beskatning af pensionsafkast

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Indlæg
  • #179680
    HalliHalloForfatter

    Ok, så standser jeg mine pensionsindbetalinger d.d., hvis du er sikker på det du skriver, men jeg kan vel ikke standse min arbejsgivers indbetalinger.

    Hvordan har du klaret den mester?

    #179688
    AnonymForfatter

    Mon ikke Janus henviser til inflationen?! P.t. er den omkring 2,7 – 2,8% pr. år.

    #179692
    Janus007 (2)Forfatter

    Jeg har skruet så langt ned for pensionsindbetalingen som muligt, ingen grund til andet i min optik.

    Det værste er dog denne form for

    #179694
    Janus007 (2)Forfatter

    Hvor blev resten af min indlæg af?

    “Jeg har skruet så langt ned for pensionsindbetalingen som muligt, ingen grund til andet i min optik.

    Det værste er dog denne form for “corporatism" hvor virksomheder nærmest tvinger medarbejderne til at deltage i pensionsillusionen for derved at opnå en god ordning for alle medarbejdere.
    Idéen er god, men desværre igen et eksempel på hvordan det frie marked ikke kan arbejde frit, da hver enkelt medarbejder fratages retten til selv at vælge hvordan pensionsopsparingen skal forvaltes.

    Derudover ser vi jo mange overenskomster hvor pensionsindbetalinger på 13,5% ikke er ualmindeligt, det er jo direkte røveri af lønarbejdernes penge. Jeg begriber ikke hvorfor man som virksomhed vil finde sig i at blive dikteret på den måde."

    #179696
    Janus007 (2)Forfatter

    Moles, inflationen er langt højere, nærmere 6-8% hvis vi ser på hvordan de fleste bruger deres penge.

    Inflationen er beregnet på baggrund af ca. 40.000 varer, det kedelige er bare at de meste gængse dagligvarer smør, brød, sukker, kaffe, kød, pålæg osv. er steget mere end 15% i 2011, brændstof mere end 10%,
    Over de sidste 10år er offentlig transport steget med mere end 50% , elpriser med ca. 40% , for slet ikke at nævne div. nye energiafgifter, ejerafgifter mv.

    Jeg kan mærke det er blevet væsentligt dyrere at leve og gøre ting end for 10år siden. Derfor har jeg uendeligt lidt tiltro til at det bliver nemmere i fremtiden, specielt med den løbske gæld vi har i EU.

    #179782
    AnonymForfatter

    Janus: Jeg er enig i meget af det, du skriver mht. pensionsopsparing. Imidlertid er det et synspunkt, som er særdeles vanskeligt at finde gehør for. Folk mener nærmest pr. definition, at en pensionsopsparing er en god ide uden at have kalkuleret med detaljerne. Der hersker en form for konsensus, som ikke har rod i virkeligheden. Desuden er det lidt af en gåde, hvorfor div. eksperter altid udtaler sig positivt om denne form for opsparing. Og den hype, der i det hele taget er, omkring pensionsopsparinger.

    Som jeg ser det, er der kun to fordele: 1.) Lettelser i topskatten og 2.) Afkast af udskudt skat. Forudsætningen for overhovedet at påbegynde en pensionsopsparing må imidlertid altid være, at alle lån er udbetalt. Og man ikke i fremtiden skal bruge midler til hus, bil, jordomrejse etc.

    Lettelser i topskatten er bestemt værd at kalkulerer med. Imidlertid er ”afkast af udskudt skat” lidt mere tvivlsomt, når afkastet øjensynligt er så mikroskopisk. Eller hú?

    Prisstigningerne på offentlig transport og fedtafgiften på fx ost og smør kan tilskrives politiske beslutninger og kan vel ikke medregnes i kalkuleringen af inflationen? Det er vel 2 forskellige ting?

    (Hvis man vil undgå at ens indlæg forsvinder, skal man være logget ind, inden man skriver).

    #179786
    HalliHalloForfatter

    (Hvis man vil undgå at ens indlæg forsvinder, skal man være logget ind, inden man skriver).

    Ja, det undrer også mig at man kan skrive sit indlæg før man er logget ind, og at det så forsvinder ud i den blå luft, hvis man har glemt at logge sig ind.

    Måske Mybankers programmører kan kikke på det ved lejlighed……………

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.