Tinglysning af bolig – familieoverdragelse

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92486
    AnonymForfatter

    Hej.

    Er der nogen der ved hvordan man tinglyser en bolig billigst muligt. Rådgivningen er ikke nødvendigt, da jeg vil sælge en lejlighed til min søn for minus 15 procent af den offentlige ejendomsvurdering (circulære 1982)

    På forhånd tak for konstruktiv feedback.

    #176624
    AnonymForfatter

    Hej Jpusa

    Tinglysningspriserne er faste, så jeg tænker, at du gerne vil spare omkostningerne til at andre gør det for jer og ikke selve tinglysningsomkostningerne.

    Hvis banken hjælper din søn med finansieringen, står de for tinglysning af realkreditlånet og ejerpantebrevet bag boliglånet. Hvis din søn ikke har brug for et boliglån og du har et ejerpantebrev i lejligheden, bør han måske overveje at overtage det alligevel (koster kun 1.400 kr. i fast tinglysningsafgift) og derved spare penge i fremtiden, hvis han får brug for det.

    Tinglysning af skødet koster fast 1.400 kr. og 0,06% af købsprisen(eller ejendomsværdien, hvis den er højere end købsprisen). Som regel er en ejendomsmægler billigere at bruge end en advokat. Der er også billige tilbud på nettet fra diverse advokater (under 2.000 kr.), men jeg har ingen erfaringer med dem.

    #176630
    AnonymForfatter

    Tak for svar.

    Sønnen har ikke brug for finansiering, da han er arvet en masse gennem årene og tjener gode penge, så han har heller ikke brug for pengene i nær fremtid. Endvidere er lånet i lejligheden også betalt ud, så ved ny låntagning skal han jo betale 1,4 % + 1400 i tinglysning.

    Er det rigtig forstået at det er billigere at få banken til at tinglyse skødet/ejerpantebrevet end advokaten? Min “normale" advokat skal have omkring 10.000 kr. hvilket jeg synes er lidt meget når rådgivning ikke er et issue.

    Skal lige have sat mig ordenligt ind i det, men ville først høre om der var nogle kompetente hoveder herinde. Her tænker jeg især på Peter (tror jeg han hedder) som er revisor. Peter du må gerne bidrage, hvis du har lyst. 🙂

    På forhånd tak for hjælpen

    #176632
    AnonymForfatter

    Sorry. Det var ejendomsmægleren der var billigere end advokaten.

    #176652
    AnonymForfatter

    Hej igen.

    Er det ikke 1400 + 0,6 % ?

    Fandt lige https://www.tinglysning.dk/tinglysning/welcome.xhtml

    Så slipper jeg vist for omkostninger udover staten.

    Tak for hjælpen.

    #176654
    AnonymForfatter

    Til andre som skulle have interesse i at tinglyse deres bolig.

    http://www.bolius.dk/alt-om/koeb-salg-og-udlejning-af-bolig/artikel/digital-tinglysning/

    Tak til Tabac. Havde slet ikke regnet med at jeg ville være kommet så langt i dag.

    #176658
    AnonymForfatter

    Jo begge dele 🙂

    #176660
    AnonymForfatter

    Hej igen
    Den variable tinglysningsafgift er 1,5% (ved ikke om 1,4% var en tastefejl) og ved alle variable tinglysningafgifter rundes der altid op til nærmeste 100’er. Den faste tinglysningsagift er forsat 1.400 kr.

    #176662
    AnonymForfatter

    Formålet med at tinglyse skødet er at sikre, at aælgers kreditorer ikke længere kan tage pant i ejendommen. Når sælger er købers far, som åbenbart er relativt velsitueret, og der ikke skal optages lån i ejendommen, kunne I overveje at lade være med at tinglyse skødet og dermed spare lidt penge. Så vidt jeg ved er det ikke noget lovkrav, at skødet tinglyses.

    #176664
    AnonymForfatter

    Hej.

    Det må jeg undersøge. Weekenden skal vist bruges til lidt research af digital tinglysning. Umiddelbart virkede videoen på ovenstående link meget pædagogisk.

    Tak for hjælpen.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.