skattepapirer

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • nielsensForfatter
    Indlæg
  • #92547
    nielsensForfatter

    Jeg har forsøgt at rydde lidt op i gamle lønsedler, årsopgørelser m. m. og spekulerer nu på, hvor længe den slags plus gamle årsopgørelser fra skattevæsenet skal gemmes. Det bliver jo til et mindre bjerg efterhånden – selv for en ganske almindelig lønmodtager med lidt aktier og forlængst udgåede difko-anparter. Så mit spørgsmål er: hvor mange år skal jeg gemme på gammel dokumentation?

    #177512
    AnonymForfatter

    Det svar søgte jeg på Google her:

    SKAT kan bede om at se dit regnskab, og du skal kunne dokumentere tallene i regnskabet med bilag på dine udgifter og indtægter. Derfor har du pligt til at gemme regnskabet, bogføringen og alle bilagene på udgifter og indtægter.

    Hvor lang tid skal jeg gemme regnskabsmaterialet?
    Du skal gemme dit regnskab, bogføring og dine bilag i 5 år regnet fra udløbet af det regnskabsår, som materialet vedrører. Regnskabsmaterialet for 2011 skal du fx opbevare til og med 31. december 2016 – også selv om din virksomhed stopper inden.

    Hvordan skal jeg opbevare regnskabsmaterialet?
    Du skal sikre dig mod, at regnskabet eller bilagene bliver ødelagt, stjålet eller misbrugt. Fører du fx en del af dit regnskab på en pc, bør du derfor jævnligt tage en sikkerhedskopi og gemme den et andet sted end på din pc.

    #177514
    MichaelForfatter

    Der bliver spurgt til hvor længe en privatperson skal gemme skattepapirer, lønsedler mv. og JET45 svarer på hvordan reglerne er for en virksomhed. Det er irrelevant her.

    For en privatperson er der ingen krav overhovedet til hvor længe man skal gemme diverse papirer. Skatteoplysninger (også år tilbage) kan altid trækkes i personens skattemappe på http://www.skat.dk

    #177516
    AnonymForfatter

    Jeg solgte et hus i 1980 og smed papirerne væk i 1990, undtagen salgsslutseddelen, hvilket notat om at forsikringen (LB) ikke kunne overtages af køber kom mig til gode. Da køber lagde retssag mod mig i 1994, som jeg heldigvis vandt og fik LB til at betale advokaten. Hvis ikke jeg havde haft salgsslutseddelen så måtte jeg selv betale det advokatsalær, som køber ikke af retten blev dømt til at betale. Jeg spurgte i banken om den havde kopi af forsikringspapirerne, dengang de gav mig byggelån, nej det var brændt forlængst. Det samme hos BRF, der også havde kopi af min forsikring. Fik at vide, når der sker en overtagelse, smides de gamle papirer ud efter 5 år. Dengang i 1994 kunne en køber rejse en retssag indtil 15 år efter hos sælger….

    #177520
    testForfatter

    ja der er naturligvis ikke noget krav om at man skal gemme skatte papirer men det er måske interessant at se på forældelses reglerne for skatte krav. For ledere af socialdemokraterne er det vist 3 minutter for os andre så vidt jeg ved 5 eller 10 år. Akassen vil kunne kræve løn sedler 24 måneder tilbage i tiden så vidt jeg husker.

    Så som tommelfinger regel gemmer jeg mine skatte papirer fra før de blev elektronisk i 10 år og løn sedler 5 år.

    Men det er da måske for langtid.

    Jet45, må man spørge hvad købers krav var?

    #177524
    AnonymForfatter

    Skal man have Efterløn skal samtlige 5 års lønsedler afleveres til A-kassen

    Køber vil have erstatning for manglende sokkeldybde. Købers advokat hyrede en

    #177526
    AnonymForfatter

    Skal man have Efterløn skal samtlige 5 års lønsedler afleveres til A-kassen

    Køber vil have erstatning for manglende sokkeldybde. Købers advokat hyrede en “falsk" syns- og skønsmand til at skrive en erklæring. Jeg fik mit byggefirma, der stadig eksisterede til at gå ud og grave efter tilladelse fra køber og der blev konstateret at der VAR sokkel ned til 1 meter. Årsag køber havde plantet bamsusplanter ved gavlen og disses rødder var gået ned under soklen og havde løftet soklen, derved været årsag til begyndende revner i muren. Jeg hyrere den bedste byggesagsadvokat lokalt, der rejste til pg. ret og kørte sagen. Retten hyrere en ægte syns- og skønsmand, der konstaterede det samme som mit byggefirma. Dengang i 1980-erne var det moderne, alle skulle have bambusplanter og disse var årsagen.

    #177614
    AnonymForfatter

    hørte engang om en en lønmodtager der skulle møde op med alle papirer, også vedrørende værdipapirhandler, fem år tilbage. Men det var inden alt lå elektronisk i skattemapper og bankernes depotoversigt.

    I gamle dage var forældelsesfristen i forhold til skat fem år for private, mit gæt er at det stadig gælder.
    Så hvis Skat stadig kan “ansætte" folks indkomst efter for godt befindende, så er det jo nok meget klogt at gemme eksempelvis lønsedler og diverse notaer vedrørende værdipapir- handler / -ændringer/ ombytninger for de sidste fem år

    #177616
    testForfatter

    Øh gamle dage a-kassen kræver stadig lønsedler

    #177624
    AnonymForfatter

    Jeg har scannet alt til PDF (Reducered Size PDF), fylder mindre, af hvad jeg synes er bevarende og mit landsarkiv er E-Boks, hvor der kan oploades til

    #177656
    AnonymForfatter

    Forældelsesfristen blev ændret fra 5 til 3 år i 2010. Det gælder også i forhold til SKAT.
    Jeg har svært ved at se nogen grund til at gemme alle lønsedler for året – lønoplysninger for tidligere år ligger elektronisk hos SKAT, antal arbejdede timer findes hos ATP, og hvis man gemmer årets sidste lønseddel, burde årets transaktioner være dækket. Men lønsedlerne skal tjekkes i forbindelse med hver lønudbetaling.

    #177674
    testForfatter

    Hej Tove. Det trode jeg også da jeg talte med en akasse sidst, men ak nej på trods at man har samme arbejdsgiver hele året sku de ha alle de enkelte lønsedler. Så for akassens skyld.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.