Rente ved andelsboliglån

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92414
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg har bedt Nykredit om at give mig et tilbud på et andelboliglån.

    Lånet er på 395.000 kr.

    Omkostninger:

    Sagsomkostninger til Nykredit: 8.000 kr.

    Tinglysning til staten: 1.400 kr.

    Stempelafgift, hvis de ikke kan genbruge noget i andelen: 5.950 kr. (1,5% af hovedstolen)

    Renten vil være 7,80 % efter rentestigningen her i November. Det vil give en ydelse på 2.960 kr. pr. måned med en løbetid på 30 år og en hovedstol på 411.000 kr.

    Virker en rente på 7,8% ikke højt sat ?

    Hvilke andre banker kan du/I anbefale ?

    Vh. Clemmensen

    #175628
    HJLForfatter

    Hej Clemmesen

    Det lyder spændende med de planer.

    Min holdning til rentespørgsmål kan du læse i tråden omkring rentestigning.

    http://www.mybanker.dk/bank/debat/vis_indlaeg.html?t=Rente+stigning+Boligkredit&id=5940

    Det er et meget interesant emne fordi du selvfølgelig skal gå efter en god aftale.

    Nykredits opbygning er simpel. Den rente du skriver indikere at dit engagement med banken er under 500.000 kr. og derfor er du blevet placeret som almindelig Nykredit kunde. For bedre vilkår i Nykredit skal du med andre ord udvide dit engagement.

    Det samme vil gøre sig gældende i andre banker, flere forretninger = bedre forhandlingsgrundlag.

    Hos Nordea vil du med et sådanne lån gå fra at være almindelig kunde uden personlig rådgiver til at blive Fordel + kunde med de dertilhørende fordele og renten i Nordea vil da være 8 %.

    I Danske Bank får du ligesom i Nordea din egen rådgiver, ja faktisk et helt team af rådgiver at vælge imellem og her er renten mellem 5,60-11,10 procent og i årlig rente. En fordel ved Danske Bank som jeg ikke har kunnet finde ved de 2 andre er at du vil kunne få samme rente på din opsparingskonto såfremt du ønsker dette.

    Så min konklusion er igen, at renten afhænger af mange detaljer om dig og din økonomi at du ikke kan bruge hvad vi andre betaler til ret meget. I dit tilfælde når du sammenligner med Nordea og den umiddelbare størrelse på dit engagement er svaret nej renten er ikke høj. Om Danske Bank eller andre vil byde under kan du nok godt regne med spørgsmålet er så hvad ligger du ellers vægt på ved valg af bank?

    Skal den være stor, lille eller kun på nettet. Prøv selv af se på Mybankers udemærkede overblik i punktet til højre herfor.

    Personligt ville jeg gå efter den løsning der samlet giver dig flest fordele i forhold til dit behov og tænke mindre på om løsningen kostede 0,5% mere eller mindre vi snakker måske 100 kr. efter skat om måneden og her vil jeg mene at det var langt vigtigere at du stoler på den rådgivning banken giver dig. Især når vi taler om andelsboliger.

    Har din bank givet dig et godt beslutningegrundlag før købet?

    Har du et godt overblik over hvilke lån foreningen har?

    Har banken været ude og vurdere om foreningen reelt er det værd som du skal betale?

    Jeg ved at Danske Bank som de første begyndte at tage ud og vurdere andelsboliger mhp. finansiering med det formål at sikre sig at deres kunder ikke købte en overbelånt andelsbolig. Jeg tror at Nordea og andre har fulgt trop, kender dog ikke alle de banker der gør dette. Jeg ville dog selv være meget interesseret i en sådanne vurdering inden jeg købte en andelsbolig.

    Mvh HJL

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.