hvilke renter kan trækkes fra

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92298
    AnonymForfatter

    jeg har nogle gamle lån, som har været stillestående i ca. 20 år. Der er nu(på bankens opfordring) lavet en forligs aftale om, at gælden samles til 90000 kr og afdrages med 1500 kr /mdr. Denne aftale er påbegyndt og kører.
    De 90000 kr er fordelt således:
    50.665,78 kr = gæld
    39.339,22 kr = renter
    90.000 kr i alt.

    En fortalte mig nu, at det ikke er korrekt at disse renter kan trækkes fra i skat sådan som banken har fortalt mig.

    er der her en som bare lige har styr på dette?

    #174344
    AnonymForfatter

    Jeg fik mig vist forklaret tydeligt nok. Banker siger at jeg kan trække renter fra de første ca. 2½ år med det beløb jeg betaler dvs. i 2011 hvor jeg har afdraget /betalt i 9 mdr. og mit rentefradrag vil så være 13500 kr og i 2012 18000 kr. Dette har jeg fra en revisor hørt at det ikke er lovligt.

    #174352
    HJLForfatter

    Det er jo i sidste ende banken der indrapporterer de renter du kan trække fra, så der er ikke så meget at tænke over når de siger til dig at de har tænkt sig at gøre det på den måde. Det de fortæller dig er vel blot at hvis du vil have glæde af det allerede i dag så kan du ændre din forskudsopgørelse.

    Hvis du har et lån der er 20 år gammelt og du har indgået et forlig så har du sikkert haft talt med bankens inkasso afdeling, om de ved mere om lån og renter end en revisor ved jeg ikke, men det er nok et godt gæt.

    Jeg ved, at det er på samme måde SU og dermed staten klarer sagerne på. At renterne er det første man skal afdrage og derved får fradrag for.

    Hvordan ville revisoren mene det skulle klares?

    At renterne blev betalt til sidst 🙂

    Det giver jo ingen mening, hvad så med renters rente hvornår må de trækkes fra?

    #174354
    AnonymForfatter

    Der tilskrives ikke renter mens lånet bliver betalt – og den del fortæller revisoren mig ikke er lovligt. At det ikke er korrekt at trække renter fra og dermed først betale renter og derefter betale gælden.
    Jeg ville gerne have indberettet renterne nu og dermed få en bedre udbetaling i resten af året.

    #174356
    AnonymForfatter

    Du kan jo ikke bare få fradrag for alle renterne her og nu. Du kan kun få fradrag for de renter du har betalt.

    Hvordan banken så vil opgøre, hvornår du har betalt renterne, ja, det må de jo opgøre.

    #174358
    HJLForfatter

    Spørg ham om i hvilken lov det står beskrevet og om han evt. kan give dig den paragraf de regler står i.

    At banken vælger at give dig rentestilstand såfremt du begynder at betale af på lånet er vel ikke ulovligt. De har formegentligt også sagt til dig at hvis du ikke overholder den nye aftale til punkt og prikke så kan du glemme alt om at slippe for renterne.

    Hvis jeg var dig ville jeg bruge flere penge på at afbetale lån og færre penge på den revisor, det lyder altså lidt underligt 🙂

    #174360
    AnonymForfatter

    Jeg har heldigvis ikke betalt ham endnu – det er jørgen juel hansen – måske har du hørt om ham.
    Normalt ville jeg heller ikke betænke mig om at trække renterne fra på min selvangivelse , men på et tidspunkt skriver de fra inkassoafdelingen(det er jo altid der en forligsaftale ligger) at “beregningen er lovlig, men om skat vil godkende det, kan han ikke vide".
    Må jeg spørge dig; har du en speciel viden indenfor bank/ skat eller ligende. Du lyder til det.

    #174362
    HJLForfatter

    Jeg kender ikke manden, men du slipper nok ikke for at betale.

    Banken er jo ikke SKAT så derfor rådgiver banken dig ikke om skattemæssige spørgsmål. Når banken skriver at beregningen er lovlig siger den jo indirekte at skats regler er overholdt.

    Nej jeg er ikke ansat hos skat og da det i sidste ende er dem der afgøre den slags så prøv at ring til dem.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.