F1,3,5,10 ??

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92572
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg har et F1 lån hos Totalkredit på 1,7 mill kr, som skal refinancieres pr. 1/4. Jeg har 9 års afdragsfrihed tilbage.
    Mit spørgmål er, om det vil være en god ide, at ændre refinancieringsfrekvensen til 3, 5 eller 10 år.
    Om 9-10 år skal der alligevel ske noget, da afdragsfriheden udløber :-). Jeg kan se, at renten er henholdsvis 0.9 for 1 årig og 2,6% for 10 årig – resten ind imellem. Jeg hælder mest til F5, men det er jo dobbelt op i rente… hvad siger jeres kendskab/mavefornemmelse.

    Jeg er 62 og er på delvis efterløn allerede, men jeg regner med at fortsætte til i hvert fald 65 år. Her får jeg udbetalt kapiatlpension.

    #177924
    HJLForfatter

    Hej stenkløver

    Hvis du ved at du vil blive boende vil jeg overveje F5. Sidder selv i lignende situation som dig med F1 og overvejer hvad jeg skal gøre her pr. 1/4.

    Overvejer dog F3 fordi vi ikke ved om vi vil blive boende i 5 år endnu.

    Jeg mener at dobbelt op i rente ikke er helt galt når man ser på den tryghed det giver. Dobbelt op af 0,9 er altså stadig meget billigt mener jeg.

    Min mavefornemmelse siger lavere renter over de næste par måneder og så lidt op igen så vi når et lidt højere niveau om 1 år. Men jeg har nu også haft lidt ondt i maven i den seneste uges tid 😉

    Hvis man da bare sad i drømmehuset og var nået til at skulle afdrage så var 3,5% jo et enkelt valg…eller?

    I hvert fald ville man slippe for sin status som fleksnisse, hi hi

    mvh HJL

    #177932
    HJLForfatter

    Hej igen stenkløveren.

    Jeg kan se at du havde spurgt i tråden længere nede om det ville blive dyrt pga. omlægning.

    Det vil selvfølgelig koste dig noget at omlægge til 3,5% men det væsentligeste er, at du vil skulle begynde at afdrage, da 3,5% endnu ikke tilbydes med mulighed for afdragsfrihed. Det skyldes i øvrigt at 4% med mulighed for afdragsfrihed fortsat er under kurs 100 (pt. ca. 99,5). Obs. ingen ved om 3,5% med mulighed for afdragsfrihed nogensinde åbner.

    Det vil ikke koste dig ret meget at indfri dit lån hvis du skal rentetilpasse nu her pr. 1/4, da kursen vil ligge tæt på 100.

    Men du vil få en noget højere restgæld da de nye 3,5% fastrentelån forventes at blive udbudt i kurs 96-97. Dvs. for hver 100 kr. du låner får du kun 96-97 i hånden med andre ord du kan dividere din nuværende gæld med 0,96 så får du din nye højere gæld.

    Fordelen ved det fastforrentede lån er jo omvendt at du kender din ydelse og at du samtidig sikre din friværdi i huset i fht. rentestigninger. Rentestigninger vil nemlig i følge teorien få huspriserne til at falde. Rentestigninger vil samtidig få kursen på 3,5% til at falde hvilket vil betyde at du vil kunne indfri dit lån med færre penge.

    Ja og dette vidste halvdelen af jer måske nok i forvejen men jeg håber at nogle kan få glæde af dette alligevel.

    Mvh HJL

    #177940
    AnonymForfatter

    Mange tak for dine råd. Jeg tror jeg overvejer et F5 lån, da, der jo også sker ændringer i mit liv om 3-5 år. F3 er jo iøjeblikket næsten lige så billigt som F1, så mit valg står mellem F3 og F5.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.