Jeg er i gang med mit livs måske største fejltagelse

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87324
    AnonymForfatter

    For at min samlever og jeg kunne få økonomien til at hænge sammen, da vi flyttede sammen, lavede jeg en ufattelig naiv disposition, og det vil jeg gerne have lavet om på.

    Min samlever har en (uomsættelig) gæld vi betaler mange penge af på hver måned. Hans gæld vil være væk om ca. 8 år. For at det kunne lade sig gøre måtte der reduceres et andet sted og her lavede jeg afdragsfrie lån i mit hus samtidigt med at lånet blev forhøjet til max.

    Sker der det at vi går hver til sit om 8-9 år, vil vi altså have gjort ham gældfri mens vi har sørget for at jeg sidder med præcis samme gæld i mit hus som idag. Med andre ord vil jeg da give ham i nærheden af ½ million. Det er ikke fair og jeg føler det som om jeg med åbne øjne er gået ind i den største fælde jeg kunne. Hvor naiv kan man være?

    Findes der en måde at få dette lavet om, så vi står lige uanset hvad der sker? Vi kan ikke vælge at sætte et beløb svarende til afdraget på hans gæld ind til nedbringelse af gælden i huset, for så har vi ikke noget at leve af.

    #107540
    AnonymForfatter

    Bliv gift? 😉 Eller få hans underskrift på dine lånedokumenter ligesom dine ser ud til at være på hans mere eller mindre..

    #107542
    Lars K.Forfatter

    Måske (?) du kunne få brug for advokat-hjælp ?
    Her er i hvert fald nogle muligheder (gratis/eller billigt):

    http://www.ret-raad.dk

    http://www.familieadvokaten.dk

    http://www.advokatsamfundet.dk/Default.asp?ID=11780

    #107544
    AnonymForfatter

    At blive gift ændrer ikke på situationen. Den kan derimod forværre den, ifald vi bliver skilt eller en af os dør, inden hans gæld er væk, for da kan hans kreditorer kræve (mit) hus solgt for at få deres tilgodehavender betalt.

    #107546
    AnonymForfatter

    Tak for tippet. Jeg har prøvet at skrive til advokaterne på http://www.ret-raad.dk

    #107604
    AnonymForfatter

    OK, men du scorer (vist nok) også hele værditilvæksten i dit hus, som din ven ikke får del i, selv om I bor sammen. Mon ikke det overstiger 1 mill på 8 år?

    #107612
    AnonymForfatter

    Hvis det at slå kludene sammen kan kaldes ‘en fejltagelse’, så er du ikke ene om det. En større fejltagelse ville det være at forsøge at indføre millimeter-retfærdig økonomi. I *kunne* vælge at køre hver sit løb (d.v.s. beslutte at bidrage ligeligt til den fælles økonomi inkl. husleje), selvom det ville betyde at han ikke kunne afdrage på sin gæld (og kreditorerne kan jo ikke klippe håret af en skaldet). Jeg tror ikke på at den løsning giver et harmonisk samliv.

    Tag ham som ‘en hel pakke’ med både positive og negative sider. Tal evt. med ham om at oprette et personligt gældsbrev til inddækning af skævfordelingen.

    #107624
    AnonymForfatter

    Hvilken værditilvækst?
    Ved du at ejendomspriserne vil fortsætte med at stige de næste 8 år? Jeg tvivler stærkt. Enten falder de eller også ligger de stabilt på det nuværende niveau. Uden investeringer i ejendommen vil værdien tværtimod falde, og med afdragsfrie lån vil ejendommen formentlig sælges med tab til den tid.

    #107626
    AnonymForfatter

    Jeg håber ikke, du er bankrådgiver. Gældsbrev og opdeling er muligheder. Resten har intet med økonomi og fornuft at gøre men spiller på følelser, som man ikke kan købe noget for.

    #107628
    AnonymForfatter

    At stræbe efter at ‘min samlever og jeg (skal) kunne få økonomien til at hænge sammen’ *spiller* på følelser. Hvis det bare galdt om at få noget at købe noget for, så ville rådet være at finde en anden samlever.

    Der er mange mærkelige konstruktioner omkring økonomien i parforhold, og det er jo forskelligt hvad der passer til forskellige mennesker. I udgangspunktet tror jeg dog mest på den rene kommunisme “At yde efter evne og nyde efter behov". Jeg har hørt om mange konflikter i parforhold der tog udgangspunkt i uenighed om ‘dit’ og ‘mit’.

    Det var bare den side jeg ville belyse. Det er *ikke* kun et spørgsmål om at få noget at købe for.

    #107930
    AnonymForfatter

    Hehe…
    Han har da gjort det godt din fyr….
    Sørg hellere for han betaler afdragene..

    #107934
    AnonymForfatter

    Jeg forstår ganske udemærket din bekymring.

    Rent faktisk finder jeg det umoralsk af din samlever at bringe dig i denne situation. Han burde netop sikre sig at du ikke berøres af hans eventuelle økonomiske (fejl)dispositioner.

    Hvor jeg kommer fra kalder man det at være en nasserøv ell. plattenslager. Ja, jeg beklager – jeg opfatter det ikke som en kærligheds-akt at bringe dig i denne situation.

    Få lavet et gældsbrev. Se det som en test. Hvis han vægrer sig og ikke han har forståelse for/respekterer dit ønske – er det hele meget mystisk – og måske må du revurdere hvad han i virkeligheden føler for dig. Nok lomme-psykologi herfra – håber at du træffer det rette valg.

    Scasn

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.