Direkte kontakt til realkreditforening?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92532
    AnonymForfatter

    Hej debattører

    Jeg vil starte med at give jer lidt baggrundsviden:

    Jeg skrev for lidt siden under på en salgsaftale for min bolig. Fortrydelsesfrist er overskredet. Købers bank, Nordea, meddeler nu at deres realkreditforening kun vil udlåne 60% af salgsprisen, fordi de har registreret et uforholdsmessigt stort erhvervsareal på boligen. Det registrerede erhvervsareal står hverken i mål med hvad kommunen (BBR meddelelse) eller min bank oplyser. Altså, der må være tale om en datafejl,som bør rettes. De er hverken villige til at undersøge sagen eller overveje at rette data så de stemmer overens med kildens data. Handlen er nu derfor gået helt i vasken.

    Nordea forholder sig passivt i sagen og ser ud til at agere som statisk budringer mellem køber og realkreditforening. Ejendomsmægler fortæller at det er umuligt at kontakte realkreditforeningen direkte.

    Så til spørgsmålet: er der nogen herinde som kan be/afkræfte om det er muligt at tage direkte kontakt til realkreditforeningen? Jeg har til mål at prøve – uanset hvor optimistisk det lyder – at få realkreditforeningen til at vise sig villige til at rette den slags fejl fremover. Det er utrolig frusterende, især når man har brugt beløb på aftalen ifa. istandsættelse af bolig og anskaffelse af ny bolig. Egentlig burde de hæfte for disse beløb, hvis fejlen er deres – i min verden i hvert fald.

    God jul til jer, og mange tak for jeres tid.

    #177324
    AnonymForfatter

    Hej Siki

    Det er ejer af boligen, der har ansvaret for at BBR-ejermeddelelsen er korrekt – så gå på Kommunens Tekniske Forvaltning og snak med dem og tage lige relevante papirer med.

    #177338
    HalliHalloForfatter

    Nordea Kredit kan du da godt kontakte direkte, men de vil vist henvise dig til din afdeling. Da du vel ikke også er kunde der, kun køberen, kan du ikke gøre ret meget.

    Tal med din ejendomsmægler, der må kunne rådgive dig. I værste fald må handlen gå tilbage, hvis ikke der kan findes en løsning på problemerne.

    #177370
    AnonymForfatter

    BBR er helt som den skal være; Nordeas realkreditforening har åbenbart deres eget BBR register, som ikke stemmer overens med den gældende BBR. Det skal der da gøres ved hurtigst.

    I tilfælde som disse virker det da helt rundt på gulvet at man kun kan kontakte dem, hvis man er kunde: de isolerer sig fuldstændig for forespørgsler, som ikke er profitable. Smart men ikke helt i orden synes jeg.

    #177376
    OpgaveForfatter

    Selvfølgeligt har Nordea Kredit ikke deres eget BBR system og de er jo ikke interesseret i kun at udlåne 60 % frem for 80 %, hvis de kan efter gældende regler. For hvem ville så vælge dem.

    Tal med din ejendomsmægler og/eller din advokat, som kan undersøge sagen.

    #177384
    AnonymForfatter

    Vrøvl !

    Nordea har ikke deres eget BBR-register.

    Der findes et, og kun et BBR-register, og det er det Nordea forholder sig til.

    #177402
    AnonymForfatter

    Præcis hvad jeg tænkte: det kan da ikke passe. Men de hævder altså at kunne se noget som ingen andre kan på BBR.

    Tak for jeres svar allesammen. Det er godt at vide at jeg ikke er den eneste som synes, at det her er helt hen i vejret.

    #177404
    HalliHalloForfatter

    Det er da et meget besynderligt spørgsmål du stiller, så vi forventer ligesom at du giver besked om hvad problemet har været. Det må da være løst p.t. Du takker for alle svarene, men har du da fået svar du kan bruge til noget, hvilket jeg ikke kan se..

    Hvorfor vil du tale med direkte med Nordea Kredit? Efter min opfattelse er det da noget købers advokat klarer med din ejendomsmægler eller er der noget jeg har misforstået?

    #177408
    AnonymForfatter

    Jeg har vel fået de svar, jeg kan få: jeg kan ikke kontakte realkreditforeningen selv, og det kan ikke passe at de har deres eget BBR register. Kan ejendomsmægler ikke få Nordea til at svare på hans revkisitioner må jeg jo videre til en advokat.

    Jeg takkede ikke for nødvendigvis at afslutte tråden; men fordi jeg nu ved hvilken vej, jeg bør gå. – Og så tænkte jeg, at jeg ikke ville belæmre et bankforum med boligproblemer, eftersom bankdelen blev besvaret. Jeg holder jer i øvrigt meget gerne opdateret hvis det har interesse!

    #177410
    HalliHalloForfatter

    Jeg syntes bare du mangler at give visse vigtige oplysninger om ejendommen:

    Er den eller har den været en ejendom med “blandet erhverv"? Og hvis dette er tilfældet er det vel ændret foreskriftmæssigt via Teknisk Forvaltning, og så har du jo ligesom din dokumentaiton i orden og kan videresende denne til køber eller dennes advokat.

    #177412
    AnonymForfatter

    Jeg har sikkert en del kontekst i hovedet, som jeg ikke har fået formidlet. Der har aldrig – ifølge ejendomsmægleren – været “blandet erhverv". Han har forhørt sig hos “kommunen" (det må være Teknisk Forvaltning), ejeforeningens bestyrelse og hos ejendomsmægleren som solgte mig lejligheden. Vores kælderrum står som erhvervsareal, så måske jeg har haft et enormt kælderrum engang; men heller ikke det kan bekræftes noget sted. Nordeas oplysninger er ikke til at støve op noget sted. Vores sidste spørgsmål til dem var, hvor de henter deres BBR oplysninger henne; for OIS ser helt fint ud.

    #177414
    AnonymForfatter

    I øvrigt er handlen gået i vasken: køber er blevet bange (førstegangskøber, “papirerne" virker ikke i orden), idet der nok sættes stor lid til ens banks vurdering.

    #231770
    LarsAForfatter

    Nordea og Nordea Kredit er nogen af de mest umulige at komme i kontakt med overhovedet. – Når jeg – i professionelle sammenhænge – har brug for det tager det altid meget lang tid, og der sker som oftest intet overhovedet før man virkeligt, virkeligt har hidset sig op og truet med det værste man kan finde på. – De agerer dybt uprofessionelt, og de medarbejdere man taler med, har ofte ikke det mest elementære indsigt i fast ejendom. –
    Find en anden bank, og et andet realkreditselskab er mit bedste råd.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.