Er BasisBank for usikker en bank at låne i?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92284
    AnonymForfatter

    Hej

    jeg skal oprette en andelskredit – og Basisbank har en supergod rente på 4,5 % – og tilbyder egentlig et produkt jeg kan bruge, MEN ……

    I pressen bliver BasisBank nævnt som en bank der er / kunne være på vej mod krak … har det ændret sig nu hvor bankpakke 4 er bebudet?

    Hvad risikerer jeg egentlig ved at have en andelskredit i en bank HVIS den skulle krakke eller bliver opkøbt?

    Mvh Lars

    #174090
    AnonymForfatter

    Det er min vurdering, at Basisbank er en sårbar bank – såvel hvad angår likviditet og solvens.

    Jeg forventer ikke at Basisbank eksisterer som selvstændig bank om 3 år.

    Det gjorde jeg heller ikke med Amagerbanken og Eik Bank, hvilket gav anledning til heftige diskussioner med Halli Hallo.

    Skal du så være bange for din økonomi?

    Nej!

    1. Hvis Banken kommer i problemer vil den formentlig blive fusioneret ind i en sund bank under bankpakke 4. Banken kommer formentlig ikke til at krakke og privatkunder vil ikke komme i finansiel stabilitet.

    2. Hvis du ikke har indestående over 750.000 kr., så er du sikret af Indskydergarantifonden.

    3. Hvis du ellers har en god og sund økonomi, så vil den bank der eventuelt overtager Basisbank også være villig til at give dig fornuftige aftalevilkår, og desuden kan de formentlig ikke uden individuel saglig begrundelse ændre aftalevilkårene.

    #174094
    grgForfatter

    Er med generalen et langt stykke en af vejen, om end jeg ikke vil afskrive at Basisbank sagtens kan have mulighed for at leve fremadrettet 🙂

    Hvis du er en fornuftig/god kunde ville jeg også gå efter det bedste tilbud lige pt. – der er ingen grund til at frygte at ingen vil overtage dit engagement.

    Hvis Basisbank er det eneste sted du kan få lån, så sørg for at bygge en fornuftig buffer op til fremtidig forhandling af engagementet.

    #174102
    thsvForfatter

    På kort sigt risikerer du ikke noget, men på langt sigt vil du blive opfattet som en af de kunder, der overtaget fra den krakkede bank, og blive tilbudt andelslånet på almindelige vilkår i den bank, der overtager Basis bank.
    Sådan er det jo gået med mange af Roskilde Banks kunder, de har haft svært ved at få lån på lignende vilkår efter krakket.

    Vælg hellere en sikker bank,hvor renten er 1-1½ % højere, det virker sikrere på langt sigt.
    Nordea ligger i 5,35% for nye kunder, så springet er ikke så højt i forhold til den forøgede sikkerhed.

    #207348
    AnonymForfatter

    Basisbank eksisterer stadigvæk som selvstændig bank, og de 3 år er snart gået… 😉

    #207350
    thsvForfatter

    http://www.basisbank.dk/bolig

    Til gengæld har Basisbank ikke andelslån mere!

    #207358
    AnonymForfatter

    Basisbank eksisterer ikke længere i samme form!!!

    Banken har, hårdt presset af omstændighederne, frasolgt de fleste boligkunder til Spar Nord og banken er i dag på vej til at blive en “forbrugslånsbank" på linje med GE Moneybank, Ekspresbank og hvad de nu hedder alle sammen.

    Det er også et faktum, at banken i dag ligger markant under det individuelle solvenskrav og er under skærpet tilsyn af Finanstilsynet.

    Alt i alt er Basisbank en zombie bank – Ikke død, men langt fra levende!

    #207364
    HalliHalloForfatter

    Gud, lever du endnu General Prier?

    Jeg troede faktisk at du var faldet i Afghanistankrigen pga. fejlagtig strategi eller lign for længe siden.

    Med andre ord er hverken Basisbanken eller du døde endnu, det var dejligt nyt at høre.

    Hvad betyder det der med zombieBank? Hvordan skal det forstås her?

    Hvornår lukker så Basisbanken endeligt, bare sådan cirka, hvis nogen ved nogen om det?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.