Aktiekonto (nykredit bank) (op til 9% rente pr. aar)

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92359
    AnonymForfatter

    https://www.mitnykredit.dk/privat/info/bank/aktiekonto2014.xml

    Det lyder jo meget godt med op til 9% i rente pr. aar og man risikerer max at faa 0% i rente. Man kan altsaa IKKE tabe noget af sit indskud.
    Hvad er hagen?

    #174854
    AnonymForfatter

    Dine penge er bundet i 3 år så du skal sammenligne det med en tilsvarende rente i en bunden opsparing. Den er idag ca. 3.75% per år. Så det er dit 0-punkt for sammenligning.

    Der er ret stor chance for at ende med 0% i rente (og dermed -3.75%/år i forhold til alternativet). Ikke nok med at den samlede aktiekurs skal være steget, den skal også være steget efter man har capped hver enkelt akties stigning til 30%. Så hvis der er én aktie der er steget med 100% mens en anden har tabt 33% så får du ikke noget. De 30% overskud (9% per år) kan du kun opnå hvis *alle* 15 aktier stiger mindst 30%.

    Skattemæssigt er du udsat. For beholdningen bliver lagerbeskattet årligt. Det vil sige at hvis aktierne stiger det første år, så skal du betale skat af stigningen dette år. Altså rigtige nye penge op ad lommen. Så vidt jeg kan se skal du endda beskattes af en fuld stigning uden hensyn til at din udbetaling maks kan nå 30%. Falder aktierne så tilbage til den oprindelige kurs over de sidste 2 år, så er det bare ærgeligt. Du får 0% i rente, og du får ikke din skat fra år 1 tilbage. Altså har du tabt penge. Normalt har man så en negativ PAL skat som man kan bruge til modregning i efterfølgende år hvis lykken vender, men jeg er ikke sikker på om den bliver afskrevet i dette tilfælde idet kontoen ophører.

    Betaler virksomhederne udbytte får du det ikke. De tilfalder Nykredit. Typisk falder aktiekursen en smule som følge af udbytte udbetaling.

    Endeligt er der nævnt en ÅOP på 1% til dækning af markedsføring etc. Jeg kan faktisk ikke helt læse om den trækkes i alle tilfælde eller kun i tilfælde af positivt afkast.

    Jeg er ikke i finansverdenen, så man skal være velkommen til at korrigere det jeg har skrevet, men det er hvad jeg kan læse ud af produktarket.

    #174860
    AnonymForfatter

    Tak for grundigt svar. Jeg tror jeg holder mig til almindelig hoejrentekonto istedet.

    #174878
    AnonymForfatter

    Selve grund tanken om man kun risikere renten er nok mest fordelagtig for udbyderen der for penge uanset hvad.
    Man kunne også lave et produkt med million chance.
    Eksepelvis kunne kapitalen låses på en højrente konto, Renterne kunne så anvendes til lotto kupponer. Vandt man ville der være en andel af gevinsten ellers returnerede den indskudte apitalen bare efter 5 år.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.