Er det lovligt?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92326
    AnonymForfatter

    Hej Alle

    Jeg er Jyske Bank kunde, og jeg har et spørgsmål til de kyndige.

    Jeg er ved at indgå en ny afbetalingsaftale med min bank, efter en lang hård periode i mit liv. Aftalen er ikke skrevet under, den er ikke engang set af mig endnu, men jeg har forsøgt at forhandle om størrelsen af afdraget, grundet nogle pludseligt opståede udgifter til min bil.

    Banken nægter at ændre afdraget, og nægter samtidig at overføre penge jeg har til rådighed på min budgetkonto til min forbrugskonto, før jeg har tilkendegivet at jeg vil underskrive aftalen som den foreligger. Det skal siges at pengene er til rådighed på budgetkontoen (den er ikke i minus), men jeg har selv bedt om at få den låst, så jeg ikke kommer til at lave ulykker.

    Spørgsmålet er så: Er det lovligt at banken på den måde afpresser mig og min familie på den måde?

    Mit synspunkt er at pengene er min private ejendom, og før jeg har misligholdt noget (det har jeg iøvrigt aldrig), har de intet at gøre på min konto uden at jeg beder om det.

    Så: Ved nogen om det er lovligt det banken laver?

    Mads

    #174550
    testForfatter

    Ja hvis du har misligholdt dine lån

    #174552
    AnonymForfatter

    Hej Mads
    Du er ikke tvunget til at skrive under på afbetalingsordningen, men det ændrer ikke på, at du skylder dem pengene og du risikerer bare at skulle betale renter og gebyrer ved ikke at få en aftale på plads.
    Når de er modvillige til at sætte dit afdrag ned, er det formentlig fordi, at du allerede inden oprettelsen vil have ydelsen udskudt/nedsat eller at løbetiden i forvejen er lang på lånet. Så du skal kunne komme med nogle bedre argumenter for at afdraget skal være lavere.
    Deres metoder er måske lidt ufine, så du kan da godt prøve at klage til den klageansvarlige. Ellers kan du også klage til Finanstilsynet, men de tager ikke stilling til enkeltsager og giver som regel bare en “generel henstilling" til banken. Du kan også flytte din lønkonto, hvor du kun kan få en lønkonto og hævekort (ingen pbs, ingen netbank, ingen lånemuligheder osv.).
    Det bedste er dog nok at finde en løsning med Jyske Bank, fordi de er interesseret i at hjælpe dig for at hjælpe dem selv. Alene at de i samråd med dig har sat din budget under administration er et højt serviceniveau og de forsøger jo kun at forhindre dig i det, som var meningen – at du ikke bruger budgetpengene til andet end dine faste udgifter.

    #174554
    AnonymForfatter

    Tak for jeres svar.

    Som jeg skrev ovenfor, har jeg ikke misligholdt mine lån og aldrig misset et afdrag.

    Mit spørgsmål går ikke på om banken prøver at beskytte mig mod mig selv, det klarer jeg såmænd fint nok selv, det er mig, ikke banken, der har spærret kontoen 🙂

    Spørgsmålet går udelukkende på om det er lovligt det de gør. Rent juridisk.

    Som sagerne står nu, var jeg tvunget til at acceptere deres vilkår, ellers kunne ungerne ikke få mad på bordet. Det er altså ikke længere aktuelt, men det er den præcedens der skabes når jeg ikke kan komme til mine penge, på trods af at jeg selv har oprettet spærringen på kontoen. Jeg er ikke under administration, min økonomi har aldrig været sundere end nu.

    Så hvis vi fejer alt det moralske og bankens “beskyttende" hensigter af bordet står spørgsmålet fra før: Er det lovligt at nægte mig adgang til mine egne penge?

    #174564
    Bangee32Forfatter

    Hvis din økonomi aldrig har været sundere så forstår jeg ikke dit problem

    Men nej, det er i princippet ikke lovligt at nægte dig adgang til dine penge, men de har ret til at modregne dit indestående på en mislighold lån, eller en konto i overtræk.

    #174574
    AnonymForfatter

    Jeg forstår det heller ikke 🙂

    Problemet er at de penge jeg så skal bruge til mad, ikke er tilgængelige!

    De vil ikke give mig dem og opfører sig ret arrogant generelt. Medmindre jeg skriver under altså.

    #174592
    pppedeForfatter

    Og du har ikke overtræk på din lønkonto? Altså udover evt. bevilget overtræk?

    #174608
    AnonymForfatter

    Ikke det der ligner. Jeg kan ligesom fornemme på jeres vantro, at banken har krydset en grænse. Dette blev også bekræftet af en samtale jeg havde med en advokat tidligere i dag. Så til alle der har fulgt med: det ER ulovligt, og afpresningen er en skærpende omstændighed, skulle jeg vælge at gå videre med det.

    Tak for jeres input og gode råd.

    Mads

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.