Valørdato

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92348
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har en konto i Nordjyske bank hvor vi fra vores butik hver dag indsætter dagens omsærning.
    Jeg overføre så pengene fra Nordjyske Bank til det pengeinstitut hvor vi har vores kassekredit (Dron. Spar) Problemet er at hvis jeg overføre pengene samme dag som de er indsat så tager Nordjyske Bank rente af beløbet. Forstået på den måde de bogføre d. 1. men der er først valør d. 2.

    Vi har det på samme måde med andre banker, men de gør det ikke.

    Er det lovligt?

    Mvh.
    Søren VIlladsen

    #174774
    AnonymForfatter

    Der er mig bekendt ingen banker der giver valør for kontant indsættelse før efterfølgende bankdag.
    Derfor kan du ikke overføre de indsatte penge før dagen efter uden at det kommer til at koste dig rente.

    Ved elektronisk overførsel får man rente valør med det samme når de er tilgængelige men overførelsen sker også normalt senest kl 22 dagen før.

    #174776
    AnonymForfatter

    Hvis du nu valgte at have begge konti i samme bank er problemet løst.

    De fleste banker beregner rente samme dag når der overføres mellem egne konti.

    #174780
    OBSForfatter

    For privatkunder betyder det seneste betalingstjenestedirektiv fra 2009 at banken skal beregne rente af beløbet fra den dag beløbet bogføres på kontoen til den dag det hæves igen.

    Men i dette tilfælde er der så vidt jeg kan se tale om et erhvervskundeforhold og så gælder det åbenbart at banken først skal beregne rente fra 1. bankdag efter bogføringsdatoen.

    Så jeg tror at det er forklaringen på den forsinkede valør.

    #174814
    AnonymForfatter

    Pengene bogføres først i den anden bank dagen efter. det er lige meget om det er privat eller erhvervskunder. Overførslen sker om natten. Og du får ikke renter den dag du hæver pengene. ellers skulle bankerne til at se om du hæver pengene kl 10 eller 16, og så regne renter ud fra timer i stedet for som nu at kunne regne med hele dage.
    Jeg ser det dog som en klar forbedring, da der tidligere kunne være op til 3 valørdage på en helt normal overførsel.

    #174858
    peter holm larsenForfatter

    Som ved alle kontraksforhold er det jo aftalegrundlaget det hele afhænger af – og nonsens at side og tala om det er kl. 10 eller 16 pengene overføres – sådan fungere det slet ikke i bankverdenen.

    Hvis det er større beløb – og der er ikke bare 1 mio. kr. 🙂 – der overføres mellem konto i forskellige pengeinstitutter kan man mellem bankerne aftale tidspunkt for overførslen som så typisk cleares af bankerne gennem nationalbanken – og så kan man naturligvis sagten overføre penge uden tab af valør – tro ikke at hvis en virksomhed overføre eksempelvis 500 mio. kr fra en bank til en anden at de går glip af en dags valør.

    Men det er naturligvis en del af bankens indtjening – så ved mindre beløb er det ikke noget bankerne “gider" cleare og bruge tid på – for at spare de par 100 kr. 1 dags rentetab giver.

    Men som sagt er det alene aftalebaseret mellem dig som kunde og bank – så er du som jeg vil tro – er der ikke mange muligheder for at slippe for valørtab – men kom du med 100 mio. kr. tro mig så fik du overførselsen uden valør tab – både som privat og erhvervskunde – hvis du aftale overførslen mellem såvel den overførende og modtagne bank – og det lige gyldigt om det var kl. 10 eller 16. 🙂

    #174864
    OBSForfatter

    Korrekt at pengene først bogføres i den anden bank næste (bank-)dag men det har betydning for renteberegningen hvorvidt der er tale om et privat- eller erhvervskundeforhold.

    For privatkunder gælder det at banken skal beregne rente fra og med den dag beløbet bliver bogført på kontoen. Derimod må de gerne vente 1 bankdag hvis der er tale om en erhvervskunde.

    Så hvis en privatkunde overfører et beløb fra bank A til bank B om mandagen og beløbet bogføres i bank B om tirsdagen så skal bank B beregne rente fra og med om tirsdagen. Hvis en erhvervskunde laver samme overførsel er bank B først forpligtet til at beregne rente fra og med om onsdagen. Alt dette selvfølgelig under forudsætning af at alle de pågældende dage er bankdage.

    Det er i hvert fald sådan jeg tolker reglerne.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.