Er du også træt af Danske Bank?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 59 i alt)
  • TRFForfatter
    Indlæg
  • #92709
    TRFForfatter

    leder du også efter en ny bank?

    Jeg er offentligt ansat akademiker med en balance i økonomien. Jeg aldrig bedt om et overtræk. Jeg har selv bygget mit hus, og af samme grund, er det er ikke overbelånt.
    Hun har heller ikke problemer med at betale tilbage, og er begyndt at arbejde på fuld tid for at betale. Vi sidder begge i ret sikre job.

    Vi har et boliglån I danske bank på 250.000 kr ( nominel rente 13 %!!) og en børneopsparing på 40.000 kr. ( effektiv rente sidste år: tæt på 0 !!)
    lønkonto med mellem aldrig under 8.000 kr. (rente: tæt på 0!!)
    budgetkonto svingende mellem 6.000 kr og 15.000 (rente: tæt på 0)

    Alligevel står Rådgiverne i Danske Bank fast på at vi ikke skal have rentenedsættelse, og han svarer ikke tilbage selvom han har lovet (

    #179416
    TobiasAK89Forfatter

    Så skift da bank !

    #179422
    TRFForfatter

    Helt sikkert, men hvordan kategorisere de forskellige banker deres kunder?
    Danske Bank har jo i mange år smidt gode penge efter dårlige dårlige. Det er jo derfor at de står hvor de står. Det skyldes jo at de har farvoriseret bestemte kunde grupper – 0g nu skal vi andre så betale for det!!
    Spørgsmålet er jo:
    – hvor finder jeg en bank hvor jeg er i højsædet?

    #179424
    TobiasAK89Forfatter

    Tjah

    Et bud kunne være, at du tager alle dine papirer under armen, og tager i 4-5 forskellige banker, for at høre hvad de kan tilbyde jer.

    Jeg kan jo sagtens sige,at jeg er meget tilfreds med min bank, men hvad vi forventer at vores bank, er forskellige fra person til person. Så tag da ned, og se hvilken oplevelse de forskellige banker giver dig ?

    #179432
    BertelsenForfatter

    Et boliglån med en rente på 13% er noget i overkanten – men bankerne står ikke i kø efter at overtage kunder med boliglån. Så jeg tror det bliver svært for dig at finde en ny og bedre bank.

    Og da i begge 2 har gode sikre job og plus på lønkontoen som du skriver, burde I på et par år kunne få afviklet gælden.

    Ingen rente på løn- og budgetkonti er normalt i mange banker.

    DB giver 1,65% i rente på en børneopsparing – alternativt put den i deres puljeinvest.

    #179440
    TRFForfatter

    Bertelsen, mange tak for indlæget.
    Jeg har bedt om tilbud fra et par de andre store banker på markedet. De har alle (sjovt nok) stillet som betingelse af vi samtidig flytter vores realkredit lån.

    De har foreløbig alle lovet at de kan gøre noget ved rente belastningen på boliglånet som vil være til gavn for alle parter.

    Jeg vil gerne skrive hvad vi når frem til, hvis nogen er interesserede?

    #179442
    MichaelForfatter

    Du skal lige være opmærksom på, at det kan være en meget dyr fornøjelse at flytte et realkreditlån. Især hvis I skal have et fastforrentet lån kan kurstabet alene udgøre en meget stor udgift.

    13% er helt klart meget højt, men som andre også skriver så står bankerne ikke ligefrem i kø for at overtage kunder hvor gælden måske kun lige balancerer med husværdien. Markedet er blevet ekstremt polariseret det seneste år hvor der er kæmpe forskel på at være kunde med kun 80% RK-belåning og kunde med op til 100% belåning. De sidste 20% er blevet voldsomt meget dyrere og der er ingen umiddelbare udsigter til at det ændrer sig.

    #179444
    TRFForfatter

    Hej Michael
    Hvis det handlede om et højt belånt hus, okay -så løb banken måske en risiko som de ville tage sig betalt for. Sagen er bare at mit selvbyggede hus er belånt til max. 60 % af handelsværdien (det er et sommer hus), og skulle alt gå galt vil det ikke være noget juridisk problem af få sat mig på porten og sat huset til salg ( og solgt). Der er en del friværdi.

