Råd til omlægning af 5% (afdragsfrihed?)

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92642
    AnonymForfatter

    Vi er et ungt par med et 5% realkreditlån hos Nordea som vi ønsker at omlægge – håber på at kunne få lidt hjælp til hvad?

    Lånet har en resterende løbetid på 28 år og er taget med 10 års afdragsfrihed (dvs. 8 år tilbage)
    Hertil har vi et Nordea prioritetslån på 350.000 kr. med en højere rente – de penge som vi ikke afdrager på realkreditlånet går i stedet til afdrage på dette lån.

    Vi har fået brev fra Nordea om at det nu kan betale sig at omlægge lånet – men vi er meget i tvivl om til hvad?

    Det bliver nok et 4% lån, men kan ikke finde ud af om det er bedst at tage med eller uden afdragsfrihed (når man som vi har gjort hidtil bruger de penge man ”spare” på at afdrage på det (lidt) dyrere prioritetslån)? Hvad kan bedst svare sig i længden?

    4% med og uden afdragsfrihed står i øjeblikket til hhv. kurs 98,5 og 99,5.
    Men der er også et 3,50% (uden afdragsfrihed) til kurs 96,6. Hvis jeg forstår det rigtig vil den lavere kurs resultere i en større restgæld. Til gengæld kan vi skære en del af vores restgæld i fremtiden ved at omlægge til en højere rente hvis det bliver muligt? Gør det 3,50% lånet bedre end 4% lånet på længere sigt?

    Vi har ingen planer om at skulle flytte, men forstiller os at det måske kunne blive nødvendigt om en 6-8 år (om det er muligt er så en anden sag)

    Vi har også været inde på om vi skulle vælge flekslån, men kan ikke finde ud af hvad der er det ”rigtige”.

    Håber mit spørgsmål ikke er alt for dumt. Jeg har meget svært ved at overskue regnestykket så snart der er obligationskurser, konverteringsmuligheder, fradrag osv. med ind over :S

    #178632
    HJLForfatter

    Svaret kræver en konkret beregning du må få din bank til at lave.

    Hvis i var til fast rente for 2 år siden er i det vel stadig?

    Hvis i ønsker fast rente;. Svaret vil nok være noget i retning af at den forhøjede restgæld vil betyde at den lille månedlige besparelse først vil betyde break even om 10 år, da vil svaret være behold nuv. Lån

    Variabels forrentet lån har historisk set været gode så derfor har vi sådan et, de sparede renter ryger som i jeres tilfælde ind på boliglånet det betyder at vi om relativt få år kun har realkredit lånet tilbage.

    Hvis i kan klare at betale et 5 pct. Lån så kan i også klare at flex renten stiger.

    Overvej derfor evt. F5 så har i 5 år til at få høvlet boliglånet helt ned.

    Sats ikke på at du kan op og nedkonvatere på de rigtige tidspunkter det kræver meget opmærksomhed og held.

    #178638
    AnonymForfatter

    Tak for svaret.

    Vi var meget i tvivl da vi fravalgte flekslån for 2 år siden, og er det stadig. Det der gør flekslånet fristende er bl.a. at vi regner med at skulle flytte om en 6-8 år. Med et F5 er vi således godt på vej – uden at forøge gælden yderligere på et hus der sandsynligvis er faldet i værdi i mellemtiden. Så kan man self. altid ærgre sig over at man ikke valgte den strategi for 2 år siden.

    En fast rente på 3,5-4% lyder i midlertidig også meget fristende, men sælger vi huset om 6-8år er det måske begrænset hvad vi kan få ud af det?

    Lige nu hælder jeg mest til flex – i morgen er det måske anderledes. Blandingen af

    #178640
    AnonymForfatter

    Og ja – havde nok et håb om at kunne få en gevinst ved en senere at konvertere hvis valget faldt på 3,5 eller 4 procent. Har dog ikke den store indsigt i dette heller :/

    #178642
    AnonymForfatter

    Kan se at jeg ikke engang har fået skrevet hvor meget lånet var på. Vi snakker om et realkreditlån på 1.100.000 kr.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.