tillæg pension

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92264
    AnonymForfatter

    Jeg ved ikke om dette er det rigtigt sted at skrive indlæg da jeg er ny her men jeg prøver,
    jeg får førtidspension pga sydom efter de nye regler og kommer desvære ikke på arbedsmarkede igen jeg er 43

    jeg får ud over min pension ca 6000 brutto hver månned frem til jeg er 62 pga forsikring mod tab af arbejdsevne

    jeg tænker er der nogle der kender regler for om man kan få hele beløb udbetalt på engang da jeg har noget gammel gæld jeg gerne vil have væk ? gælden er jo fra jeg var aktiv i job og jeg har jo meget svært ved at betale tilbage på en pension og det giver jo ret høje renter
    Mvh
    Buller43

    #173838
    AnonymForfatter

    Hvad jeg ved – så bliver det modregnet din førtidspension.

    Der er noget med en standardsat på 65000-70000,- at man må tjene, før man bliver trukket i
    sin førtidspension.

    Desuden syntes jeg det er et mangelfuld indlæg. Det er som om du håber på vi kan trylle for dig. Selvfølgelig er det træls for dig, at du har stifet gæld mens du har været i arbejde, og nu ikke kan arbejde, men det leder mig hen til: Hvor er en livsforsikring ?

    #173840
    AnonymForfatter

    Det skal du forhøre dig om hos dem du har tegnet forsikringen ved i sin tid. Det er jo nok igennem din pensionsopsparing gætter jeg på, så svaret er nok et nej da det (som oftest) er en ydelse du får udbetalt indtil du går på folkepension og ikke et engangsbeløb. Et godt råd, brug 6000 om måneden på at betale lånet af, lev lidt billigt et år eller to, og du får en rigtigt god økonomi efterfølgende.

    Der er rigtigt mange regler med førtidspension, samliv, beløbsgrænser og den slags. Hvis du er i tvivl på nogen måder der, så snak med en sagsbehandler. Det er fuldstændigt umuligt at kende alle reglerne som almindeligt menneske, og mange er kommet i klemme når de har prøvet.

    Livsforsikringer o.lign kommer heller ikke altid til udbetaling ved førtidspension da man er ‘syg’ og selvom man har fået lægernes og kommunens ord på at man ikke kommer til at arbejde igen og arbejdsevnen er nedsat til 0, så dækker forsikringer imod den slags ikke. Man er ‘syg’ og ikke ‘invalid’ feks. Der er mange gråzoner på den måde.

    #173844
    KrisserForfatter

    Uanset om det kan lade sig gøre eller ej, vil det ikke kunne betale sig. Under forudsætning af at du er enlig:

    NUVÆRENDE SITUATION
    Førtidspension: 199 000
    Tab af erhvervsevne-forsikring: 72 000
    Modregning i førtidspension: 1 000
    Årlig indtægt før skat: 270 000
    Anslået skat: 85 000
    Anslået årlig indtægt efter skat: 185 000

    Indtægt efter skat i alt 2011/2030: 3 700 000

    ENGANGSUDBETALING
    Første år:
    Førtidspension: 199 000
    Tab af erhvervsevne-forsikring: 1 440 000
    Modregning i førtidspension: 199 000
    Indtægt før skat: 1 440 000
    Anslået skat: 679 000
    Anslået indtægt efter skat: 679 000

    Efterfølgende 19 år:
    Førtidspension: 199 000
    Årlig indtægt før skat: 199 000
    Anslået skat: 58 000
    Anslået årlig indtægt efter skat: 141 000

    Indtægt efter skat i alt 2011/2030: 3 358 000

    Forskel: 342 000

    Medmindre din gæld er så stor, at renteudgiften overstiger omkring 510 000 kroner (342 000 kroner plus fradragsværdien af renterne) med en afvikling på omkring 3800 kroner om måneden (din omtrentlige månedlige indtægt efter skat af den løbende forsikring) kan det således ikke betale sig at få forsikringen udbetalt som et engangsbeløb.

    Disclaimer: Alle tal er anslået, er afrundet til nærmeste tusinde og forudsætter du ikke har nogen ligningsmæssige fradrag eller andre indtægter. Du bør altid søge vejledning hos bank eller revisor.

    #173846
    KrisserForfatter

    Tilføjelse: Kan se jeg skrev 82 000 kroner for lidt i indtægt i første år i andet eksempel, hvilket reducerer den tilsvarende renteudgift til 388 000 kroner. Men konklusionen burde stadig være den samme.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.