Omlægning af 5% obl. lån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92319
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg sidder med et 1½ år gammelt realkreditlån på 1.100.000.- med en rente på 5%.

    Lånet er afdragsfrit i 10 år. De penge vi “spare" bliver brugt til at afdrage på vores boligprioritetslån på 350.000.-

    Jeg har meget svært ved at overskue om der er noget der kan ændres til det bedre, og om det kan svare sig i forhold til de udgifter der følger med en omlægning. Når jeg kigger på renten i dag kan jeg godt fortryde lidt at vi ikke tog et flekslån til at starte med, men sket er sket :/

    Mit spørgsmål: Bør jeg omlægge lånet? Jeg tænker primært på et 4% obl. lån. Men kan det svare sig?

    Jeg har en forholdsvis god økonomi og planlægger at blive boende i huset de næste 5-10 år.

    #174498
    AnonymForfatter

    Hej Half Full

    Et hurtigt regnestykke viser, at du på hele lånets løbetid kan spare ca. kr. 55.000 målt i nutidskroner (kr. 7.500 i omkostninger, inflation på 2%, optagelseskurs 97), så isoleret set er det fornuftigt at lægge om.

    MEN, der går altså 6-7 år før omkostninger og kurstab (som dog kun er aktuelt hvis renten falder yderligere, eller du beholder lånet til du starter afdrag) er dækket ind, så hvis din plan er 5-10 år, taler det imod.

    MEN MEN, hvis renten stiger og lægger højere om 5-10 år når du vil videre, vil en 4% falde mere i kurs end en 5 %, og du vil altså til den tid kunne indfri dit lån billigere, hvis det er en 4% end end 5% (og den lange rente er steget).

    Så hvis du tror på, at renten skal stige, skal du gå efter 4’eren, hvis du tror renten forbliver lav, skal du overveje at gå i variabel rente med en del eller hele lånet (især når du har anden gæld at afdrage på).

    Der er desværre ikke noget præcist svar på, hvad der er rigtigt, da renten er umulig at forudse, især på kort sigt.

    Håber dog det var brugbare inputs anyways 🙂

    Mvh.
    Hans Peter
    http://www.uvildige.dk

    #174506
    AnonymForfatter

    Står næsten i samme situation som TS, så jeg vil tillade mig at spørge i denne tråd.
    Vi købte hus i 2006 til 1,6 mill og fik et 5pct lån med afbetaling på de 1,3 og resten i banken. Vi skylder nu intet i banken, og har en restgæld på 1,2 mill.
    Vores hus er kun 119 kvm og vi har pt et barn og planlægger to og har derfor ikke plads nok for fremtiden. Jeg har også ærget mig gul og grøn over, at vi ikke tog et F1 – F5 lån med afbetaling på gælden, men sket er sket.
    Vores plan er, at flytte herfra inden vores datter skal i skole, dvs. om fire år og kan forstå på svar, at det ikke kan betale sig at lægge lånet om.
    Når vi flytter om fire år har vi ca 1/2 Mill til udbetaling, og kan derfor købe til 2,5mill uden at skulle have banklån og det er jo lækkert. Men jeg tænker på om vi kan beholde vores 5pct lån til den tid på ca 1,1 mill, og derfor kun skal betal afgift og oprettelse på et lån på 900.000 kr. Kan man det, og er der noget at spare her, eller skal man bare sælge lånet videre til køber?

    #174510
    AnonymForfatter

    Hej Hans Peter

    Mange tak for dit svar. Var bestemt et brugbart input! Det betyder i hvert fald at jeg nu vil prøve at gå videre med det.

    Endnu engang tak for din hjælp – sætter stor pris på det 🙂

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.