Omlægning af boliglån?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • mikmakForfatter
    Indlæg
  • #92638
    mikmakForfatter

    I håb om kloge kommentarer:

    Vi overvejer, på bankens anbefaling, at omlægge fra eksisterende 5% obligationslån med restgæld ca 740.000 og restløbetid 12,5 år til rentetilpasningslån og så skære et par år af restløbetiden, f eks ned til 10 elller 11 år. Ydelsen er enten lidt højere eller ca det samme, hvilket vil være OK.

    Er det klogt? Og hvad så hvis vi ønsker at sælge indenfor f eks tre år (hvis vi tager tre-årigt rentetilpasningslån)? Banken mener, at vi skal tage et 1-årigt ad gangen, hvis vi overhovedet overvejer at sælge. Logikken bag dette forstår jeg ikke.

    Tak!
    Mik

    #178562
    thsvForfatter

    Omlægningen er sådan set god nok, hvis I ikke skal sælge indenfor det næste år.
    I så fald er det spild at lægge om, da lånet alligevel skal indfris ved salget.
    Overvej om I snart skal have ny bil eller køkken eller andre større udgifter, det er jo rentabelt at medfinansiere disse ved en låneomlægning, hvor det er næsten gratis at hæve det lånte beløb.
    I kunne så vælge 3% 15 år istedet for, men med et lån på under en million ville jeg nok vælge F3 eller F5 med de givne rentesatser, da risikoen for overkurs ved indfrielse om 2-3 år er beskeden.
    Bankens argument mod f3-lånet køber jeg ikke, da renten ved 3 års binding er yderst favorabel, og man næsten ikke kan forestille sig en lavere rente. Risikoen er meget større, hvis F3-renten var 5% og kunne falde til 2% på et år, så ville I skulle betale 6% af restgælden i overkurs ved indfrielse ved salg om et år.

    #178574
    BertelsenForfatter

    Husk at opsige det nuv. lån senest 31/1 hvis muligt – så I undgår at skulle betale en ekstra portion differencerenter.

    #178604
    mikmakForfatter

    Mange tak for de gode kommentarer. Det er en gave med fora som disse! Vi kaster os ud i en F3’er inden d. 31/1.

    #196156
    MikkkiForfatter

    Hej
    Jeg har et realakredit lån og et boliglån. Boliglånet er på ca. 300000 kr. med en rente på onkring7% variable. Dvs. jeg betaler ca. 6-7000 kroner hver 3 måned i renter.
    Kan man omlægge sådan et lån? Eller lave et hetl nyt lån med en lavere rente i banken eller et andet sted, for at betale lånet ud.

    mvh
    Mikki

    #196162
    thsvForfatter

    Nej, du kan ikke regne!
    300.000 kr ved 7% i rente giver blot 5.250 kr hvert kvartal…
    Oplys de korrekte tal, hvis vi skal kunne hjælpe dig!

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.