X7 lån gevinst pga kursen?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92593
    AnonymForfatter

    Hej med jer.

    Jeg kan ikke hitte ud af det med kurser på lån..

    Jeg sidder i dag i et 5% fastforrentet lån til kurs 96, men skal lægge om til februar fordi vores hus er selvbyg og dermed kan vurderes op.

    Vi overvejer at tage en X7 til kurs 111 (ca.)..

    Vores lån er på 2 mio.

    Hvad vil det betyde for os ift. værdien af lånet? Mængden af penge vi skal

    #178128
    AnonymForfatter

    Der manglede noget så hermed fortsat:

    låne må vel blive mindre fra kurs 96 op til 111? Og hvad betyder det for os når vi skal indfri lånet om 7 år.. Der kan det indfries til kurs 100 er det korrekt? Altså så vi opnår kursgevinst fra kurs 111 ned til 100? Og hvis ja, skal der så betales skat af denne gevinst?

    Håber på jeres indspark. Jeg er helt lost.

    På forhånd tak.

    Mvh. selvbyggeren

    #178134
    thsvForfatter

    1) Kursen på de 96 på 5% lånet har medført en højere obl.restgæld.
    Går vi ud fra, at jeres obl. restgæld er på 2 millioner, fik I 1,92 millioner minus låneomk. udbetalt ved 5% lånets optagelse.
    2) Kursen på de 111 på X7-lånet har kun betydelse for udregning af rentesatsen eller ved førtidig indfrielse. Der må være tale om 4% obligationer bag X7-lånet.
    Om 7 år vil kursen på obligationerne være 100, når lånet skal refinansieres.

    Personligt ville jeg være bekymret ved at op tage et lån til kurs, der ligger langt fra 100, og kan ikke helt forstå, hvad det smarte ved et X7-lån er!
    Det giver næsten ingen beskyttelse mod renteforhøjelser, som et rigtigt fastforrentet lån gør, og renten er en pæn del højere end den lave rente for F1-F3 lån.

    Det længste korte lån, jeg kan anbefale er F5-lån baseret på 2% obligationer, hvor renten er et pænt stykke under 2%, ved en kurs på ca. 102.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.