Billån uden pant

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • pjustForfatter
    Indlæg
  • #92553
    pjustForfatter

    Da jeg skiftede bank fra max bank til danske bank, forlangte danske bank pant i vores nye bil, hvis de skulle flytte billånet med. Vores gamle bank havde ikke ønsket pant og rådede os også til ikke at acceptere danske Banks krav. Danske bank afviste at give afkald på pant og svarede at det gjorde de altid. Hvis de ikke skulle have pant i vores bil, ville renten blive højere på lånet. Det var lidt selvmodsigende.

    Jeg leder derfor efter en kunde i danske bank, der har fået et billån uden at banken forlangte pant i bilen. Er du den person, må du meget gerne give dig til kende.

    #177598
    AnonymForfatter

    Selvmodsigende?
    Hvis DB får pant –> Lavere rente (sikkerhed for lånet).
    Hvis DB IKKE får pant –> Højere rente (ingen sikkerhed for lånet).

    Hvad er selvmodsigende ved det?

    #177608
    testForfatter

    Jeg har lige lånet 800.000 ved dem og spurgt om de havde checket mig i ribers bare for sjov. Bank dame sagde at det have hun ikke, men den oplysning kan der ikke kan låne på grund af misligholdelse af gæld ikke bruge til noget. Du kan heller ikke bruge informationen om at jeg har købt mine biler kontant til noget eller at andre har kunnet låne til bedre rente og uden pant i bilen. Hvad sku være problemer med at gi dem pant i bilen?

    #177626
    AnonymForfatter

    Jeg blev lidt paf for nogen tid siden, da jeg gik i Registerindsigt hos CPR, der stod en anmærkning
    1855 Experian A/S (før Ribers) og jeg skrev, fordi jeg ville vide hvem der har sat mig i “Gabestok",
    det havde et Pengeinstitut og ganske rigtig, de skriver under Alm. Forretningsbetingelser:

    Vi gør opmærksom på at vi løbende opdaterer oplysninger om Dem ved at indhente oplysninger fra CPR-registret samt kreditoplysningsbureauer og advarselsregistre godkendt af Datatilsynet, (herunder bl.a. fra Kreditvagten og Aktiv Kreditsikring).

    Jeg ved ikke hvem Kreditvagten og Aktiv Kreditsikring er og regner heller ikke med at få brug for dem 🙂

    #177640
    HalliHalloForfatter

    Skulle MaxBank, nu Sparekassen Sjælland, have rådet dig til ikke at acceptere et krav fra Danske Bank om pant?

    Hvorfor søger du da råd i din gamle bank, alle kan da nok se at det ikke kan betale sig at flytte bank, hvis der skal betales gebyrer m.v. for pant m.v. til et lån, der afvikles over en kort årrække.

    #177646
    pjustForfatter

    ja selvmodsigende, da rådgiveren først siger at de ikke bevilger billån uden at kræve pant og bagefter siger at hvis jeg ikke vil acceptere pant, vil renten blive højere.

    #177648
    pjustForfatter

    hvorfor stiller du et spørgsmål uden at svare på mit? ja, min gamle bank rådgav mig fortsat, da vi har et godt forhold til vores bank og da de ønsker at vi ikke skal få ringere vilkår i danske bank end vi havde i max bank.

    #177650
    AnonymForfatter

    Det forholder sig nu engang sådan, at du tæller tungere med i bankens risikovægtede aktiver hvis ikke der er pant i noget, end hvis der er. Banken kan derfor tilbyde dig lånet billigere, hvis du giver dem pant. Hvis ikke du giver pant så er der tale om et forbrugslån uden sikkerhed, hvilket typisk koster 10-15%.

    Nu var krakkede Max Bank jo nok heller ikke fantastisk gode til at drive bank, siden de krakkede. En af de ting Finanstilsynet kritiserede igen og igen når de var på besøg i Max Bank, Amagerbanken og Roskilde Bank var netop, at der ikke var styr på pantet!

    #177652
    pjustForfatter

    tak for et fornuftigt svar. Det bekræfter mig i at mybanker er det rigtige sted at spørge. Bare ærgerligt at de foregående indlæg ikke er skrevet i samme seriøse tone, men sådan er det jo tit på nettet.

