Lån til Andelsbolig

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92697
    AnonymForfatter

    Hej alle sammen

    Jeg ved godt, der ikke er en direkte opskrift på dette, og har snart læst igennem hele forummet.

    Jeg står og skal købe Andelsbolig og taler både med danske bank og Nykredit.

    Danske bank kan som de eneste tilbyde fast rente til omkring 8 %

    Den variable fra nykredit og danske bank vil ligge omkring 6 %

    Det er et lån på max 1.000.000.

    Jeg ved det handler lidt om mavefornemmelse og luft i økonomien, men kan jeg få jeres tanker omkring dette og andelsboliglæn og markedet som helhed.

    På forhånd tak

    #179316
    testForfatter

    Det var godt nok dyrt, numen 2pct point ekstra er ikke meget for sikkerhed

    #179320
    AnonymForfatter

    når du siger det var godt nok dyrt,må du meget gerne uddybe, budene er ikke helt fastlagte men bliver det inden for de næste uger.

    mvh

    #179328
    testForfatter

    Set i forhold til et F1 lån synes jeg godt nok 6pct er meget. Kan en andelsboliger i det heltallet betale sig? Da jeg så på dem i sin tid for rigtigt mange år siden valgt jeg det alternativ fra. Jeg har lejet og købt

    #179330
    AnonymForfatter

    det kan sagtens betale sig i københavner området og du kan ikke lave realkredit lån til en andelsbolig.

    #180444
    AnonymForfatter

    Prøv Københavns Andelskasse du kan nedbringe renten ved at købeandelsbeviser til kr. 6000 pr.stk. jeg er selv i Danske Bank og de sætter renten op hver mdr. vi skal jo betale for banken de har i Ireland.

    #180446
    AnonymForfatter

    Andelsboligforeningen kan godt optage et kreditsforeningslån hvor hele andelsforeningen
    hæfter for lånet.
    Som jeg ser det ligenu så bør de flesteandelsboligforeninger optage et kreditforeningslån med fast rente i 30 år, renten er ca 4% om året og andelshaverne kan ikke trække renten fra i skat.
    Hvis dagens rente er ca. 7% og den er ikke fast og man kan fratrække ca. 30% og det falder til 25% om 10 år.
    Så vil kreditforeningslånet aller rede være ca. 0,8% bedre i år eller kr. 8000 pr. million.

    #180448
    AnonymForfatter

    Jeg fik et tilbud på 6,60 ÅOP i Danske bank hvilket jeg nok ender med, da det var lidt bedre end det Nykredit tilbød.

    Jeg har ikke rigtig tjekket Andelskasserne så meget ud da man skulle have papirer i foreningen, men det lyder, da interessant…

    Hvad mener du med renten stiger hver måned? 🙂

    #180450
    AnonymForfatter

    Var inde og tjekke Københavns Andelskasse ud. For at det kan betale sig skal jeg lægge 60 % af belånning,hvilket jeg desværre ikke kan 🙂

    #180452
    MichaelForfatter

    Iøvrigt skal man købe 5 andelsbeviser i Kbh’s Andelskasse samt have et samlet engagement > 1 mio kr. for at få de billigste renter. Husk at andelsbeviserne er ansvarlig indskyderkapital som går tabt hvis banken krakker.

    #180454
    thsvForfatter

    Helt forkert!

    Du kan fratrække hele renteudgiften, og skatteværdien af den er ca. 33%.
    Så med en renteudgift på 100.000 kr årligt vil rentefradragets værdi være 33.000 kr.
    Og det vil det osse være i 2020, hvis der er tale om et par, men som enlig vil værdien falde til 29.000 kr, nemlig 33% af de første 50.000 kr og 25% af resten!

    Så faldet i rentefradragets værdi er nok til at overse for de fleste.

    #180458
    AnonymForfatter

    Du kan da prøve at kontakte Københavns Andelskasse og se om de ikke kan hjælpe dig til et fornuftig lån, det koster ikke noget.
    Til din orientering så sætter Danske Bank andelsboliglån op med 1 % fra den 4 april.
    så bliver renten mellem 7 og 8 % ind til næsten gang de sætter renten op næsten hver
    hver mdr i de sidste 3 mdr har de sat renten op med 3%.
    Du kan måske overveje en ejer bolig hvis du kan få kreditforeningslån de. så kan du
    låne tilfast rente i 30 år for under 4% p.a. lige nu.
    Andelsboliger ser ud til at være billige men kun hvis du har kontanter selv.
    Eller så prøv at se hvad du kan få for de samme som du skal betale om mdr. for andelsboligen.

    Den store forskel er at du er meget sikker på dine renter i 30 år frem i tiden med en ejerbolig, med andelsboliglånet kan renten ændre sig med få dages varsel.

    Jeg har selv et lån i Danske Bank som er på kr. 1.600.000 det er steget med 3 % i år eller med 48.000 kr før skat.
    Du ved at bankerne har lånt ud til mange som ikke kan betale tilbage og det betaler vi for i dag.

    Købe en andelsbolig til kr. 1.000.000 med en rente på 7% udgift p.a. på kr. 70.000,00
    Ejerbolig til………. kr. 1.000.000 med en rente på 4% udgift p.a. på kr. 40.000,00
    Ejerskat af egenbolig 1% af vurderingen bliver lagt til din skat.

    #180460
    AnonymForfatter

    Okay lyder lidt vildt hvis renten stiger så markant hver måned. Ejerbolig er ikke relevant for mig pt. da det er mere end jeg kan læne hvis jeg skal have noget ordenligt i KBH.

    Hvor ved du fra at renten stiger i denne størrelsesorden? HAr talt meget med min BAnkrådgiver og så om dette emne, og der blev ikke sagt noget om dette??

    #180462
    AnonymForfatter

    Swedbank Andelsboliglån 5,4 % jeg ser at mybanker har en liste med rentesatser
    på andelsboliglån så nu skal du prøve Swedbank.
    Held og lykke med dit bolig køb.

    #180464
    AnonymForfatter

    Ja dem har jeg kigget på, dog skal belånningen være højere end jeg kan betale 🙂

    mange tak

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.