Opsparing uden binding og børneopsparing

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • kodenForfatter
    Indlæg
  • #92377
    kodenForfatter

    Jeg har Nordea som primær bank og BRF og Swedbank som sekundær.

    Swedbank har nedsat renterne, så nu flytter jeg børneopsparing til BRF og opsparing til Dronninglund sparekasse. drejer sig om 1,5 mill. til deling mellem mig og konen.

    jeg går kun efter “uden binding".

    Har jeg handlet rigtigt ? 🙂

    #175150
    peter holm larsenForfatter

    Er jo svært at sige om du har handlet rigtigt – kommer jo helt an på hvad rigtigt er – hvis det er for at maksimere din rente har du næppe handlet rigtigt. Men kommer naturligvis meget an på hvilken profil du har for dit indestående – om det er alle 1,5 mio. kr. du har behov for at hæve eller om det er løbende du har behov for at hæve.

    Dronninglund Sparrekasse tilbyder kun et egentlig renteprodukt som er deres “Top-rente" uden binding – men forudsætter reelt at man hæver hele beløbet på en gang. Hæver du det over flere omgange betaler du en dekort på 1% (som ikke er fradragsberettiget) – dvs hvis du får 2% i rente og betaler top-skat at renterne – vil jeg tro du gør – er det reelt en rente på 1% efter skat og med en dekort på 1% – ja så hopper renten i bedste fald ned på 0%, hvis du hæver beløbet lige på 1 år dagen – meget værre hvis du hæver efter 1 mdr. så har du fået 1/12 af 2 % og efter skat er det 0,1%. Dekorten vil medføre du ender op i -0,9% – så reelt er der kun at hæve alt på en gang – ellers er de bundet igen reelt 1 år.

    Du kunne eventuelt overveje om du kunne have en længere horisont på dine hævninger f.x. at dele opsparingen op i puljer således at 500 tkr. er bindes i 1 mdr. 500 binder i 2 mdr. og 500 tkr. bindes i 3 mdr., og når de 500 tkr. efter en mdr. frigøres bindes de i nye 3 mdr. – så har du konstant en portefølje hvor der forfalder 500 tkr. pr. mdr. – det kan naturligvis også spredes mere med 250 tkr. fordelt over 1-6 mdr. – hvilket vil øge renten fra 2,2% pa. til 2,5% hvis du f.x. vælger FIH.

    Så det er meget op til om du har behov for det hele på en gang – eller behov for flere hævninger – så er det til at købe et hus – f.x. hvor du således for behov for at hæve hele beløbet – er det en fin placering du har lavet – men ellers næppe 🙂

    #175154
    kodenForfatter

    så har jeg nok misforstået deres konto… troede jeg fik 2 % fra dag et på alle 750.000 kr. og jeg kunne hæve hvornår jeg vil…

    #175156
    AnonymForfatter

    Med hensyn til børne opsparing så er andelskassen jak slagelse pt danmarks bedste til børne opsparing med 4 procent og du behøver ikke at have andre konti i banken . De reklamerer bare ikke på mybanker men er åber for nye kunder . Er selv tilfreds kunde dér .

    #175160
    kodenForfatter

    ahh.. tak.. 4% uden forbehold.
    Men man skal vel jkøbe et andelsbevis på 1000 kr.?

    #175162
    kodenForfatter

    Hov.. er står:

    Bemærk venligst at der p.t. er stop på indlån uden helkundeforhold på
    pensionskonti
    med rente,børne- og børnebørnsopsparing, samt 3, 6 og 12
    måneders opsigelse
    med rente.
    Ifølge Andelskassen J.A.K. s vedtægter kan du være andelshaver ved
    indlån – men det er ikke noget krav. Det koster 1.000 kr. at erhverve et
    andelsbevis. Beløbet er ansvarlig indskudskapital, som ikke er dækket af
    Garantifonden for indskydere og investorer.
    Indskud er delvist eller i fuldt omfang dækket af Garantifonden for indskydere
    og investorer. De nærmere regler og dækningsomfang fremgår af
    en brochure, som fås i afdelingen og på http://www.indskydergarantifonden.dk.

    #175168
    OBSForfatter

    Som jeg læser deres hjemmeside (www.dronspar.dk) så kan du hæve på Toprente-kontoen én gang om året uden at betale dekort. Er indeståendet på kontoen > 150.000 og < 1.000.000 kr. så får du den høje rentesats af hele beløbet.

    #175172
    AnonymForfatter

    Jeg har lige snakket med andelskassen for et par dage siden og det bør være muligt at oprette børne opsparing uden at lave andre konti eller andre forbehold , men ring til dem og snak med dem . Tekst på deres hjemmeside kan godt give lidt forvirrende information nogen gange , men ring og snak med dem :-)) Held og lykke med det hele .

    #175174
    kodenForfatter

    OK. 1 gang gratis hævning er sådan set ok.
    De skal bare stå… indtil alle skal ud på en gang.
    Evt. når de sænker renten og man skal finde nyt sted 🙂

    jeg ringer til andelskassen og hører dem om børneopsparingen.

    #175176
    AnonymForfatter

    Du skriver at pengene skal stå til renten nedsættes og derefter flyttets igen…

    Hvorfor ikke binde halvdelen af pengene (750.000) i en kort periode?

    Vestjysk Bank giver 2,5% ved binding i kun 3 mdr (min. indskud 500.000).

    #175178
    kodenForfatter

    jeg kunne ikke lige finde nogen med 3 mdr. binding.
    men perfekt… for 3 mdr. er meget passende og ikke noget problem.

    i øvrigt vedr. den anden bank så siger de:

    Tak for henvendelsen på vores Toprente konto.
    Toprente kontoen er uden binding og der kan gratis hæves 1 gang pr. kalenderår.
    Renten er variabel, men garanteres til min. 2% p.a. resten af året.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.