er derimod ikke tvunget til efterfølgende kun at have alle engagementer i Nordea og banken kan ikke opsige dit lån på den baggrund.

    Derudover kan Nordea opsige lånet med 3 mdr. varsel hvis der foreligger en saglig begrundelse. For mig at se er dét at du låner 70.000 kr. i en anden bank overhovedet ikke en saglig begrundelse. Det er heller ikke en saglig begrundelse, at de ikke har overblik over din økonomi pga. lånet på 70.000 kr. for de kan såmænd blot udbede sig en kopi af din årsopgørelse hvert år.

    #179920
    SamdavisForfatter

    Hej Michael, tak for svaret.. Det skal nævnes, at lånet på de 70.000kr først er taget i 2010.. Så der er ikke “glemt" oplysninger ifb. mine lån i Nordea.. Nordea tilbød selv, at låne mig de 70.000kr, men min samlever og jeg fik et bedre tilbud i hendes bank, så derfor blev lånet taget hos dem.. Det har så sidenhen skabt ramaskrig hos Nordea, som efterfølgende har nævnt flere gange, at de ikke kan udvide mit engagement (hvilket jeg heller ikke har bedt om) da jeg valgte anden bank istedet for dem. Men jeg kræver heller ikke udvidelse af engagement, så forstår ikke deres handling. Det undrer mig derimod hvorfor, de ikke vil fastholde den allerede indgåede aftale..!?

    #179924
    AnonymForfatter

    Det lyder også meget underligt.

    Hvis det du siger, er rigtigt, tror jeg ikke at der er juridisk belæg for at opsige dit lån eller tvinge dig til en omlægning, med mindre du selv er villig til det.

    Du har ikke misinformeret banken på det tidspunkt at lånet blev indgået, og derfor har du ikke handlet på en svigefuld måde. Det er normalt forudsætningen for, at banken kan opsige dit lån eller stille krav om ændrede vilkår, uden at du har misligholdt aftalen.

    Med mindre der er information du udelader, eller lånet er taget på nogle særlige vilkår der forpligter dig til at holde alle din engagementer i Nordea (kan man overhovedet det?), lyder det som om at din bankrådgiver har misforstået et eller andet.

    #179930
    SamdavisForfatter

    Hej Erich.. Tak for din indlæg..

    Der er intet udeladt i min beskrivelse af situationen, og der er ikke indgået aftale om genforhandling af aftalen, så jeg forstår heller ikke hvad det går ud på.. Det er endda filialdirektøren som henvender sig og ikke min bankrådgiver (som jeg dog endnu aldrig har mødt pga. hyppig udskiftning i bankpersonalet)..

    Da banken ringede, spurgte jeg om, hvordan de tænker jeg pludselig kan hæve mine afdrag med 2000kr, når nu jeg er på sygedagpenge. Dertil var svaret, at

    #179932
    SamdavisForfatter

    Ups, der sendte den vidst lige hurtigt nok.

    Dertil var svaret fra banken, at jeg jo har en næsten uudnyttet kassekredit på 150.000kr, som jeg kan betale afdrag med, indtil jeg bliver rask til at arbejde igen. Mit svar på det var så, at det da er smart af dem at lade mig betale et billigt boliglån ud med en dyr kassekredit.

    Jeg tror de prøver at presse mig ud i en dårlig aftale, og de tænker, går den, så går den.!

    Jeg synes bare, at hvis det virkelig forholder sig sådan, at de prøver at skabe et problem, hvor der tidligere aldrig har været noget, for at højne egen indtjening, så er det lige til medierne.

    #180044
    AnonymForfatter

    Du kan jo nægte og så se hvad der sker, de kan opsige lånet og I går i retten for at se om det holder. Pengene får jo så ikke under alle omstændigheder, hvis du ikke kan få lånet i en anden bank.

    Du kan jo lige høre dem først, med hvilken § i loven eller jeres aftale de henholder sig under?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.