pensionstillæg

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • nielsensForfatter
    Indlæg
  • #92489
    nielsensForfatter

    Jeg er 70 år og har hidtil haft pæne indtægter som folkepensionist. Men med udgangen af i år er det slut. Mit spørgsmål er så, om jeg kan få det såkaldte pensionstillæg til folkepensionens grundbeløb beregnet efter de sædvanlige regler (lidt indviklede, men jeg kender dem godt).
    Eller mere præcist spurgt: hvis jeg fra 1. januar 2012 principielt er berettiget, tages der så hensyn til de indtægter, jeg har haft i 2011. Skal der med andre ord gå en vis tid, hvor man regner med, at jeg spiser mine indtægter op, før jeg kan få pensionstillæg?
    Svar nu ikke, at jeg skulle skamme mig over at kræve ind! Det er ikke mig, der har lavet reglerne.

    #176666
    HalliHalloForfatter

    Du skal have hvad der tilkommer tild min ven, hverken mere eller mindre.

    Ring til borgerservice, der kan lave en udregning til dig eller du kan selv taste dine tal ind http://www.borger.dk, der har en fint regnesystem.

    I øvrigt er det altid dine fremtidige indtægter, der anvendes uanset hvad du har tjent indtil pensionstidspunktet.

    #176674
    HalliHalloForfatter

    Da du jo allerede er pensionst, er det ikke rigtigt skrevet. Men offentlige ydelser kan som hovedregel altid ændres, hvis der sker væsentlige ændringer i indkomst og formue, hvillket tilsyneladende er tilfælde i dit tilfælde, da du jo netop hidtil har tjent “gode penge".

    #176680
    testForfatter

    er det opsat folkepension vi taler om? eller hvordan har din indtægt været ind til nu?

    et system der faktik giver en betydelig fordel hvis man vælger at forsætte med at arbejde efter 65

    http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/raadgivning/vaerdatvide/social_pension/folkepension/opsat_folkepension/Sider/Default.aspx

    #176686
    OpgaveForfatter

    Hej Nielsens

    Du kan med fordel bruge dette link til at beregne dit pensionstillæg:

    https://www.borger.dk/Selvbetjening/Sider/Fakta.aspx?sbid=15021

    Husk at ændre beregningsdatoen til 1.1.2012, derved laver du beregningen for hele året. Din beregning kan du printe ud og tage med på borgerservice, så hjælper de med at tilrette dine oplysninger.

    Nogle gange kan du optimere dit tillæg til folkepensionen, ved at oprette en ny kapitalpension og indskyde på denne. Hvis du fx har en opsparing eller friværdi, som alligevel ikke forrentes særligt godt for tiden, så hellere udnytte de regler, som vi to ikke har opfundet :o) Dette bør din bank kunne rådgive dig om.

    Håber du kan bruge mine råd.

    #176692
    HalliHalloForfatter

    Den med kapitalpensionen går ikke mester, har du engang fået opgjort en kapitalpension efter det fyldte 60. år med en beskatning på 40%, så er der for tid og evighed lukket for fradrag for indskud på denne type opsparing.

    Blot til orientering.

    #176696
    AnonymForfatter

    Hej nielsens

    Du kan beregne tillægget størrelse her:
    https://www.borger.dk/Selvbetjening/Sider/Fakta.aspx?sbid=15021

    Hvad har du af indtægter og er du gift/samlevende eller single?

    #176698
    OpgaveForfatter

    HalliHallo:
    Nu var der jo heller ikke nogle der sagde at han havde fået udbetalt en kapitalpension.

    Jeg er hel bekendt med at der ikke må være udbetalt en kapitalpension før, for at man kan lave dette “tricks". Men er der ikke udbetalt en kapitalpension og har han ikke så stor en pensonsindtægt, så kan man få ret mange ekstra penge i pensionstillæg, Mester ;o).

    Slagger:
    Jeg ved ikke om du ikke har set mit tidligere indlæg i denne tråd, men det er det helt samme link jeg havde lagt op, som du lægger op :o)

    #176708
    HalliHalloForfatter

    Nej, men du skrev at han kunne oprette en ny kapitalpension.

    Du burde vel bare have skrevet: at han, måske med fordel, – efter ønske – kunne indbetale max. 46000 kr. på en kapitalpension, enten en nyoprettet eller bestående, forudsat at han ikke tidligere har få opgjort sådan en konto.

    Hvorfor er I så interesseret i mandens økonomi? Han skriver jo selv at han kender reglerne, men blot vil vide om hans lønindtægt for 2011 indgår ved beregning af hans pensionisttillæg for 2012: Og det gør det ikke, da det kun er fremtidige indtægter dvs. forventede indtægter for 2012, der har betydning.

    #176712
    testForfatter

    Hallihalo ved du om man både kan få den opsatte pension og pensions tillæg?

    #176714
    HalliHalloForfatter

    Ja, det var et interessant spørgmsål, jeg ved det faktisk ikke, men vil da gerne ved lejlighed undersøge det medmindre en andet gør det.

    Umiddelbart vil jeg dog tro at pensionisttillægget beregnes uafhængigt af grundbeløbet størrelse. For når man taster sine tal ind i beregninsprogrammet på http://www.borger.dk, hvor man kan beregne sin egen pension skal man jo slet ikke taste grundbeløb ind, men kun anden indkomst som udbetaling fra livrenter, ratepensioner renteindtægter samt andre øvrige indkomstarter samt selvfølgelig sine evt. fradrag til pensionsordninger i den personlige indkomst.

    Så alt i alt må man gå ud fra at det ikke har nogen betydning for pensionisttillægget størrelse.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.