Udregning af renter

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92460
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har et bolig lån på 300.000kr, jeg betaler ca 6500 hver kval i renter.
    Hvordan renger man så den årlig rente ud i %….
    For synes det vildt meget man giver for sølle 300.000kr.

    Mvh
    Morten v knudsen

    #176218
    testForfatter

    en 8-9% som et hurtigt og en anelsen upræcist regnestykke giver er meget rimelgit på et rent forbrugslån.

    #176226
    AnonymForfatter

    okay
    synes jeg bare lyder vildt når renten er så lav i hele dk..
    De banker låner jo penge til ingen rentet og når vi så som forbruger skal låne såå får vi kniven…

    #176228
    testForfatter

    hvis du synes mælken er for dyr i kvivkly hvad gør du så?

    drikker te eller ser hvad den konster i netto.

    hvis du synes din rente er for høj hvad gør du så?

    lån kan fås i dagens danmark fra ca 2,7% til ca 20% hvis vi kun ser på bankerne.

    så hvis du synes det er fordyrt hvad burde du så gøre?

    hvis du kan dividere og gange kan du for øvrigt let regne renter ud. Det må være en “skrive blokering" hvis du ikke kan

    #176232
    peter holm larsenForfatter

    Sådan beregner du renten pr. kvartal til en årlig rente:

    6.500 kr. /300.000 kr. x 100% = 2,1667% pr. kvartal

    Hvis du herefter ganger 1,021667 med sig selv 4 gange (4 kvartaler) dvs,

    1,021667 x 1,021667 x 1,021667 x 1,021667 = 1,089524 svarende til en rente på 8,9524%

    Din årlige rente er således 8,9524 % – om det er en høj rente eller lav må som tidligere skrevet komme an på en vurdering af hvad andre tilbyder.

    #176250
    AnonymForfatter

    Det er en høj rente, hvis det er et boliglån.
    Betaler selv 6% på et sådant lån.

    Men det er så det eneste lån vi har udover et realkreditlån.
    Vi havde et billån, som jeg opdagede var steget fra 7% p.a. til 9% – og skyndte mig at søge om at få et lagt ind i boliglånet – det er lige gjort.

    #176254
    peter holm larsenForfatter

    Jeg synes også personligt det er en høj rente – men er tidligere “kommet galt afsted" herinde med at foreslå at man kan sammenligne hvad andre bankkunder betaler under “hvad jeg vil betegne" som “sammenlignelige forhold".

    Men igen vover jeg pelsen i håb om det tages som en positivt indspark. Jeg betaler selv på et lån ydet må markedsmæssige vilkår på et lån som er alment tilgængeligt og hvor lånet er ydet i pant liggende mellem 75-95% af ejendommens værdi en rente på 5,15 % p.a.

    Lånet er variabelt forrentet og på et renteniveau som jeg synes er rimeligt.

    #176256
    AnonymForfatter

    Takker….. for svar…

    Og jeg har enda chefen selv i banken.. såå nu må jeg ned og tale med ham…

    #176258
    peter holm larsenForfatter

    Husk han naturligvis er bankrådgiver og ikke kunderådgiver – det er der mange der fejlagtigt forveksler de 2 begreber – og der er væsentlig forskel 🙂

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.