Gældsovertagelse ved skilsmisse

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • deltakForfatter
    Indlæg
  • #92387
    deltakForfatter

    Er sq helt på bar bund her.
    Er blevet skilt for et par år siden, forsøgte at sælge huset uden synligt held.
    Nu bliver jeg så boende i huset, og meningen er at min nuværende kæreste skal overtage halvdelen af gælden i huset (650.000)
    Der skal vel skrives nyt skøde…og hvad mere.
    Stempelafgiften til staten på 0,6 procent slipper vi vel ikke for, men det er vel kun af de 650.000.
    Hvis jeg overtager gælden 100% alene så slipper jeg for stempelafgift på 0,6

    Har prøvet at google det en del nu, men er sq ikke blevet meget klogere!?!?

    Håber der er et klogt hoved derude!

    #175332
    AnonymForfatter

    Jeg vil foreslå at du henvender dig til Tinglysning af skøde – kun 1.795 kr hos Nemskøde dk

    #175334
    testForfatter

    Det formodes at hun skal overtage halvdelen af huset og hæfte for halvdelen af din gæld i samme?

    var det en ide at i bare giftede jer? det er langt det letteste?

    nå men gælde reguleres af dem du har lånt penge ved. Ikke skødet på huset. Skødet på huset siger noget om hvem der ejer huset. Så hun skal skrives på skødet og dette skal tinglyses og hun skal skrive under på gælden der hvor du nu har den

    #175462
    AnonymForfatter

    Hej Deltak

    For at svare på dit spørgsmål: ja, der skal kun betales 0,6 % af halvdelen (af det højeste af hhv. købssummen og den offentlige vurdering) + kr. 1.400 i fast tinglysningsafgift.

    Hvis du overtog huset ifm. skilsmissen, må der også være lyst et nyt skøde der, ellers ejer I det jo stadig i fællesskab. Og så skal der alligevel også lyses hvis du overtager det 100 %. I så fald er omkostningerne jo de samme om det er dig eller din nye kæreste, der køber eks’en ud..

    Du kan slå op på tinglysning.dk (log in med nem-ID) og se skøde, pantebreve mv., det koster ikke noget, på din egen bolig.

    Hvis du kan overtage hus og gæld selv, er det nok det nemmeste for dig, men hvis din nye kæreste skal bidrage til økonomien i husstanden, vil hun nok sætte pris på at stå på skødet også – da afdrag på gæld og evt. værdistigning (eller tab) ikke vil gavne hende hvis I ikke er gift og hun ikke er medejer af huset.

    Håber du kan bruge inputs 🙂

    Mvh.
    Hans Peter Christensen
    http://www.uvildige.dk

    #175594
    peter holm larsenForfatter

    Økonomi og kærlighed kan være to forskellige ting – og et rigtigt godt indlæg fra Hans Peter.

    Mit svar er baseret på ren fornuft og blottet for al kærlighed – og dog – det er jo dejlig du har fundet en ny kæreste og I skal flytte sammen.

    Men – og det bør man også tænke mens man er nyforelsket – er lettere at besvare der “Hvis jeres forhold skal stoppe – hvad er så jeres/dine tanker med huset – er det dig eller hende der skal overtage dette – eller skal det sælges.

    Hvis du igen skal overtage det – ja så er det tinglysningsomkosntinger igen for at komme ud at hendes lån endnu engang og nyt skøde mv. Det er selvfølgelig mere romantisk at i begge er ejere – men hvorfor skal i være det?

    Hvis hun skal bidrage til huset kan det jo gøres på andre måder – og hvis huset stiger – så kan du jo give hende en gave i får at et værdibevis (lån) som du indfrir hvis hun en dag bliver nødsaget til at flytte og modsat hvis huset falder.

    Når det så er sagt – så lidt kærlighed igen – hvis det er af kærlighed i skal være fællesejere – så er tinglysningsomkostninger det mindste – i et godt og langt forhold.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.