Løbetid på realkreditlån 20 eller 30 år

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92421
    AnonymForfatter

    Hej Mybanker

    Jeg er 30 år og skal til at overtage min lejlighed fra min mor. Jeg har en opsparing der gør at jeg kan nøjes med et realkreditlån på 840.000 til at dække købet af lejligheden. Da jeg har god plads i min økonomi regner jeg med at vælge et F1K lån med afdrag. Jeg står dog og vakler imellem 20 eller 30 års løbetid. Umiddelbart vil jeg gerne afvikle min gæld hurtigst muligt da jeg er teknisk insolvent hvis man indregner et stort studielån på 300.000 jeg også har.

    Tallene er sådan:

    20 år: 4140 om måneden efter skat afdrag 3219
    30 år: 2900 om måneden efter skat afdrag 1971

    Så der er altså 3219-1971=1248 i difference imellem de to afdrag. Så er mit spørgsmål, er jeg ikke bedre stillet hvis jeg vælger 30 års løbetid og sparer de 1248 op i værdipapirer, fremfor at bruge dem på at betale af på et meget lavt forrentet lån. Særligt når de eneste to lån jeg har er studie og realkredit lån som er lavt forrentede?

    #175876
    HalliHalloForfatter

    Du skriver at du vil have dit lån tilbagebetalt hurtigst muligt, men på den anden side øjner du også en chance for at spekulere i værdipapirer. De 2 ting er jo ligesom lidt modstridende.

    Der er jo som du sikkert godt ved et hav af mulige kreditforeningslån som du kan vælge imellem, og ingen kan sige om man gør eller kommer til at gøre det rigtige.

    Men da du kun vil spekulere for 1200 kr. mdl., så kan det jo sikkert ikke vælte din økonomi, hvis du får tab på dine investeringer. Så det kan jeg godt anbefale dig at gøre.

    #175880
    HJLForfatter

    Hej aubergine

    Jeg har trolden i mit filter så jeg kan desværre ikke se de “råd" du fik der. 🙂

    At investere for lånte penge er risikofyldt.

    Derfor er min forsigtige anbefaling her under krisen. Så længe du er teknisk insolvent ville jeg anbefale at afdrage ekstraordinært på SU-lånet eller spare op på en almindelig højt forrentet konto i banken.

    Jeg vil overveje at vælge et 30 årigt F1 lån med afdragsfrihed og så banke ekstra af på SU-lånet.

    Hvor meget vil du spare op ved siden af det du ville spare på den lange løbetid?

    Hvem ved måske laver regeringen om på de meget favorable rentevilkår vi med SU-lån har og da vil det være godt at have lidt i baghånden.

    Når først du har en positiv formue på minimum 50.000 kr. ville jeg begynde så såmt at købe for tja 5.000 kr. hvert kvartal i samme størrelse portioner af de meget differencierede enkeltaktier du går og overvejer og her tænker jeg ikke kun i lille Danmark men bestemt også i resten af Verden, overvej kraftigt investeringsforeninger for spredningens skyld.

    Mvh HJL

    #175888
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Tak for svar. Kan godt se at jeg mangler lidt af historien.

    Min plan er at opspare ca 8-10.000 om måneden det næste stykke tid, for at blive solvent. Og jeg agter at investere i relativt sikre papirer dvs vægt på obligationer uanset hvad. Så er det vel dumt at sætte 1200 om måneden i noget der er så dårligt forrentet som afdrag på et realkreditlån? I øvrigt er renten på studielån diskontoen + 0.5% så det må vel også siges at være så fordelagtigt at det ikke kan svare sig at afbetale hurtigere end økonomistyrelsen kræver.

    Mvh auberginen

    #175890
    HalliHalloForfatter

    Nu er du også begyndt med trolderiet, måske du er den allerstørste trold herinde når det kommer til stykket, måske det er et udtryk man bruger flittigt i Amaliegade, hvad ved jeg……

    At du kan anbefale manden at betale af på sit SU-Lån siger lidt om kvaliteten af dine råd. Dette råd ville jeg aldrig give nogen, når renten er så lav som den er.

    Endvidere jeg heller ikke råde nogen til F1-lån. Med det lave renteniveau ville jeg til enhver tid anbefale et 4% fastforrentet lån.

    Når den lange rente så om 3-5 år er steget til måske 6% eller hvad ved jeg, så kan der jo opnåes en absolut pæn skattefri gevinst ved at omlægge lånene, og her måske så til flekslån. Denne gevinst vil være langt større end besparelsen på sine F1-lån. Men nogen garanti kan ingen selvsagt give, selv mange bankdirektører med fin økonomi har valgt de fastforrentede lån, så hvorfor ikke også anbefale det herinde?

    #175894
    HJLForfatter

    Jeg skærer det gerne ud i pap; Læs venligst at jeg skriver ELLER spar op. Det er lovligt selv at undersøge hvad man betaler i rente på lånet hvilket aubergine så har styr på fint fint, så lad være med at afdrag, men spar op ved siden af.

    Pointen var blot at du bør have en likvid formue i buffer når du er teknisk insolvent og overvejer F1 lån og gambling på børsen.

    Aubergine det lyder på mig som om du har fint styr på sagerne. Du løber en risiko og er bevidst om at det kan betyde tab, det er vel bare at kaste sig ud i det eller hvad tænker du selv?

    HalliHallo Mht. dit kælenavn så syntes jeg sådanset det passer udemærket. Vi bør alle have kælenavne, men at kalde mig “stor trold" er det ikke en anelse fantasiløst? Jeg ved godt du siger din IQ er under 100 meeen…

    Vedr. F1 eller fast. Så har jeg absolut ingen holdning til hvad andre vælger uanset renteniveauet. Det vil kræve mere indsigt i den enkeltes holdninger omkring renten. Jeg skrev sådanset blot hvad jeg ville vælge.

    Hvis du ikke kan tåle at vi kalder dig en trold skal jeg nok stoppe. Jeg er faktisk lidt ligeglad med hvad I andre skriver, hvis der er svaret på et spørgsmål lader jeg det stå med mindre jeg har spørgsmål til noget eller mere at tilføje. Når jeg når til dine indlæg trækker jeg blot på smilebåndet og læser videre. I de perioder du holder fri herindefra går debatten ofte død, så derfor syntes jeg det er ok engangimellem at prikke lidt til de til tider noget misvisende eller ligegyldige indlæg.

    Du bestemmer selv om vi skal fortsætte med navnene, jeg stopper gerne. 🙂

    Jeg er beæret over at du syntes mine indlæg er så fantstiske.

    #175902
    HalliHalloForfatter

    HJL: Du må kalde mig hvad du vil, og sjov skal der vel til engang i mellem.

    Når spørgeren har luft i økonomien og tilsyneladende forstand på det, så burde han vel også satse lidt på at købe lidt billige aktier for sit overskud, men bevares det er altid forbundet med en vis risiko, hvor man kan tabe alt, hvis man vælger forkert.

    Hovedreglen er blot vedr. låneoptagelse: Hvis jobsikkerhed og løn- og formueforhold ikke ser alt for rosenrødt ud, så bør man altid vælge at låse renten fast over en så lang periode som mulig, så man kender terminernes størrelse.

    #175918
    AnonymForfatter

    Tak for svar. Jeg regner med at tage det 30 årige lån.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.