Andelsboliglån – muligheder og rentesatser

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92459
    AnonymForfatter

    Kære alle

    Jeg er blev rigtig forvirret, efter at have forsøgt diverse regnemaskiner på nettet.

    Min kæreste og jeg kigger på andelsboliger i København. Vi har fundet en bolig til 1.300.000 kr. (boligomkost. 4500/md), som vi er interesserede i at købe.

    Vi har 250.000 kr. til udbetaling, så vores lånebehov er på lidt under 1.100.000.

    Vi tjener ca. 740.000 kr. til sammen årligt før skat.
    Vi bor pt. i lejebolig, og vi har ingen gæld.

    1) Hvilke forventninger skal jeg møde banken med, og hvor meget skal jeg regne med, at vi kommer til at betale for lånet? Synes der er MEGET store udvsing i de renter, jeg læser om forskellige steder.

    2) En del af andelsprisen er udgjort af forbedringer (ca. 20 %). Har det betydning for bankens lånebetingelser

    Al hjælp vil blive modtaget med kyshånd – er rookier på boligmarkedet

    Vnelige hilsner
    Caroline

    #176224
    AnonymForfatter

    Hej Caroline

    Det lyder ikke til I har haft et møde med en bank endnu, men grundet i står stærkt økonomisk, så skal i lang ned med renten! Desuden, vær obs på I ikke køber en andelslejlighed i en “råden afdeling" – det kan blive dyrt.

    De 20 % – er det noget I skal gøre i stand eller sælger gør for jer?

    Men ellers mener jeg at arbejdernes landsbank er nogle af de billigste (hvis ikke den billigste) på andelsboligmarkedet.

    #176236
    pppedeForfatter

    Jeg ved priserne er høje i København, men bare I er opmærksomme på, at de månedlige udgifter til andelsboligen inkl lån svarer til et 4% realkreditlån på 2.3 mio. kr (2.3 mio inden for 80%)

    #176252
    AnonymForfatter

    Det er meget forskelligt fra bank til bank hvad de gør. Nogle banker (f.eks Danske) vurderer den enkelte andelsboligforening, og fastsætter belåningsmulighederne, altså løbetiden på lånet og prisen, efter det.

    Vær opmærksom på at den del af prisen der udgøres af forbedringer, typisk skal vurderes individuelt efter den vurderingsrapport der er på andelen, og at banken typisk vil forlange dette lån afviklet hurtigere.

    Som en anden debattør skriver er det vigtigt i ser jer godt om mht. foreningen, så bed om at få grundig rådgivning i din bank, eller opsøg evt. en boligadvokat.

    Prismæssigt bør lånet afhængig af jeres forretninger med banken i øvrigt kunne ligge imellem 5,50-7 %

    God jagt .

    #176278
    AnonymForfatter

    Kære alle

    Tusinde tak for de uddybende svar!

    Hrb., Forbedringerne er nogle, som sælger har foretaget. Måske skulle vi presse dem lidt ned?

    Et dumt spørgsmål: er det helt umuligt at få et fastforrentet andelslån?

    #176304
    thsvForfatter

    http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Bolig/At-koebe-en-bolig/Andelsboliglaan/Andelspantebrev/Pages/Andelspantebrev.aspx?tab=2#tabanchor

    DB tilbyder det ønskede lån til 7,5% ved 80% belåning over 25 år.
    Resten af lånet bør I kunne optage som en kassekredit uden etabl.gebyr.

    Held og lykke med købet.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.