RE: Indfri et flekslån

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92409
    AnonymForfatter

    Jeg har netop optaget et F6 flekslån, som løber fra årskiftet. Jeg har imidlertid set et nyt hus, jeg ønsker at købe – dog skal jeg have solgt mit nuværende først.
    Kan det lade sig gøre at indfri lånet allerede nu ? Hvormeget risikerer jeg at tabe ?
    Lånet har en rente på 2,21 procent
    jens

    #175560
    MichaelForfatter

    Du kan finde den aktuelle kurs på dit lån på kreditforeningens hjemmeside hvor du også kan foretage en online beregning.

    Du skal dog nok forvente et pænt stort kurstab desværre. Hvis kursen er f.eks. 105 taber du 50.000 kr. pr. lånte mio.

    #175562
    thsvForfatter

    Sikket noget ævl, når F6-lånet ikke engang er udbetalt endnu.
    Kurstabet kommer jo først, når lånet har løbet noget tid.
    Ved en rente på blot 2,2% kan der ikke tabes ret meget.

    Til TS: kontakt din bank/kreditforening og hør om mulighederne.

    #175564
    MichaelForfatter

    Og huset skal først sælges thsv…

    Hvis muligheden ellers er der ville jeg straks skifte til F1, men ved ikke om det kan nås. Ellers kør videre med dit nuværende lån.

    #175570
    HJLForfatter

    Hej med jer.

    Uden at være helt ekspert på området vil jeg helt klart sige som THSV du skal straks kontakte kreditforeningen og opsige aftalen.

    Du vil med garanti komme til at betale min. 5-600 kr. for at opsige aftalen.

    Om det vil koste mere afhænger af om det har været en dårlig forretning for foreningen forstået på den måde at hvis renten i mellemtiden er faldet yderligere så kommer du til at betale lidt for at komme ud af det. Hvis renten deriomd er steget ja så tjener kreditforeningen rent faktisk lidt kr. på at du hopper ud. Denne fortjeneste skal du dog ikke regne med at se noget til (læs de putter gevinsten i deres lommer) og på den måde er det kun dig der løber en risiko. Du skal så nok også betale måske 500 kr. for et profilskifte.

    Mit bedste bud er at det vil koste dig min. 1.000 kr. og derop efter max er vel en 10-15.000 kr. (et gæt da jeg ikke er opdateret på renterne pt.).

    Konklusionen må være;
    Det farlige ved alle flekslån der løber i længere tid er at hvis renten falder yderligere vil investorerne blive sure når du vil ud af dit dyre flekslån og derfor vil de kræve at du betaler en kompensation for de renter som de går glip af.

    F10 med høj rente koster derfor kassen når renten er høj hvorimod F6 med lav rente koster knap så stor en kasse når renten er på samme niveau.

    Flekslån med lang løbetid kan man altså tjene på hvis renten er lav og man kommer ud af det når renten er modsvarende høj. Husk da at gevindsten skal beskattes.

    #175592
    peter holm larsenForfatter

    Hej Jenslyn,

    Gid alle råd var så lette at give som debatøreren lader til – uden at kende noget til din økonomi iøvrigt.

    For dit spørgsmål – skal du indfri F6 lånet – mit første spørgsmål ville så være – hvor har du pengene fra til at indfri det fra?

    Det er alt for let bare at sige skift til F1, behold F6, skift til en 30 årigt lån i stedet – for det handler alt sammen om at spile på renten i fremtiden – og den kender jeg lige så lidt som du – og som alle de andre herinde 🙂

    Det er nødvendigt udover at vide hvordan du vil indfri lånet også at vide baggrunden for hvorfor du mener du skal fotryde lånet – nu du overvejer at sælge – for var det din vurdering det var godt for 1 uge siden – er lånet jo som sådan lige godt stadig.

    Jeg kunne sagtens komme med argumenter for at vælge et F1 lån i stedet eller alternativ vælge et 30 årigt fastforrentet lån som alternativ – men kræver jeg kender mere til dine bevæg grunde til at være i tvivl – og hvordan du selv tror fremtiden – og hvad du vil satse på renteudviklingen – og ved både et F1, F6 eller festforrentet er der risiko for tab og gevinster.

    Synes ikke du skal lave dig ramme af panik over dit F6 lån – for hvis du vælger et nyt F6 lån i dit nye hus – som du jo nok skal finde – ja så er det lån du har valgt i dag helt lige så godt så at sige som det du vælger i det nye hus.

    #175604
    HJLForfatter

    peter holm larsen

    Hvorfor har du denne nedladende tone?

    Gid alle råd var så lette at give…

    Jeg citere lige for at få den hmm lille detalje på plads:

    Jeg har netop optaget et F6 flekslån, som løber fra årskiftet…

    Skal vi ikke starte med at bede Jenslyn om at forklare om lånet har løbet i 10 mdr. eller om det først udbetales nu her til Nytår 2012 sådan som flertallet af os nok har forsået det.

    Af bar nysgerighed kunne jeg godt tænke mig at høre et par gode argumenter for at vælge fastforrentet lån med de kurstab der medfølger når man som du skriver ikke kender til renteudviklingen og man som Jens vil sælge NU.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.