Skilsmisse – skal ud og købe andelsbolig efter at have solgt hus med gæld

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92260
    AnonymForfatter

    Hej alle,

    Jeg er desværre kommet i den ulykkelige situation at jeg skal skilles! Vi har 3 drenge sammen som jeg fremover skal have halvdelen af tiden.

    Vi skal til at sælge vores hus. Som tiderne er, må vi kalkulere med at samlet tab på ca. -700.000.- / 800.000 kr. (-350.000/ 400.000.- til hver.)

    Jeg har nu set på en andelsbolig på til 995.000.- og er i tvivl om jeg overhovedet kan tillade mig at kigge den vej med et “efterslæb" på -350.000.- i ryggen..

    Jeg tjener 45.000 fast pr md og har en fornuftig bonus ordning. Jeg har ikke andre forbrugslån el lign.

    Er der en som kan fortælle mig om mine andelsbolig drømme er realistiske eller om jeg hellere burde se mig om efter en leje lejlighed?

    På forhånd tusind tak for hjælp!

    Bedste hilsner “Redondo"

    #173780
    MichaelForfatter

    Banken er som altid den eneste der kan give dig et svar du kan bruge til noget, men jeg tror næppe nogen bank vil låne til en ny bolig med en så stor usikret gæld der også skal afdrages. Tabet på jeres hus vil æde mindst 5000 kr. af din løn hver måned i 10 år, som er en forventelig afdragsperiode.

    #173782
    AnonymForfatter

    Mit lidt kedelige bud er, at påregne, at du kan sidde i en andel så vidt at du også kunne sidde i den som ejer. Hvad er ejendomsvurderingen på pågældende bolig: 1,2 eller nærmere 2 mio.? Og det tror jeg ikke du ville blive godkendt til, trods god løn :-/

    #173784
    thsvForfatter

    Hvad er boligafgiften i andelen?

    Om banken vil hjælpe dig, er dog meget tvivlsomt, da ydelsen på gælden fra huset vil være 5.000 kr hver måned de næste 10 år, dog giver det et rentefradrag på over 1.000 kr i starten af lånet hver måned, men pengene skal stadigvæk afdrages.

    Du må prøve at lave et budget med alle udgifter, inden mødet med banken, så de kan se, at du er forberedt på den barske fremtid alene.

    #173856
    AnonymForfatter

    Dine boligdrømme skal nok sættes på hold for en længere periode.

    Ved hussalget skal du desuden være opmærksom på, at banken ikke er forpligtet til at dele jeres gæld op. Hvis din eks fx tjener væsentligt mindre end dig, er det ikke sikkert, at de er interesseret i at dele underskuddet imellem jer. 2 låntagere er bedre end 1 set ud fra bankens synsvinkel.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.