Lån til bolig under uddannelse..

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92561
    AnonymForfatter

    Håber at der er nogle der kan hjælpe med et svar:-)

    Mig, min kæreste og vores lille søn drømmer om at købe hus, vi arbejder begge to og tjener efter skat 14500 kr og 14500 kr. Vi har til dagligt udgifter for 7000 kr hvis vi fjerner husleje, og alt andet omkring vores nuværende lejebolig. Har læst mig frem til at vi skal have 12000 i rådigheds beløb hver måned, så hvis vi fjerner vores udgifter + vores rådigheds beløb fra har vi ca. 10000 kr tilbage at kunne betale om måned til huslån varme vand etc.
    Er dette helt urealist at tro at vi kan låne noget med den økonomi vi har eller?
    Det skal lige siges at vi har et billån i banken på 93000 kr.

    Mit næste spørgsmål er så at jeg skal starte på uddannelse som tager 10 mdr. hvor min løn ikke vil ændre sig, men mit job har jeg ikke når jeg er færdig, men håber at finde et hurtigt da jeg skal uddanne mig til Sosu hjælper.

    På forhånd Tak:-)

    Mvh Casper

    #177708
    AnonymForfatter

    Det vil nok være særdeles vanskeligt.

    Mens bankerne ofte i de glade år 2004-2007 afveg fra de generelle krav til rådighedsbeløb når man vurderede studerende, så er der en helt anden og mere restriktiv praksis i dag.

    Man kan forestille sig enkelte undtagelser, eksempelvis med et par der læser til læge på kandidatdelen og således har rigtig gode jobudsigter, men er sikkerheden for at få job blevet markant ringere for de fleste uddannelser.

    Sådan som kommunerne skærer ned for øjeblikket er Sosu faget bestemt ikke noget jeg vil betegne som

    #177710
    AnonymForfatter

    Tak for svaret General Prier:-)

    Hvis jeg kunne få et ansættelsesbevis inden jeg startede på min uddannelse om at jeg havde et arbejde når jeg var færdig (Selvfølgelig hvis jeg består)
    Hvordan ville du så mene vores muligheder ville være? Også set ud fra vores økonomi?

    #177712
    HJLForfatter

    Hej Casper

    Den slags er der vel ingen som udsteder i dagens Danmark?

    Hvis vi tager udgangspunkt i jeres nuværende indkomst.

    Det jeg læser du spørger om det er hvor meget I vil kunne låne.

    Et gæt (og kun et gæt for jeg aner jo ikke om ydelsen til billånet er inkluderet i de 7.000 kr., hvor gammel bilen er eller for den sags skyld hvor gammel jeres barn er. Endvidere vides det heller ikke om i mangler vigtige forsikringer og a-kasse medlemskaber ej heller hvordan jeres pensionsordninger er. Alle vigtige forhold når man vil købe hus sammen.) Et gæt ville alligevel være at med den indtægt og de udgifter skal i nok ikke regne med at få lov til at låne meget mere end 800.000 kr. jeres økonomi er lige på grænsen til at i slet ikke har råd til at købe noget. Desværre. Jeg har brugt den beregner der findes inde på rd´s hjemmeside http://www.rd.dk

    Hvis jeg var dig ville jeg satse på at få gennemført den uddannelse først og så samtidig få afdraget på det billån.

    Er en bil nødvendig, for hver 500 kr. i kan skære væk af de faste udgifter kan i ca. ligge 100.000 kr. til det i vil kunne låne for.

    Mvh HJL

    #177714
    AnonymForfatter

    Hej HJL
    Tak for det hurtige svar:-)
    I vores udgifter er der medregnet a kasse, ansvar og kasko forsikring på bilen, Indbosforsikring, livsforsikring, licens, tlf/internet, vægtafgift og børneopsparing.
    Bilen er 4 år gammel men den er måske kun 25.000 kr værd så ville selv mene at det ikke kunne betale sig at sælge den da det også er en stor hjælp i hverdagen.
    Omkring pensionsopsparing, vi er begge 24 år så det er ikke rigtig noget jeg har tænkt over, men måske noget jeg skulle til at gøre:-)
    Vores søn er knapt 1 år, så udgiften til vuggestuen er også medregnet i udgifterne.