    Samme forklaring har jeg lige fået af direktøren for den lokale afdeling og jeg synes også at jeg har en god dialog med banken. Jeg har bare undret mig over at skulle acceptere pant i min bil, når min tidligere bank ikke har forlangt pant, men det har du lige sat i perspektiv for mig. Igen tak for det.

    #177666
    HalliHalloForfatter

    Nej hvor er du dog utilfreds. Det er korrekt at Generalen er fantastisk dygtig tillige med Tove og test. Og så er de også kunder i Danske Bank, ligesom jeg, og stort alle, der giver sit besyv med herinde. Jeg er dog ikke kernekunde i den, da jeg ikke er kreditværdig siger de. Men velkommen i klubben og jeg er glad for at du kunne bruge generalens svar, og ligeledes har fået fin forklaring og råd hos din direktør i banken.

    #177668
    HalliHalloForfatter

    Apropos Danske Bank:

    Hvad nu med de flere hundrede tusinde kassekreditter på vel 20.000 kr. de har givet til deres 24/7-kunder uden sikkerhed? Og som kunderne er blevet påtvunget og oftest ikke bliver brugt overhovedet……

    De må da veje særdeles tungt i bankens regnskab? Det kan være at der bliver ryddet op, når der kommer en ny ledelse til. Andre banker er i færd med at gøre det samme.

    #177672
    pjustForfatter

    Jeg tror at sikkerheden er stillet af MasterCard eller American Express, som man samtidig bliver påduttet af Danske Bank. Det var nemlig ikke muligt at få en kassekredit uden at deres kort fulgte med.

    Apropos at du kalder mig utilfreds, så prøv at læse tonen i dit og tests indlæg højere oppe. Den er nærmest hånlig til tider og jeg synes ikke at min tråd lægger op til det. Slut fra min side. Yderligere trokling vil blive ignoreret.

    #177680
    AnonymForfatter

    Kunderne får så vidt ejg ved typisk kreditter for 40.000 kr. i alt, hvis de ellers kan kreditgodkendes til 24-7.

    Kassekredit til lønkonto: 20.000
    Kredit på Mastercard: 10.000
    Kredit på Amex kortet: 10.000

    Det er helt givet at dette lægger pres på kapitaldækningskravet, og dette er formentlig nok også årsagen til at Danske Bank har reduceret den maksimalt mulige lønkonto kassekredit fra 100.000 kr. til 50.000 kr. på 24-7 produktet.

    Men i øvrigt er banken gode til at få sikkerhederne hjem for de kan.

    Da vi købte ejerbolig og overtog et ejerpantebrev fra sælger, som var større end vi havde behov for så sørgede Danske Bank for at tage sikkerhed i pantebrevet for ethvert nuværende og fremtidigt tilgodehavende overfor banken.

    På den måde fik de i vores tilfælde ikke alene sikkerhed for boliglånet, men også pantdækning for kassekreditten.

    Når det så er sagt, så har Halli Hallo helt ret i at vi vil se at alle banker i stigende omfang reducerer kassekreditterne og gør op med utrukne kassekreditter.

    http://www.business.dk/finans/banker-vil-luge-ud-i-kassekreditten

    #177726
    HalliHalloForfatter

    Apropos at du kalder mig utilfreds, så prøv at læse tonen i dit og tests indlæg højere oppe. Den er nærmest hånlig til tider og jeg synes ikke at min tråd lægger op til det. Slut fra min side. Yderligere trokling vil blive ignoreret.

    Ditto her – magen til opskruet knægt, skal man vist lede længe efter.

    Til orientering til andre seriøse brugere: Spørgeren søgte efter en Danske Bankkunde, der ikke skulle stille pant ved bilkøb:

    Min samlever solgte i går sin bil for 70.000 kr. Køberen, en bekendt, var i Danske Bank i går, og fik et lån på 50.000 kr., uden sikkerhed, til købet.

    Så det er selvfølgeligt individuelt om der skal stilles sikkerhed eller ej. Fordi Per skal stille sikkerhed er det altså ikke sikkert at Povl skal, det er jo egentlig almen viden.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.