Ejer hus, men skal flytte i lejlighed

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92273
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg ejer et hus hvor jeg bor sammen med min far, men jeg skal flytte i lejlighed med min kæreste. Spørgsmålet er om må eje et hus samtidig jeg bor til leje et andet sted og om min far kan blive boende uden vi skal til at lave en lejekontrakt?

    Med Karsten

    #173928
    AnonymForfatter

    Hej Karsten
    Hvis du flytter fra din ejerbolig/skifter folkeregisteradresse, har du som udgangspunkt pligt til at leje den ud på grund af bopælspligten med få undtagelser (fx ved salg). Og hvis du lejer den ud til din far, så er der regler for huslejens størrelse (minimum) og du vil blive beskattet af lejeindtægten. Hvis du vil gøre tingene ordentligt, så betal et par tusind kroner for at få hjælp af en advokat, som kan sætte dig ind i reglerne og som kan hjælpe med at lave lejekontrakten.
    Alternativt kan du lade være med at skifte folkeregisteradresse og kun lade din kæreste stå på lejekontrakten på jeres nye lejebolig. Og så ellers håbe på, at du ikke bliver opdaget af skat/anmeldt af en nabo.

    #173932
    testForfatter

    Vedr advokat hjælp til leje kontrakt. Der findes ganske udmærkede standard kontrakter som sikkert kan findes på nettet. I gamle dage købte man den i boghandlen. Vedr. Lejeindtængtens størrelse findes der en skattefri bundgrænse på leje indtægt. Hvis man holder sig til den slipper man for meget bøvl. Om den gælder for andet ind udlejning af værrelser i et hus man selv beboere skal lige checkes, men det ved skat.
    Altså brug en standard kontrakt og der koster helt sikkert mere ind to tusind at få en advokat til at gi dig det råd.
    I øvrigt beskytter leje love mod mangt og meget også meget af det man kunne skrive i en kontrakt

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.