beskatning af pensionsafkast

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • nielsensForfatter
    Indlæg
  • #92564
    nielsensForfatter

    Jeg troede, afgiften på pensionsafkast var 15 %, og det var den måske også, men i 2012 er den åbenbart steget til 15,3 %. Ved nogen, om den fortsat skal stige. Det undrer mig lidt, at jeg slet ikke har set ændringen omtalt, men den må jo være vedtaget inden for de sidste måneder af 2011, siden afgiften altid har været omtalt som værende 15 %.

    #177778
    AnonymForfatter

    I stedet for at fjerne fradragsmuligheden for investeringsomkostninger har regeringen midlertidigt vedtaget en ekstrabetaling på 0.3% oven i PAL skatten.

    #177784
    OBSForfatter

    PAL-skatten er midlertidigt blevet hævet til 15,3% i 2012 og 2013. I 2014 bliver den så sænket til 15% (med mindre selvfølgelig de ombestemmer sig …) og på det tidspunkt bortfalder så fradragsretten for investeringsomkostningerne.

    #177786
    HalliHalloForfatter

    Min personlige holdning er, at den bør sættes op, så den svarer til den laveste indkomstskattesats på omkring 37-38%, evt.kun 30, så en fordobling ville være på sin plads.

    Bare det at folk kan spare 7-8% betyder intet på opsparingsviljen, det er kun noget pensionsselskaberne altid truer med.

    #177906
    BertelsenForfatter

    Til HAlliHAllo:

    Udover PAL-skatten betales der jo ved udbetaling af pensionen enten indkomstskat (ratepension) eller 40% afgift (kapitalpension), så reelt betales der ialt omkring 55% skat af pensionsafkast.

    #177908
    thsvForfatter

    Din udregning duer ikke!
    Prøv med 2 gange 50%, det giver 100 % på din metode, men reelt kun 75%.
    Den samlede skat på udbyttet udgør altså kun 49% i dit tilfælde. De 6% man sparer er jo 40% af de 15%, som der allerede er betalt i skat.

    #177918
    testForfatter

    en af min gamle kollegaers far siger at han betaler mere i skat nu af den pension han har udbetalt ind da han tjente pengene.

    #177936
    AnonymForfatter

    @Test: Udokumenteret klynkeri skal man sjældent lægge ret meget i. Hvis manden betaler mere i skat af sin pensionsudbetaling end hvad han skulle have betalt i skat af pengene, hvis de ikke var blevet indsat på pensionskontoen,så skyldes det nok, at han får mere udbetalt brutto nu end dengang.
    Den gamle kollegas far burde for eksempel huske på, at han indbetalte til pension, før der blev indført PAL skat og dermed fik et højere udbytte. Og han har sikkert også fået udbetalt kapital pension, som enten var uden beskatning eller blev beskattet med 25%, selv om der var fuldt fradrag for indbetalingen.

    #177938
    hakon larsenForfatter

    Bertelsen har jo ret, der betales 15% af udbyttet om året, og 40% når man hæver hele beløbet. Staten har altid i den lange ende. Dem der sætter ind på pensionsordninger er også med til at spare op til staten, de få 40% når de udbetales. og så håber jeg at de bliver lidt bedre til at administrere dem når den til kommer. (min kapitalpension)

    #178022
    AnonymForfatter

    Pensions afkastskat er helt igennem en syg tankegang.

    Med venlig hilsen

    Kurt

    #178742
    AnonymForfatter

    Hvis man oveni pal-skatten også skal betale alm. personlig indtægtsskat ved udbetalingen, hvori består så fordelen ved at oprette en pension i modsætning til et alm. depot? Med mindre man:

    Betaler topskat og kan få et større fradrag ved ratepension og livrente og kalkulerer med, at man ikke betaler topskat, når man når pensionsalderen. Og derudover ikke skylder en krone væk, har udbetalt hus, bil etc.

    Hvis man er i stand til at styre sit forbrug og spare op, er det vel et fedt?

    Er forvirret;0)

    #178752
    hakon larsenForfatter

    Har i læst hvor mange penge staten får ind i pensions afkastskat. De burde belønne dem der spare op til deres pension noget mere. De spare også op for staten.

    #179652
    Janus007 (2)Forfatter

    Det er underligt der stadig findes lønarbejdere som fejlagtigt tror på at det kan betale sig at spare pension sammen når horisonten ligger længere end få år frem.

    Inflationen overstiger allerede langt nu pensionsafkastet, derudover er det galskab at betale store summer i administration og gebyrer.
    Tilsidst har vi så pensionafkastskat som kun vil stige i den kommende tid, fradraget for sundhedsforsikringen er allerede blevet taget fra os inkl. at vi skal af med 0,3% mere. Og det fup med 40% kan vi alle skyde en lang pind efter om 30-50år, det er jo nærmest grinagtigt at tænke så langt frem og så stadig forestille sig at DK-valuta og skat fungere på samme måde som i dag.

    Du får meget mere for dine penge i dag, end om 10år så hvorfor dog i alverden spare op.

    #179654
    AnonymForfatter

    Ja, det giver ikke mening at regne med, at alting ser ud som det gør i dag mht. skat, udbetaling, tilskud etc. om 30 år.

    Udover skattefordele er den eneste fordel ved opsparing, at man får afkast af en udskudt skat. Det er måske heller ikke så tosset, når man kalkulerer med rentes rente. Det er således blevet sagt, at en pensionsopsparing i gennemsnit er bedre forrentet end et almindeligt depot. Imidlertid er det ikke noget, jeg har undersøgt, så det kan jeg hverken be- eller afkræfte. Hvis der er nogen, der sidder inde med beregninger eller links, ville det være interessant.

    God dag til alle.

    #179656
    AnonymForfatter

    Udover skattefordele er den eneste fordel ved opsparing – PENSIONSOPSPARING skulle der have stået. Suk.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.