En ung familie der gerne vil købe en bolig – men ikke kan.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • Alexa99Forfatter
    Indlæg
  • #92726
    Alexa99Forfatter

    Hej,

    Vi er en lille famile på 3. Min kone og jeg, samt vores søn på 2 år.

    Vi har en samlet husstandsindkomst på ca. 700.000 kr. om året.

    Vi har boet til leje de sidste 2,5 år og har vænnet os til at betale 12.000 kr. i husleje. Nu er markedet ved at være attraktivt for os, at blive førstegangskøbere. Vi har et forbrugslån på 185.000 kr. i vores bank, som er blevet brugt på et bryllup samt indskud til den lejlighed vi sidder i. Vi afbetaler 4000 kr. om måneden på lånet.

    Vi har nu prøvet igennem vores egen bank (Danske Bank) at få lov til at købe en bolig, da vi ønsker de 12.000 kr. skulle investeres fremfor at blive

    #179622
    OBSForfatter

    Umiddelbart trækker det store forbrugslån ned da I dermed heller ikke har nogen opsparing (formoder jeg?). Banken stiller formentlig som krav at I har penge til udbetalingen (ca. 5% af købesummen) og at I har et rådighedsbeløb på ca. 12.000 kr./måned for en familie på 3.

    #179624
    testForfatter

    de 12.000 bliver ikke til en investering. Det ville forudsætte at du ingen omkostninger havde på huset og at det kun steg i værdi. Du skal ikke købe hus hvis du tror at det er så let.

    Det ser umiddelbart ud til at i ikke har råd til at købe et hus, selv hvis i lige havde råd ville i ikke ha råd til at holde det vedlige. Holder man ikke et hus vedlige falder det i pris selv i opgangstider.

    #179626
    PD 99Forfatter

    At optage forbrugslån for at holde bryllup tyder vel heller ikke på den helt store økonomiske ansvarlighed.

    Det er sikkert nogle utroligt søde og festlige mennesker, men jeg kan godt forstå hvis banken ikke tør tage risikoen.

    #179628
    pppedeForfatter

    Jeg ville vente et 2-3 år, hvis jeg var jer. Huspriserne stiger sandsynligvis ikke de kommende år med faldende rentefradrag og (sandsynligvis) stigende renter. På den måde har I mulighed for at barbere jeres gæld ned og samtidig sikre jer en opsparing.

    #179634
    AnonymForfatter

    PPPede hvad er det for noget med faldende rentefradrag?

    #179636
    Alexa99Forfatter

    Hej alle,

    Tak for hurtig respons.

    Vi er klar over at forbrugslånet trækker ned. Nogen vælger at købe en bil til samme penge, Vi valgte at holde et bryllup. Det er en prioriteringssag. Vi har et rådighedsbeløb på 12.500 kr. om måneden og det vil være det samme, hvis vi købte en ejerbolig til omkring 2 mio. Selvom det er 100 % finansieret. Vores rådighedbeløb vil være uændret, selvom vi købte.

    Vi er godt klar over at det ikke vil

    #179640
    AnonymForfatter

    Ja, bil, bryllup, ferier og andre fornøjelser er en prioriteringssag. I har prioriteret dette, derfor har I pt ikke mulighed for at købe bolig. Helt fair og hvis jeg var bank ville jeg heller ikke låne Jer en krone. Barske ord men sande.

    Du må forstå virkeligheden. At købe bolig koster minimum 50.000 kroner i papirpenge. Hvis I skal sælge igen indenfor kort tid (og disse ting sker altså og derfor SKAL banken vurdere konsekvensen af det) kan du regne med 100.000 oveni. Dvs samlet 150.000 kr. I et marked hvor intet tyder på stigende priser betyder det at hvis I tvinges til salg så står i med en gæld på minimum 300.000 og formentligt mere!. En frygtelig situation for Jer og banken. Så begynder det at blive alvorligt og I ender måske med aldrig at kunne købe bolig resten af livet. Så er det fuldstændig ligegyldigt at en bolig til 2 mio ikke koster mere i husleje end I giver nu – hvilket den som regel nu gør alligevel, specielt når/hvis renten stiger.

    Der er kun een løsning, bliv gældfri først, herefter opsparing til boligkøb. Når I når dertil har I vist omverdenen at bolig virkelig er Jeres prioritet.

    I øjebliket må I erkende at I ikke er færdig med at betale af på det bryllup som var Jeres prioritet for kort tid siden. Det er dyrt og torskedumt at låne til forbrug. Lærepengene er dyre og tager mange år at få bugt med – desværre.

