Gebyrer på EU-overførsler

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92281
    AnonymForfatter

    Jeg har forstået, at der er et eller andet forkromet samarbejde mellem EU-landene (inklusiv Norge og Island), hvor man billigt kan overføre udenlandsk valuta landene imellem, blot man overholder reglerne herfor skitseret på dette link fra Danske Bank, der så iøvrigt også gælder alle andre banker:

    http://www.danskebank.com/da-dk/Produkter-og-services/Erhverv/cash-management/Betalinger-til-og-fra-udlandet/Pages/gebyrer-for-betalinger-inden-for-eu.aspx

    Dog har jeg så også forstået, at der er den hage ved det, at lige præcis det samarbejde har Danmark og UK så valgt at holde sig udenfor. Dette betyder så, så vidt jeg har forstået, at bankerne i princippet kan ta’ hvad som helst i gebyr for denne ydelse.

    Jeg efterlyser et “loft" for, hvor meget bankerne må ta’ for dette, når iøvrigt virksomhederne ellers overholder de “spilleregler", der er skitseret i linket.

    Hvem ved noget om det, please…??

    Rikke Kofod
    Fortoldningsbutikken

    #174034
    pppedeForfatter

    Som jeg forstår det, så må de kræve hvad de vil, så længe prisen for en indenlandsk og udenlandsk overførsel i udlandet er det samme – såfremt de kriterier du linker til er opfyldt.

    #174036
    pppedeForfatter

    Det gælder så for øvigt kun euro – mig bekendt.

    #174038
    Nicolai BForfatter

    Jyske Bank tager 15 kr for en overførsel med IBAN og BIC, hvis du bruger netbanken eller 45 kr hvis du gør det i banken.

    Du kan overføre Euro til eu-landene, Pund til Storbritannien eller norske/svenske kroner til Norge/Sverige.

    #174040
    AnonymForfatter

    Det er korrekt gebyr fra 15 DKK til 50 DKK er normalt, når du gør det selv via netbank !
    Danmark er med i den overførselstype: EU-betaling (beløbet skal anføres i Euro)

    Jeg har hørt fra englændere at det er dyrere til/fra UK til EU-lande, da UK ikke på samme måde er “klistret" til Euro, som Danmark

    #174042
    AnonymForfatter

    Ja… det er korrekt, at Danmark er “klistret" til Euroen, men alle andre EU-lande (inklusiv Norge og Island) har et forrygende samarbejde, der gør, at disse overførsler i Euro kun koster, hvad der svarer til max 3 svenske kroner, som så endda bliver delt mellem afsender og modtager… ;o) – Lige præcis dette samarbejde har Danmark og England valgt at holde sig udenfor, derfor koster disse overførsler f.eks. 15 kroner i Nordea og 20 i Danske Bank… alle andre lande gør det for tilsammen 3 svenske kroner… og det synes jeg er øv…!!

    #174044
    AnonymForfatter

    Klag til Finansrådet (Bankernes Branceforening) – Mybanker/debat kan intet gøre/hjælpe

    #174046
    AnonymForfatter

    Det forventer jeg sandelig heller ikke, men jeg efterlyser i al sin enkelthed information om, hvorvidt der er noget jeg har misforstået, hvilket jeg synes, er ret tydeligt i mit spørgsmål… undskyld hvis “og det synes jeg er øv", gjorde “nogen" kede af det… ;o)

    #174048
    pppedeForfatter

    Måske var jeg uklar tidligere – og andre svarede vist i øst mens du spurgte i vest. Forordningen fra EU er lavet, så der ikke sker forskelsbehandling på udenlandske og indenlandske overførsler i EUR. Men der er INGEN grænser for, hvor meget der må opkræves – så længe prisen er den samme – såfremt de kriterier som du henviser til er opfyldt.

    #174060
    HalliHalloForfatter

    Det emne har sørme også været oppe at vende flere gange herinde, men forklar mig lige hvad: …alle andre lande gør det for tilsammen 3 svenske kroner betyder???