    Jeg er enig med dig i at markedet er blevet polariseret de senere år (både bank og bolig).
    Derfor tror jeg også at man skal søge hen hvor man tro man som kundetype passer bedst ind.
    Jeg er ikke enig med dig i at de sidste 20% behøver at være et stort problem. For som jeg tidligere skrev, så siger min, og mange andres, erfaring at realkredit lån og boliglån hænger sammen ( selvom de ifølge loven ikke må det, hvis de optages i henholdsvis bank og kreditforeningsselskab).
    Det er ihvertilfælde i min omgangskreds almindeligt kendt at man kan tvinge en kreditvurdering op ved at true med at skifte bank.

    Så min pointe er at man må kunne tvinge en boliglånsrente ned, hvis man alligevel står foran en omkonvertering, ved at true med at skifte realkredit institut!
    Det er vel det som banken siger, når de siger at de vil have hele

    #179446
    MichaelForfatter

    Så forstår jeg ikke lige problemet. Hvis dit hus kun er belånt 60% behøver du jo ikke noget boliglån, men kan have alt i realkreditten?!

    #179448
    TRFForfatter

    Det er et sommerhus.Her belåningen kun 60% af realkredit vurderingen. Dvs. huset er belånt med 60 % Hos RK, og da vi havde behov for yderliger ca. 10% optog vi et boliglån i Danske Bank.

    #179450
    MichaelForfatter

    Godt, men så er huset jo heller ikke belånt med max 60% af handelsværdien som du først skriver.

    #179452
    TRFForfatter

    Nej, ifølge det jeg har lagt ind er det 70%, men fra belåningstidspunktet og til i dag er husene i mit område af Nordsjælland steget en smule. Det samt forbedringer passer meget godt med de sidste 10 %.
    – altså hvis år 2007 er indeks 100, så huset belånt til indeks 60 da det var færdigt, og de tal som jeg er nået frem til gennem en lokal ejendomsmægler, og Nykredit er 65 og 67.

    Men uanset hvad, så er indeks 70 stadig langt fra skorstenen, og det var det som var min pointe.

    #179454
    TRFForfatter

    Beklager, jeg fik vist skrevet noget sludder i den sidste tråd.
    Det jeg mente var:
    Fra 2007 er husene (sommerhusene)faldet med 40% til belåningstidspunktet i mit område. Siden er de steget med lidt over 5%. Dvs. reelt til nu, 35% nedgang set i forhold 2007 priser.

    Holder man dette oppe med de før omtalt forbedringer ligger vi på mellem 60 og 70% procent af vurderingsprisen – altså ikke i nærheden af en overbelåning.

    #179456
    pppedeForfatter

    Har du fået vurderet dit sommerhus? Hvad er værdien i dag, og jeg tænker ikke på en finger i luften for at vejre stemningen. Hvad siger vurderingsmanden?

    Hvad er jeres årsindkomst og hvad får i brutto i løn pr. md?
    Hvordan ser jeres budget ud?
    Hvad er samlede aktiver og passiver – herunder førnævnte sommerhus.

    Derudover er der jo tale om et sommerhus. Der er en grund til, at man maksimalt kan finansiere 60& ved realkreditlån. De sidste 40% giver altså langt fra samme sikkerhed som de sidste 40% i et parcelhus i en middelstor by.

    Når det så er sagt, så kan det kun være en god idé at undersøge markedet. Mit bud er bare, at bankerne strækker sig en smule for at få en ny kunde, men at du står i samme situation næste gang du skal handle på det finansielle marked. Det er dog ærgerligt, at din rådgiver ignorerer dig – det virker amatøragtigt.

    En rente på 13% virker i mine ører som i overkanten, hvis din økonomi er tip top.

    Og ja, jeg er nysgerrig efter at høre resultatet af dine bestræbelser 🙂

    #179470
    TRFForfatter

    Jeg har tre konkrete aftaler inden for de næste to uger.
    Jeg lover at vende tilbage og dele min viden.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 59 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.