Fra fastforrentet til F5 ?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92341
    AnonymForfatter

    Jeg har en variant til Hagens spørgsmål længere nede:
    Bør jeg lægge om: skylder ca 550.000 i 4% obligationslån som er 30 årigt, og løber ca 24 år endnu.
    Jeg er 57 og har derfor en mindre årrække på arbejdsmarkedet tilbage
    Burde jeg tage et F5 lån til 2-3% ? Og så få knaldet lånet ned eller næsten ned…?
    Jeg har ikke voldsom meget forstand på det her, men så en annonce fra “Danmark" her til morgen og fik ideen…
    Er det en god ide – jeg har en rimelig økonomi og kan godt afse måske 5-6000 pr måned. Jeg får vel aldrig mulighed for så billigt lån, men vil omkostningerne opveje gevinsten…?
    Carl H.

    #174728
    KrisserForfatter

    Så vidt jeg lige kan regne ud, bliver din ydelse omkring 7000 kroner mere om måneden. Til gengæld sparer du omkring 300 000 kroner i lånet løbetid. Nettogevinsten bliver så omkring 200 000 kroner pga. rentefradraget.

    #174746
    AnonymForfatter

    Kan det overhovedet svare sig på et så beskedent lån – du skal jo regne med banken tager en god slat penge for at lave omlægningen, så hvor mange år går der før du bare har tjent omlægningen hjem?

    Jeg ville beholde lånet, og så ellers bare få det kørt af hurtigst muligt.

    #174748
    KrisserForfatter

    Jf. min beregning, så selv om omkostningerne måske er 15 000 kroner, så er besparelsen på omkring 285 000 kroner også en slags penge.

    #174752
    thsvForfatter

    Lån på 550.000 kr i 4%, omlægningsomk. 15.000, F5-rente på 2% og restløbetid 24 år.
    Vi ser bort fra adm.bidrag som er ca. samme beløb.
    Renter på eksisterende lån er 308.000 over de næste 24 år, ved en kvartårlig ydelse på ca. 9.000 kr. Renter på et tilsvarende F5-lån vil være 148.000 kr, så ialt spares 92.000 kr efter skattefordel og betalt omlægningsgebyr ved manøvren, hvis F5-renten forbliver i de 2 %, som er en ekstremt lav rente.
    Faktisk bør man gå i fastforrentet lån, når renten er lav og i Flekslån bår renten er høj.
    Jeg ville ikke konvertere 4% lånet, men istedet afdrage ekstraordinært, når renten igen er steget.

    #174754
    AnonymForfatter

    Tak for svarene. Så vidt jeg ved, er der ikke mulighed for at afdrage ekstraordinært på kreditforenings-obligationslån – eller tager jeg fejl…?

    Carl H

    #174760
    AnonymForfatter

    Hej..

    Det bør være muligt. Mener der bliver taget en gebyr i størrelsen 500-750,- for et ekstra ordinært afdrag.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.