    Svenske banker tager iøvrigt ikke noget for en EU-Standardoverførsel via internettet, dette har den tidligere socialdemokratiske regering besluttet ved eruoens indførsel pr. 1.1.2002.

    I Danmark har Bendt Bendtsen givet de danske banker lov til at tage gebyrer for samme ydelser mod at kunne deltage gratis i diverse jagtture m.v., ligesom han havde givet lov til at indføre gebyrer for at bruge Dankortet, men blev opgivet igen p.g.a. oprør fra den danske befolkning. Der var ikke stemmer i at bibeholde forslaget mente de konservative.

    #174064
    AnonymForfatter

    Fandt flg. i Danske Bank (Sverige)
    Inbetalningar utland
    Inbetalning EU-betalning 3 kr Normalbetalning 40 kr Checkbetalning 175 kr
    mere kan læses i linket
    http://www.danskebank.se/sv-se/Foretag/Medelstora-foretag/Pages/Prislista-Foretag.aspx

    Du kan prøve at forelægge til Danske Bank (Danmark) hvorfor det er billigere i Sverige, eller du
    kan måske få en bankkonto i Sverige

    #174066
    HalliHalloForfatter

    Jet45, jeg troede du havde meget mere forstand på tingene, dig som angivelige overfører millioner af kroner, du oplyser altid at det er skattefrit, til udlandet hvert år, fornylig overført du hele 90.000 Euro modsvarende 675.000 kr.

    Men en Eu-betaling i Danske Bank Sverige er altså gratis, se venligst her:

    http://www.danskebank.se/sv-se/privat/Vardagsekonomi/Betala/Utlandsbetalningar/till-utlandet/Pages/till-utlandet.aspx

    Har også været inde på Nordea/Sverige og der er det sørme også helt gratis både at overføre og modtage penge fra et andet EU-land, dog fradrages der selvfølgelig et mindre beløb i kursen.

    #174068
    AnonymForfatter

    Nemlig, og det har jeg så også gjort – sagen er, at jeg nu (efter 17 år i Sverige) flytter min virksomhed til Sverige. Det er helt tydeligt, at Danske Bank (og alle andre danske banker), kun ta’r mere end 3 kroner, fordi de lovmæssigt kan. Hvis jeg var bank, tror jeg, at jeg ville sætte en ære i at “matche" alle andre banker i EU (samt Norge og Island minus UK) og sætte priserne ned, desuagtet lovgivning. Det var så min mening ;o) Så har jeg ikke misforstået noget, tak for alle svar, det er en stor hjælp for mig.

    #174070
    AnonymForfatter

    Uha… tror I kender hinanden godt herinde ;o) Jeg er ganske ny, som I sikkert har gættet ;o) Det er korrekt, at bankerne i Sverige i princippet ikke må ta’ noget som helst for det, men de ta’r altså de der 3 kroner alligevel. Det er så heller ikke der, jeg gider stå de store “søslag", men det irriterer mig voldsomt, at de danske banker ikke lige så stille matcher resten af EU for at fremme samhandelen. Er bare glad for, at jeg ikke bor i England ;o)

    #174072
    HalliHalloForfatter

    Ser man det Rikke Kofod, du er næringsdrivende, og har forlagt hovedkontoret for din fortoldningsbutik til Sverige.

    Det vidste grækeren (Jet45), da det er korrekt at næringsdrivende i Sverige jo også betaler for en ganske almindelig indenlands overføsel i svenske kroner via netbanken.

    Jeg troede egentlig ikke at næringsdrivende også gør brug af debatsiderne på Mybanker (uden at oplyse det i spørgsmålet), så måske vi snart ser et spørgsmål fra AP-Møller, der lige vil spørge sig til råds om et eller andet.

    For øvrigt undrer det mig at en næringsdrivende kan hidse sig så meget op, ensige har behov for at spørge, 15 kr. som er fradragsberettiget, hvad betyder det?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.