Lån til andel som studerende?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92255
    AnonymForfatter

    Hej. Jeg har et par spørgsmåle vedrørende hvorvidt en bank ville låne penge til en studerende, til en andelsbolig. Jeg har nemlig hørt at de ikke er særlig glade for det og ønsker ikke at gå ned til dem med et fuldstændig urealistisk mål.

    Jeg er som sagt studerende. Med et fritidsarbejde ved siden af hvilket lige pt giver mig en indtægt på på 7000 kr. om måneden udbetalt. Jeg er ikke og har aldrig været i gæld (har en kassekredit på de 5000 kr som stabilt ligger og svinger et par tusind op og ned, men intet at bemærke).

    Hvor realistisk er det at banken vil låne mig pengene til en andelsbolig der koster 424.000 kr? – den månedelige ydelse er lav, omkring 1700 kr. Og planen er egentlig ikke at bo der alene, men jeg ønsker alligevel helst selv at stå i lejemålet.

    #173712
    testForfatter

    100% ? På studie job, su, opsparing o, ingen anden sikkerhed? Næppe men prøv at spørg dem

    #173716
    thsvForfatter

    Uden opsparing til udbetaling og flytteomk. er det nok tvivlsomt om de vil låne dig penge.

    Banken tjener jo ikke penge på at låne dig pengene, men derimod på at du betaler tilbage.

    #173718
    AnonymForfatter
    #173722
    MichaelForfatter

    Det “tilbud" har med rette været skarpt kritiseret for at være et meget farligt produkt. For det første er hele andelsmarkedet et minefelt i øjeblikket med risikable lån i mange foreninger. For det andet er det farligt ikke at betale så meget som én krone af på lånet i de år studiet løbet samtidigt med at de færreste jo trods alt er sikret et job efterfølgende. Heldigvis får de fleste et job, men på den måde at sætte noget af sin økonomiske fremtid på spil er yderst spekulativt.

    #173724
    AnonymForfatter

    Tak for svarene!
    Og ja desværre uden at jeg kan ligge mere end en 10-15.000 som en start da det er alt min opsparing er på – hvilket jo lyder af intet i forhold til 424.000. Men måske jeg kunne låne noget som en start hos familie. Jeg kunne i hvert fald prøve at undersøge det. Hvor meget forestiller i jer at de ville acceptere at man kunne ligge som en start?

    Jeg ville bare sagens kunne betale 2.000/2.500 af om måneden til dem og nok lidt mere hvis jeg får en anden med ind og bo.

    Og rigtig fint med linket til københavns andelskasse. Tak

    #173726
    AnonymForfatter

    @Michael.

    Hvor har du set, at der ikke skal betales så meget som én krone?

    Nogen gange er man nødt til at læse lidt mere end overskrifter :-))

    #173728
    OBSForfatter

    Som jeg læser tilbuddet skal man i studietiden kun betale etableringsomkostninger til banken og staten samt værdien af rentefradraget. Derimod betales ingen afdrag og renteudgifterne bliver blot lagt oven i hovedstolen.

    Michael skriver også “For det andet er det farligt ikke at betale så meget som én krone af på lånet i de år studiet løbet…" og det er også sådan jeg læser tilbuddet.

    Om det er farligt eller ej, det afhænger vel af hvordan ens økonomi kommer til at se ud efter studietiden. Så det må vel komme an på en individuel vurdering.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.