    #179642
    Alexa99Forfatter

    Hej alle,

    Det tyder på at alle er enig i at man skal blive gældfri først, og dermed mener det samme som banken.

    Det skal også siges at vi har tegnet diverse forsikringer, som sikre at banken for deres penge, hvis der skulle opstå nogle uheldige situationer, som at en af os mister vores job,arbejdsevne eller simpelthen falder bort.

    Er der nogen derude, som kunne give os en anden vinkel på tingene eller måske har nogle egne erfaringer de vil dele med os ?

    Vi ved at der er mange førstegangskøbere som låner 100% og hvor deres økonomi stadig fungere fornuftigt.

    Tak til alle dem som byder ind.

    #179646
    testForfatter

    Nu er det jo banken du skal over bevise og ikke nogen på nettet. At gå tilbage til banken med historien hvad du har hørt andre kan eller må giver nok hellr ikke meget.

    Prøv med et gennem arbejdet budget.

    #179648
    OBSForfatter

    Fra og med i år og frem til 2019 bliver værdien af rentefradraget sat ned med 1% om året. Det gælder dog kun for den del af dine renteudgifter der ligger over 50.000/år.

    Konkret sker nedsættelsen ved at bundskatten hæves med 1 procentpoint om året samtidig med at sundhedsbidraget sænkes tilsvarende 1 procentpoint. For renteudgifter mellem 0-50.000 kr. beregnes samtidig et nedslag i skatten således at den skattemæssige værdi af de første 50.000 kr. fortsat er ca. 33%.

    #179660
    MichaelForfatter

    Et forbrugslån på 185.000 kr. kan ikke sammenlignes med et billån. For det første repræsenterer bilen en værdi på X kr. der selvfølgelig falder med tiden, men betaler man min. 20% i udbetaling og løbende afdrager hvad der svarer til værditabet er man jo hele tiden solvent. Et bryllup er overstået på én aften og repræsenterer 0 kr. dagen efter i værdi.

    Hvad nedskæringen i rentefradraget angår skal man huske, at det er 50.000 kr. pr. person og derfor skæres fradraget først for 100.000 kr. i renter for et par.

    Betal forbrugsgælden af, spar min. 5% op til udbetaling samt udgifter til flytning mv. og gå så i banken igen.

    Iøvrigt behøver et bryllup ikke at koste 185.000 kr. Man kan fint have en dejlig aften for 1/3 eller mindre af det beløb. Men hvis det er sådan man vil prioritere så fred være med det – man skal bare huske at det har nogle langvarige konsekvenser som I netop mærker på egen krop nu. Man kan ikke både blæse og have mel i munden. Personligt har jeg aldrig forstået at nogle mennesker er villige til at forgælde sig så voldsomt blot for en enkelt aftens morskab. Selv ville jeg aldrig nogensinde kunne nyde festen med udsigten til den regning efterfølgende.

    #179662
    Alexa99Forfatter

    Tak til alle dem som har svaret.

    Vi behøver ikke flere svar med det samme budskab 🙂

    #179678
    HalliHalloForfatter

    Nino:

    Har du googlet eller læst i gamle svar her på Mybanker før du skrev dit indlæg?

    I den tid jeg har være “medlem" her har det samme spørgmsål nemlig været stillet mindst 20 gange eller mere.

    Nogen gange tror man altså at det er de samme spørgsmål der bliver stillet i en uendelighed uden at der bliver checket om de er besvaret før. Og mange spørgsmål er jo så simple, hvor man ved blot en enkelt opringning til enten banken, skattevæsenet eller pensionsselskabet etc. kan oplyst svaret.

    #179690
    AnonymForfatter

    I har et fint rådighedsbeløb i forhold til indtægt og den side er sagen ser altså fornuftigt nok ud. Problemet er at I kommer uden opsparing og det er altså et fåtal i dag der får lov til at låne uden opsparing – og hvis I derudover har forbrugsgæld så er jeres situation jo yderligere forværret.

    Nogle banker lægger mere vægt på at man har til udbetaling og omkostninger end at man har lidt gæld med sig, mens andre mener, at man først skal være helt gældsfri. Hvis jeg var jer ville jeg tage et snak med banken og forklare, at I påtænker at købe hus om et år eller to og gerne vil samarbejde med dem om at få lagt den bedste plan. Der kan I så snakke om hvorvidt i skal fortsætte med at adfrage for fuld styrke eller om de måske hellere ser at I afdrager lidt mindre således at I kan spare op også.

    Held og lykke.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.