Hvad bliver de sidst tjente 50.000 kr. i bruttoløn til på 30 år?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92616
    AnonymForfatter

    Jeg betaler topskat af de sidsttjente kr. og har været ved at sætte mig ind i skattereglerne ved opsparing af forskellige pensionsformer, for at finde den mest gunstige opsparingsform. Jeg er dog lidt i tvivl om rigtigheden af mine beregninger hvorfor jeg godt kunne tænke mig lidt respons fra nogle kloge hoveder.

    I den forbindelse har jeg lave nogle beregninger af hvad de sidste 50.000 kr. i bruttoløn bliver til ved udbetaling om 30 år.

    – Skattesatserne er sat til 2012-værdierne, da jeg ikke kan spå om hvordan skattesystemet udvikler sig over de næste 30 år. En enkelt undtagelse er dog PAL-skatten, som jeg bare har sat til 15%, men som egentlig er 15,3% i 2012 og 2013 for derefter at falde til 15% igen.
    – Ved alle opsparingsformerne har jeg forudsat et årligt afkast på 4%.
    – Min topskat er 14,96%, da jeg får et lille nedslag pga. skatteloftet.

    Se mine beregninger her:
    https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AqQrXjm8d7iKdHZRYVhQLVZRdEtKa05JbWROemJkakE

    Hvis man indbetaler 60.000 kr. til en ratepension i 2012, så får man skattefradrag for de første 50.000, mens man skal betale skal af de sidste 10.000 kr. Jeg går udfra at der skal betales PAL-skat løbende af alle 60.000 kr., mens man kun skal betale skat af hele afkastet samt de første 50.000 kr ved udbetaling. Er dette ikke korrekt? Man skal vel ikke betale skat af de 10.000 kr. to gange?

    Min umiddelbare opfattelse er pt. at det bedste vil være at indbetale de 50.000kr. til ratepension hvert år, og derudover betale ind til en livlang livrente, da denne også kan fradrages i topskatten. Kapitalpension ser ikke umiddelbart særlig attraktiv ud, men kan måske komme på tale, hvis de opsparede beløb på ratepension og livslang livrente gør at jeg kommer til at stå til at betale topskat som pensionist.

    #178312
    AnonymForfatter

    Du skriver ikke noget om kirkeskat, så hvis du ikke er medlem af folkekirken, skal den heller ikke med.
    Du kan ikke fratrække indbetalninger på en kapitalpension i topskatten.

    #178314
    AnonymForfatter

    Jeg holdt bevist kirkeskatten ude af det, da jeg seriøst overvejer at melde mig ud. Men du har ret i at det kan forskyde tallene lidt.

    Det med at der skal betales topskat af indskud på kapitalpension er jeg godt med på. Jeg trækker da også 14,96% topskat fra beregningerne for kapitalpension, hvorved det bliver en mindre del af de 50.000 kr. som kan indskydes.

    #178316
    OBSForfatter

    PAL-skatten betales kun af afkastet på din pension. Er afkastet negativt bliver den negative PAL-skat fremført til modregning i senere positive afkast.

    #178318
    AnonymForfatter

    Ja, og så bliver afkastet vel også beskattet som kapitalindkomst ved udbetaling.

    Men hvad med den del af indskudet som er beskattet (De 10.000 kr. i eksempelet). Den skal vel ikke beskattes igen ved udbetaling? Eller skal den? Det rimelige ville være at de 10.000 kr. kunne trækkes ud igen uden yderligere beskatning, men jeg ved ikke om det er sådan?

    #178320
    AnonymForfatter

    Hvad mener du med de 10.000 der bliver beskattet?!

    Hvis du betaler over grænsen (på ratepension) så får du _IKKE fradrag for det, men bliver beskattet af det ved senere udbetaling.

    Hvorfor så det? Jo, det kære folketing vil have folk til at smide pengene ind på en liv-pension(kald det hvad du vil), hvor der er ubegrænset fradrag!

    #178324
    AnonymForfatter

    Det fremgår klart af skats hjemmeside at du kun får fradrag fra de første 50.000,-, så de 10.000,- jeg snakker om er penge som bliver beskattet på indbetalingstidspunktet for derefter at blive indbetalt på en ratepension.

    Mit spørgsmål går simpelthen på om du så igen skal betale skat af de 10.000,- (dvs. dobbeltbeskatning), når de skal udbetales igen, eller om “systemet" kan huske de 10.000,- allerede er beskattige midler?

    #178326
    AnonymForfatter

    Jamen, du snakker om 10.000 der bliver beskattet – det gør de jo ikke!

    De 50.000 du indbetaler, det får du en fradrag for, mens alt OVER får du intet for! (Ingen beskatning eller andet!)

    Men du skal så betale skat af det, når du trækker dem ud

    #178328
    OBSForfatter

    Et eventuelt nettoafkast (efter PAL-skat) vil blive beskattet på samme måde som det du har indbetalt på ordningen, enten med 40% hvis det er en kapitalpension eller som personlig indkomst hvis det drejer sig om ratepension eller livrente.

    De 10.000 du nævner i dit eksempel vil blive beskattet igen ved udbetaling hvis ikke du vælger at overføre dem til en anden ordning hvor du kan opnå fradrag eller undlader at indbetale dem.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.