ratepensionsordning og gebyrer

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87319
    AnonymForfatter

    Da jeg står i begreb med at oprette en ratepension med et indskud på 80.000 årligt (arbejdsgiveradm.) i Danske Bank/Danica, vil jeg høre om nogen af jer kender noget til omkostninger. Arbejdsmarkedsbidrag kan jeg selvfølgelig ikke undgå, selvom det er galt nok m. ca. 6.500. Men selskabet tager 5% af præmien op til 42.000 og 4% af resten. Desuden er der kr. 66 om måneden fast og endelig 0,30% af saldoen. Alt ialt en slat. Er der andre, som kan gøre det billigere???

    #107506
    benedictusForfatter

    Prøv at undersøg PKA+. Mig bekendt tager de ingen gebyrer

    #107510
    AnonymForfatter

    Her nogle gode råd. Der er nemlig forskel på omkostningerne.

    Er det en ratepension med traditionel pensionsordning (hvor du ikke selv vælger størrelsen af aktieandel men får en rente), så kan du opnå en omkostning på 4% af hele præmien og intet fast gebyr.

    Et der tale om en ratepension hvor du selv har indflydelse på aktieandelen (eksempelvis vælger 40% aktier og 60% obligationer), så er omkostningerne en procent af saldoen hvert år. Og nogle steder derudover en omkostning af præmien/fast gebyr.

    Den billigste pensionsordning er oftes via en organisation eller arbejdsgiver. Det er en ikke en dårlig aftale, du beskriver, men der kan være en mulighed for at opnå lavere omkostninger.

    Jeg vil ikke anbefale PKA. Det er en pensionskasse, se http://www.pka.dk. Omkostningerne er lave, tilgengæld fordeles indbetalingerne oftest til både pension og forsikringer med lav selvbestemmelse og kun rådgivning over telefonen.

    Prøv at få andre tilbud og sammenlign.

    #107512
    AnonymForfatter

    Tak for de foreløbige svar.
    Jeg synes nu at omkostningerne i Danica/Danske Bank er store. Det svarer jo faktisk til 2 mdr. indbetalinger netto pr. år. Nå, men PKA har jo også et produkt, som hedder PKA Link, hvor man selv bestemmer sammensætningen af porteføljen, sådan nogenlunde. Er det ikke konkurrencedygtigt?

    #107526
    AnonymForfatter

    Har du overvejet en bankordning?
    Hvis du kun sparer op, og ikke har nogle forsikringer tilknyttet, er det billigere.

    #107736
    AnonymForfatter

    Hov hov repo – det er lige frisk nok at komme med sådan en bemærkning – hvad nu hvis kunden har behov for at have forsikringerne. Du kan heller ikke garantere at banken altid er billigere – hvad nu hvis pengene er investeret via banken contra gennemsnitsrente i forsikringselskabet, hvad sker der hvis banken oplever negative afkast hvem betaler så for det, hvis de derimod er placeret til gennemsnitsrente, så er man altid garanteret den gældende rente.

    Det er ikke altid at det skal være for billigt, det det handler om er at vurdere om pensionen dækker de behov kunden har.

    #107752
    AnonymForfatter

    Hej.

    Nu var det altså ikke et generelt pensionsrådgivningsindlæg jeg havde gang i.

    Spørgsmålet gik alene på omkostningerne.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.