Fradrag ift. indbetaling af pension?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92652
    AnonymForfatter

    Jeg er noget forvirret:

    Hvis 46.000 er det maksimale beløb, man kan indbetale til en kapitalpension med fradrag i 2012. Kan man så indbetale 46.000*10 = 460.000 på en kapitalpension i 2012 og få et fradrag på 46.000 pr år de næste 10 år?

    Vedr. livrenten så skulle man kunne indbetale ubegrænset mht. fradrag, hvis jeg har forstået det korrekt?! Dvs. man kan indbetale 900.000 i 2012 og få 90.000 i fradrag de næste 10 år.

    Ratepensionen har vist et maksimalt indbetalingsbeløb på 50.000. Dvs. man kan indbetale 500.000 i 2012 og få et fradrag på 50.000 pr år de næste 10 år?

    Er der nogen der ved, hvordan det hænger sammen?

    #178670
    testForfatter

    Nej du kan ikke indbetale i år og trække fra i årene efter

    #178682
    AnonymForfatter

    Det er forstået!

    Men i forhold til livrenten er det så ikke anderledes? Dvs. muligt at indbetale ubegrænset i 2012 og fordele fradraget over de næste 10 år? Eller har jeg misforstået, hvad et

    #178684
    AnonymForfatter

    (fortsat)

    “opfyldningsfradrag" betyder (hvilket er meget sandsynligt;0).

    #178686
    PrasmusForfatter

    Ved godt det ikke er det du spørger om, men jeg hæftede mig ved du skriver 46.000kr som max på en ratepension.

    Min bank har oplyst, at det er 50.000kr efter AM-bidrag, dvs. man indbetaler 54.348kr om året, hvoraf 4.348kr bliver fratrukket som AM-birdag.

    Dit tal indiker, at det er 50.000kr før der er trukket AM-birdag, hvilket rigtig nok så giver 46.000kr efter AM-bidrag.

    Så enten har du eller min bank misforstået noget… Hvem der har ret ved jeg ikke, men jeg håber andre vil give svaret!

    #178688
    testForfatter

    Den alt overvejende hoved regler er at man som privat person ikke kan overføre fradrag til året efter. Jeg har aldrig hørt eller læst om at det skulle være muligt at få noget som helst fradrag i året efter at fradragsretten opnås. Så hvorfor mener du det sku være muligt. Det er jo lidt svært at gi et negativt bevis. Hvis du ser på skats hjemme side og rubriken i årsopgørelsen taler de alle om det i årets indbetalt beløb.

    #178690
    testForfatter

    Nå der findes faktisk en særregel for pension. Tal med din pension kasse pm det.

    #178694
    PrasmusForfatter

    Kunne jeg læse inde ad, ville jeg se, at du oplyser 46.000kr for en kapitalpension og ikke en ratepension!

    Min fejl, glem min forrige kommentar!

    #178696
    AnonymForfatter

    Var lige på nippet til at skrive en alenlang forklaring – det undlader jeg nu;0)

    Imidlertid er du inde på noget relevant. Beløbet på 46.000, man maksimalt kan indbetale på en kapitalpension, skal vel først fratrækkes ATP bidrag og hvad man ellers betaler til af småordninger?

    Jeg har betalt en økonomisk rådgiver for vejledning, men har nu fundet ud af, at de råd, jeg modtog, ikke holdt (fx. at man kan indb. ubegrænset på en kapitalpension og fordele fradraget de næste 10 år). Så har lidt svært ved at finde ud af, hvem og hvad jeg skal stole på…

    #178706
    PrasmusForfatter

    Jeg er ikke fagman, så nedenstående er som jeg formoder / tror det forholder sig:

    Hvis man på en kapitalpension indbetaler et beløb, der allerede er betalt skat af, bliver det fulde beløb indbetalt uden, at noget trækkes af skat. Indbetalingen giver så sidenhen et fradrag i ens skatteberegning når årsopgørelsen køres.

    Hvis man på via en arbejdsgiver administreret ratepension indbetaler til pension hver måned, sker indbetalingen før der er trukket skat, derfor hæves der AM-bidrag fra ratepensions kontoen efter indbetalingen (der er ikke yderligere skat i forbindelse med indbetalingen).

    Jeg ved desværre ikke hvordan det fungerer, hvis arbejdsgiver indbetaler til en kapital pension, men et bud er, at det også sker før skat, og der derfor hæves AM-bidrag fra pensions kontoen. Skal der betales top-skat af indbetalingen, sker det formentlig af de frie midler, dvs. den udbetalte løn (ret mig hvis jeg tager fejl!).

    #178708
    HJLForfatter

    Prasmus jeg vil mene det lyder meget rigtigt det du skriver.

    Moles og da ATP er en livslang ydelse indgår den ikke i beregningen af de 46.000.

    #178744
    AnonymForfatter

    Prasmus og HJL: Jo, det lyder meget rigtigt.

    Jeg er vist kommet til at blande tingene sammen:

    ATP: Betales af alle med en personlig indkomst uanset hvilken.

    AM-bidrag (Arbejdsmarkedsbidrag)/bruttoskat 8 % skal man betale, når man indbetaler til pension. Men eftersom ens arb.giver fratrækker bruttoskatten ved lønudbt., er det vel kun aktuelt, hvis man er på overførselsindkomst? Ellers skal den jo betales 2 gange? Ja, who knows, det kan self. også være en mulighed?!!

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.