Skat (Fradrag)

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92473
    AnonymForfatter

    Hej alle sammen.

    I sidste mdr. glemte mit arbejde og taste min løn ind, men fik et aconto beløb fra min løn men ikke det helle og så ville jeg få resten sidst i denne mdr. men der bruger de kun mit fradrag engang, så mit fradrag er ikke brugt fra sidste mdr, så jeg vil få meget mindre udbetalt, da de siger de ikke må bruge det samme fradrag i samme mdr 2 gange, selvom det er dem der har lavet fejlen. Hvad kan jeg gøre ved det, vil jeg så få det fradrag tilbage i skat til næste år har nemlig et fradrag på 7456 og det er mange penge man lige går glip af.

    Med venlig hilsen

    Dennis

    #176340
    smokeyForfatter

    Når dit fradrag ikke er brugt i sidste måned har du krav på at din arbejdsgiver bruger 2 gange dit fradrag i denne måned. Du skal jo ikke straffes for arbejdsgiverens manglende lønberegning.
    Hvis arbejdsgiveren ikke tror på dette kan “han" jo bare kontakte SKAT inden lønudbetalingen.Hvis du selv vil være helt sikker inden du snakker med din arbejdsgiver, kan du jo ringe til SKAT og få bekræftet mit svar.

    Hvis du er heldig kan du måske få SKAT medarbejderen til at ringe til din arbejdsgiver og forklare ham hvad der er rigtigt i dette tilfælde.

    Hvis du ikke lykkedes med at få dit manglende fradrag, er der evt den mulighed, at ændre din forskudsregistrering for 2011, hvor du så oplyser den skat du er blevet trukket for indtil ændringen, hvorefter dit fradrag vil blive det større i december 2011!

    #176342
    AnonymForfatter

    Ved ikke om det er korrekt at de ikke må bruge det fradrag der står på skattekortet 2 gange for en måned, tror dog godt de kunne udbetale for måneden før hvis du slet ikke har fået noget af dem på det tidspunkt hvis de ville.

    Men de penge du er kommet til at betale ekstra i skat skal nok komme retur til næste år (forudsat at du ellers ikke af andre årsager er endt med at skylde skat det samme beløb).
    Vær dog opmærksom på at et fradrag på 7456,- jo ikke giver 7456,- tilbage men kun de penge du har betalt for meget i skat fordi du ikke har fået brugt fradraget, altså 7456,- * din skatteprocent.

    Alternativt kan du nok nå ind på skat.dk i starten af december rette eventuelle tal og generere et nyt skattekort dit arbejde får at bruge, det burde så korigere din skat for december så det kommer til at passe.

    #176348
    testForfatter

    er ret overbevist om at din arbejdsgiver har ret og hvorfor sku de lyve for dig?

    Du vi betaler kalder man en forskudskat. Du bliver helt bestemt ikke snydt for noget som helst, men kommer til at vente med at få de par håndøre retur med skatten næste år.

    #176364
    OBSForfatter

    Der er vel ikke noget i vejen for at trådstarter får korrigeret sit skattekort og beregnet en nyt fradragssats inden lønudbetalingen i december, hvorved han så alligevel opnår at bruge hele sit fradrag i år?

    #176372
    testForfatter

    det er rigtigt obs, men hvis du ikke ved hvad du gør kommer du hurtigt til at opnå at du bare betaler for lidt i skat.

    Personligt har jeg aldrig kunnet få skat beregninger til at passe med mine og jeg korigere min indtægt i “skate systemet" så det passer med at jeg kommer til at betale den skat jeg har regnet mig frem til og af en allere anden grund rammer jeg altid mere præcist ind skat. Altså når jeg skriver min virkelig indtægt ind i system fradrag med mere giver skat mig en for lav trækprocent sådan at jeg kommer til at betale for lidt i skat.

    OG hvis man ikke holder tungen lige i munden med de forskellige måde at opgøre indtægt på med og uden ambi kan det rigtigt hurtigt gå meget galt. Så derfor skrev jeg ikke det råd.

    Hvis man så trådstarteren er presset i det daglige er der nok ikke meget vundet ved at resikere en restskat

    #176378
    smokeyForfatter

    Fra Vejledningen “Indeholdelse af A-skat mv 2011:

    Endelig har SKAT i medfør af KSLbek. § 24, stk. 2, bestemt, at der kan ske overførsel af uudnyttede fradrag til senere perioder inden for kalenderåret, hvis den indeholdelsespligtige skal anvende skattekortet (hovedkortet) i hele perioden. Se også afsnit F.1.4.1.1 og F.1.5.1.1.

    Fra Kildeskattebekendtgørelsen:

    § 24. Told- og skatteforvaltningen kan fastsætte nærmere regler om beregning af fradrag i A-indkomsten på grundlag af skattekort ved udbetaling af
    1) feriegodtgørelse,
    2) sociale og statslige pensioner,
    3) ydelser fra anerkendte arbejdsløshedskasser,
    4) strejke- og lockoutgodtgørelser, der ydes som erstatning for dagpenge,
    5) sygedagpenge efter lov om sygedagpenge,
    6) stipendier, der udbetales til uddannelsessøgende,
    7) skattepligtige ydelser efter lov om aktiv socialpolitik og
    8) statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) efter lov om statens voksenuddannelsesstøtte og godtgørelse efter lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (VEU).
    Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen kan i regler fastsat efter stk. 1 bestemme, at uudnyttede fradragsbeløb kan overføres til senere perioder i samme kalenderår.

    Hvis ikke arbejdsgiveren kan finde ud af det på anden vis kan han jo lave en lønseddel for oktober md (?) og den han nu skal lave for november. Hvis man er månedslønnet har man jo netop krav på at få 12 månedsfradrag på et år, det er ikke noget arbejdsgiveren kan skalte og valte med, bare fordi han ikke får lavet løn i tide. Kunne jo også bare have lavet en ekstra ordinær lønkørsel på den (på de) pågældende, straks fejlen blev opdaget!

    #176396
    testForfatter

    Godt så men går vi lige tilbage til det oprindelige spørgsmål så går det på om fradraget på f.eks 6000 kroner må bruges to gang i samme måned. Og det må det da naturligvis ikke, men så har du heller ikke fået mindre ud in normalt. Var det ankonto beløb størrer eller mindre ind dit fradrag? Hvis det var mindre lader det til at de burde har brugt den overskydende del af dit fradrag ved næste løn kørsel

    #176446
    smokeyForfatter

    Rent teknisk er der ikke tale om, at fradraget bruges 2 gange i samme måned, men at det ene månedsfradrag bruges til oktoberlønnen (acontolønnen) og det andet bruges til novemberlønnen. På lønsedlen, hvis der kun laves en, bør bruttolønnen for oktober og november også være anført hver for sig, ligesom ATP bør være trukket dobbelt osv. Fra nettolønnen fratrækkes til sidst det beløb man har udbetalt aconto vedr oktober md.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.