Finansiering af grund+hus – billigt. Hvordan ?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • PeterSHForfatter
    Indlæg
  • #92446
    PeterSHForfatter

    Min kone og jeg overvejer at købe en byggegrund, for så indenfor 2-3 år at bygge et hus på grunden.

    Vi er pt. gældfri og har et parcelhus med en værdi på kr. cirka 1.500.000.
    og har cirka 150.000 i banken.

    Ønsket er at købe en grund til kr. 750.000,-
    Og skal om 2-3 år bruge yderligere et lån til husbyggeri på kr. 750.000,-

    Hvordan finasierer vi det billigst muligt ?
    (- sælger nuværende hus INDEN byggeriet går igang).

    #176152
    KrisserForfatter

    Lån alle pengene i huset. Det kommer til at koste jer 3100 kroner mere i tinglygning senere, men omvendt ville I bruge betydeligt mere på at optage to lån frem for et.

    #176156
    PeterSHForfatter

    Hvis vi optager lån i vores nuværende hus – skal vi så ikke lægge lånet om når vi flytter ??

    #176158
    PeterSHForfatter

    Umiddelbart har jeg ikke meget fidus til banksælgerne – så mine tanker kredser om mulige snu ideer – som gør at jeg, alt i alt, skal af med mindst muligt til bank og realkredit.

    Fx. søge at finansiere max 40% med realkredit da det vist = mindre bidrag til banken.

    Hvad koster tinglysning ?

    Er det fx. muligt at spare noget ved at låne direkte i realkreditinstitut – frem for i banken ?

    Nogle gode ideer, så man er forberedt når jeg skal i banken og snakke.

    #176162
    KrisserForfatter

    Det er rigtigt, at I skal indfri lånet og optage et når, når jeres nuværende bolig sælges. På byggegrunde kan I dog kun låne 40 procent som realkreditlån. Derfor vil I skulle optage to lån, hvis I ønsker at låne I grunden (enten som realkreditlån og banklån i grunden, eller som realkreditlån i både hus og grund). I sparer ganske vist en smule i tinglysningsafgift, men til gengæld skal I betale oprettelsesomkostninger af to lån.

    #176164
    testForfatter

    tinglysing 1400 kr.
    stemple 1,5%

    noget smartere ind at låne penge i et godt pant? Spare dem op selv.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.