Budget-konto.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • jensen81Forfatter
    Indlæg
  • #92412
    jensen81Forfatter

    Er der nogen der ved om ens bank må tilbageholde ens egne penge fra budget-kontoen?

    Situationen er således, jeg har en ganske almindelig budget-konto uden kassekredit eller noget, er der ikke dækning bliver – regningen ganske enkelt afvist –

    Den anden dag beder jeg min bankrådgivere/sælger om at overfører 9000kr fra min budget-konto til lønkontoen, det vil han ikke med begrundelsen " at jeg har en restance på min termin så det skal afklares først" jeg medeler ham at terminen bliver betalt i starten af næste måned samt at jeg ønsker at opsige min budget-konto, da jeg jo ikke længere er herre over mine egne penge. Efterfølgene hører jeg ikke fra ham, så da jeg dagen efter at kan se at pengene stadig ikke er overført, kontakter jeg banken igen men desværre er min bankrådgivere/sælger gået hjem – og de andre rådgiver kan/vil ikke gøre noget før han er tilbage på Mandag. Så nu står jeg her hele weekenden uden en klink!(det overlever jeg nok det er bare princippet)

    Det skal lige siges at jeg ikke har nogen ubetalte regninger til selve banken, samt at jeg har gennemgået min budget-konto aftale og kan ikke nogen steder se at jeg har givet samtykke til at banken må tilbageholde mine penge.

    #175598
    AnonymForfatter

    Du skriver du har restiance på termin. Derfor har du mindst én gang ikke overholdt dine betalings aftaler. Derfor forstår jeg godt banken ikke er overbevist med din forsikring om “jeg betaler næste måned". Det kan godt være du kan/vil og gør dette men banken risikere jo de 9000 kr hvis du nu ikke lige kan.

    #175600
    AnonymForfatter

    De papirer/vedtægter/forretningsaftaler som banken har med sine kunder, har du fået udleveret eller kan hente i bankens netadresse, samtykke har du sådan set givet ved at oprette konto, her underskriver du at du har læst bankens reglementer

    #175614
    AnonymForfatter

    Hej

    Det lyder da fuldstændig vandvittigt, at du ikke har råderet over dine egne penge.
    Banken skal jo ikke dække dit evt. underskud når terminsydelsen skal betales. Hvis der ikke er penge på kontoen til at betale terminen, afvises denne betaling da bare. Det burde da være logik.

    Mit råd til dig.
    Tal med din rådgiver, og bed om en forklaring. Bestil nemId og netbank, så kan du selv flytte dine penge rundt mellem dine forskellige kontier. Du kan også gå i en bankens pengeautomat og flyt dine penge her i weekenden. Skift evt. bank.

    #175616
    jensen81Forfatter

    Sjovt nok har jeg både nem-id og netbank, men kan tilsyneladende ikke selv flytte mine penge. Tror jeg må få klaret terminen imorgen – også skifte bank –

    Jeg synes bare det er svært at navigere rundt, og finde en god bank lige pt. Der går jo stort set én bank konkurs hvert halve år. Så hvem skal man vælge? kan i anbefale en evt?

    Jeg vil egentlig bare have en lønkonto samt flytte nogle børneopsparingkontoer samt noget forsikring og pensionsopsparing. Ikke låne penge!

    #175618
    AnonymForfatter

    Hvor har du bankforbindelsen? hvillet realkreditinstitut har du lånet i?

    #175620
    jensen81Forfatter

    Jeg har en Sparekasse, og har Totalkredit som realkreditinstitut.

    #175636
    AnonymForfatter

    Hej,

    Det er, som du selv skriver, fordi du har en restance til dit realkreditinstitut, at de er skeptiske.
    Så kan du sige; “hvad har de, med det at gøre", dertil kan siges, at Totalkredit netop er ejet af de respektive sparekasser rundt om I landet og du derved inddirekte har restance til din bank. Herudover er det jo første tegn, på diverse negative momenter, at der er restance til realkreditinstitutet, -og de dermed vælger at være på vagt. Så konklusionen er, at de er i deres gode ret til det, udover det naturligvis samtidig også kan være en hjælp for dig, de agere som de gør.

    #175738
    AnonymForfatter

    Din bank kan ikke stoppe dig fra at hæve pengene på din budgetkonto, men de må gerne afvise dine pbsbetalinger, hvis der ikke er dækning på din konto. Når de alligevel er tilbageholdende, er det formentlig fordi banken fra stillet en garanti over for Totalkredit, da du optog lånet. Det vil sige, at de også har penge i klemme, hvis du ikke betaler dit realkreditlån. Derudover er terminen det værste ikke at betale, fordi realkreditinstitutter er fuldstændig ligeglade med dig og din situation. De sender sender dig direkte til inkasso og så risikerer du, at jeres bolig ryger på tvangsauktion. Det bedste er at finde en fornuftig løsning med banken, hvor i måske kan aftale at du får nogle af pengene. Hvis din økonomi er presset, vil det nok blive svært at finde en anden bank.

    #175750
    HJLForfatter

    Jeg vil mene at svaret på dit spørgsmål er NEJ sparekassen må IKKE tilbageholde dine penge. Det er ulovligt.

    Sparekasserne ejer rigtig nok totalkredit men det gør det nu alligevel ikke lovligt. Realkredit og bank er jo netop delt op fordi disse 2 ikke må drives som 1 firma.

    Hvis jeg var dig ville jeg kræve en forklaring af min bankrådgiver, hvis det da var en jeg ellers havde et godt forhold til ellers ville jeg kraftigt overveje at skifte institut.

    Mvh HJL

    #175754
    AnonymForfatter

    Hej
    Nu bliver jeg lige nødt til at sætte det på plads. Totalkredit er ikke længere ejet af de lokale pengeinstitutter i Danmark, men er forsat deres samarbejdspartner, når deres kunder har brug for realkreditlån. Nykredit købte Totalkredit tilbage i 2003.

    #175756
    HJLForfatter

    Hej Tabac

    Fint lige at få den detalje udret med ejerforholdene, det havde jeg overset.

    Hvad er det for en garanti du mener giver dem ret i at tilbageholde pengene?

    Mig bekendt er den eneste garanti pengeinstituttet stiller overfor noget, garanti for restkøbssummen, denne har vel intet at sige i denne sag hvor lånet (formoder jeg) har været optaget længe.

    Ja realkreditinstituttet er ligeglad med låntagers situation men normalprocedure er vel at der bliver sendt en rykker først? Dermed ikke sagt at det er godt at springe en ydelse over men ligefrem at frygte inkasso og tvangsauktion første gang man kommer bagud med en betaling, er det ikke at overdrive lidt?

    #175758
    AnonymForfatter

    Hej Jensen

    Har du talt med banken ? hvad var deres begrundelse for deres handling ?

    #175792
    pppedeForfatter

    Du har ikke mulighed for at overføre fra budgetkonto til lønkonto på netbanken?

    #175796
    HalliHalloForfatter

    Hej Jensen81: Er du født i 81 eller du medlem af AK81. I sidstnævnte tilfælde kan du prøve at kontakte Sass, evt. pr. SMS, han kan muligvis hjælpe dig…….

    Held og lykke……..

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.