omlægning af lån???

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92585
    AnonymForfatter

    Jeg har et 30-årigt afdragsfrit lån (5%) og har nu fået tilbud om et nyt lån til 4%. Derved bliver min gæld ca. 23.000 højere – er der nogen der kan fortælle mig, om det overhovedet kan betale sig? Jeg vil spare ca. 3.500 kr. pr. år, ikke så meget synes jeg???

    #178058
    HJLForfatter

    Da du har et afdragsfrit lån vil jeg mene at regnestykket;

    forhøjelse af gæld divideret med besparelse;

    23.000/3.500 = 6,5 år kan bruges.

    De 3.500 kr. går jeg ud fra er efter skat?

    Med den beregning som argument ligger det lige på vippen.

    Normalt siger man at omkostningerne skal tjenes hjem inden for 7,5 år før det er en god idé.

    Nu går du vel ikke med salgstanker.

    Mvh HJL

    #178072
    pppedeForfatter

    Jeg har ikke hørt nogle anbefale, at man skal omlægge fra 5% til 4%. Udgifterne for høje og fordelene for mså. Normalt taler man om, at der minimum skal være en forskel på 2-procentpoint.

    Måske burde du se nærmere på 3,5% lånet? Og er 4% overhovedet åben? Hmm..

    #178076
    MichaelForfatter

    Restløbetiden på dit nuværende lån må vel være noget under 30 år antager jeg? En del af ydelsesbesparelsen kommer derfor pga. den længere løbetid som igen betyder en længere periode der skal betales renter i. Regnestykket er derfor noget mere kompliceret og helt generelt bør der som tommelfingerregel være mindst 2%-point forskel på de 2 fastforrentede lån før en omlægning kan svare sig.

    #178112
    HJLForfatter

    kære i 2. trådstarter har et afdragsfrihed lån. Ja de er åbne og ja det kan nogen gange betale sig at omligge. Jeg medgiver at det er en agressiv stil.

    #178140
    thsvForfatter

    3½% eksisterer altså ikke som afdragsfrit!

    Det ville klæde dig, at læse hele indlægget, som trådstarteren skriver!

    Og tommelfingerreglen om 2% er intet værd.
    Ved et lille lån vil konv.omk. være store, og ved et stort lån vil de være forholdsvis mindre, hvorfor en konvertering med blot 1% nogen gange kan komme på tale.
    Men hvis der kun spares 3.500 kr i renter årligt ville jeg ikke konvertere, lånet er for lille til at bære omkostningerne.

    #178142
    AnonymForfatter

    mange tak for jeres svar, hvorefter konklusionen vist må blive, at det ikke kan betale sig. Lånet er optaget i 2009 og er kun på 623.000. Mon der er en chance for at de afdragsfrie lån også kommer ned på 3,5%? – nå, det er nok ikke så nærliggende 😉

    #180952
    AnonymForfatter

    Håber det er ok at jeg igen tager denne tråd op 🙂

    Jeg har fået nyt tilbud om omlægning fra 5% afdragsfrit lån til 4% afdragsfrit lån. Denne gang skulle Obligationsrestgælden ‘kun’ stige med 18000,-

    Jeg har været i dialog med Nykredit, men deres 3,5% lån er kun afdragsfrit i 10 år, herefter skal renten genforhandles.

    Gode råd modtages med kyshånd 😉

    #181284
    AnonymForfatter

    Spørgsmålet er vel om du skal bruge de 18.000,- når engang huset skal sælges – eller om du skal bruge de 3.500,- mere du kan få til forbrug årligt ?
    Desuden er det ikke korrekt at restgælden stiger 18.000,- det er nemlig kursværdien ved kurs 100, og den er kun aktuel hvis du skal indfri i et marked med lavere renter end nu – hvilket ikke er så sandsynligt … Hvilket lån er mest kursfølsomt ??

    Som jeg læser dit indlæg har du 30 års afdragsfrihed – hvilket antyder du ikke ser grund til at spare op i bolig … Hvis det er korrekt bør du lægge om asap så du har de ca. 300,- mere til dig selv om måneden.

    #181304
    thsvForfatter

    Renten skal ikke genforhandles om 10 år, den er fast på de 3½% i alle 30 år, derimod skal der afdrages de sidste 20 år.
    I mine øjne er dit lån for lille til at omlægge med blot 1% i forskel, var lånet over 1½ million ville omlægningen give mere mening.
    jeg har dog ikke kendskab til, at Nykredit skulle tilbyde et stående 30 års lån med fast rente, troede kun det var Nordea, der havde det lån.

    Har du anden gæld?
    Eller kunne du vælge et lån med afdrag, som er i lidt bedre kurs?
    Merprisen for afdrag vil være små 11.000 kr årligt, eller 900 kr mere om måneden i forhold til 4% uden afdrag.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.