    Tror du at de måske ville være med til at indlemme vores billån på 93.000 i et eventuelt bolig lån for det ville frigive 1.800 kr ekstra i vores budget til huskøb så det ville lyde på 11.800 kr istedet for 10.000?

    Vi har sparet 30.000 sammen til en eventuel udbetaling.

    #177716
    AnonymForfatter

    Så lige at jeg manglede noget i forhold til hvad du spurgte om. Billånet er inkluderet i udgiften hver måned på 7000 kr.
    Kan tilføje at vi har Danske bank, men har læst at de skulle være nogle af de strengeste omkring udlån til bolig, er dette rigtigt?

    #177718
    AnonymForfatter

    Jeg mener ikke et er korrekt, at Danske Bank er hårdere i kreditvurderingen end andre banker, tværtimod. Det er de fundingpressede banker, så som Vestjysk Bank, der i dag har de hårdeste kreditvurderinger.

    Det er formentlig korrekt, at Danske Bank var hårdere i

    #177720
    HJLForfatter

    Vedr. salg af bilen så er det ikke de 25.000 kr. i kan få for den her og nu der er vigtige det er de 3-4.000 kr. den koster jer hver måned.

    I vil ikke kunne få lagt billånet ind under boliglånet, det vil ingen bank acceptere.

    I skal nok regne med først at få billånet ud af verden og så spare 5 % op til udbetaling.

    30.000 kr. er langt fra nok, de vil hurtigt gå til advokatens arbejde, ejerskifteforsikring og flytteudgifter.

    Hvis det tager 2 år så er i også færdige med den dyre vuggestue og måske steget i løn.

    #177722
    HalliHalloForfatter

    Hvad er grunden til at du ikke stiller dit spørgsmål i banken?

    Det normale er nemlig, at man beder sin bank, eller evt. flere, udstede et boligbevis, så man kan se hvad de mener man kan sidde for.

    At liste alle enkeltenheder i din økonomi tjener, efter min opfattelse, intet formål, da det kun er med til at forvirre.

    Med jeres indtægter på vel 2×240.000 kr. kan I jo nok købe for mellem 1- 1,5 mill. Og bor i udkantsdanmark, f.eks. Lolland, Sønderjylland eller Nordjylland, så kan man jo fuldtud få jeres boligdrømme opfyldt, da de fleste villaer koster under 1 million.

    Mit uforbeholdne råd:

    Gå i banken på mandag og skriver bagefter hvad boligbeviset kom til at lyde på.

    #177732
    AnonymForfatter

    Tak for alle svarende:-)
    Vi skal i banken tirsdag og snakke med vores rådgiver og så må vi se hvad hun siger.
    Skriver lige om det kunne lade sig gøre eller ej når vi har snakket med hende.

    #177734
    HJLForfatter

    Enig, at gå i banken giver det bedste billede af situationen her og nu.

    Jeg finder det dog interesant at man selv kan undersøge tingene lidt på forhånd for på den måde at have en bare nogenlunde idé om hvor man står.

    Til det formål finder jeg realkredit danmarks beregner nyttelig.

    Held og lykke på tirsdag.

    Ps. prøv at bed om en beregning med og uden bilen blot for at se hvilken betydning den har, husk da at tænk over hvor meget i vil skulle bruge på alternativ transport.

    #177820
    AnonymForfatter

    Vil først lige sige tak for alle de svar jeg har fået så hurtigt:-)
    Vi har været i banken idag og vi blev godkendt til 1.343.000 kr til køb af bolig også selvom jeg skal igang med uddannelse. Men der var dog et krav før det kunne lade sig gøre og det var at vi skulle have betalt vores billån før vi ville få et købsbevis.

    #177824
    testForfatter

    ja men tillykke med det betingede ja og held og lykke med at få afdraget billånet

    #177826
    AnonymForfatter

    I skal lige have betalt billånet på 93.000 kr. ud mens I er på SU?

    Er det ikke det samme som at sige, at I skal vente med at købe bolig efter endt uddannelse?

    #177838
    AnonymForfatter

    Jeg starter først på uddannelse d. 1/10-12 så har 10 mdr. til at betale bil lånet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.