Andelsboliglån

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92254
    AnonymForfatter

    Hej andre brugere

    Jeg har for et par år siden stiftet et andelsboliglån på omkring 650.000 kr.
    Efter sidste rentestigning er renten på lånet nu 6,7 % om året. Til dette skal der siges
    at mine forældre har stillet sikkerhed for lånet (“de er velstillet").

    Jeg kan se at andre herinde har opnået en langt lavere rente på deres andelsboliglån herinde. Derfor vil jeg høre hvorvidt en rente på 6,7 % er høj eller ej? og om man kan gå ned i banken for at “ændre renten" eller skulle dette være sket fra start?

    Banken jeg har optaget lån i er Danske Bank

    På forhånd tak for hjælpen

    John Smith

    #173710
    AnonymForfatter

    Hvis dine forældre har hus med friværdi – så kunne de jo optage et lån til f. eks. 3%.
    Derefter låner du beløbet af dine forældre til samme rente – så der er penge at spare.

    Hvis dine forældre har kautioneret for dig – og ikke har mulighed for – eller ikke ønsker at optage lån i fast ejendom – så skulle du kunne forhandle en rente til f. eks. 5% på et andelsboliglån – se HANDELSBANKEN.

    #173714
    thsvForfatter

    Typisk Danske Bank.
    På papiret kan de godt være marginalt billigere end f.eks. Nordea.
    Men i praksis opnår man aldrig laveste rentesats, uden at være over dem hele tiden.
    DBs renteinterval er pt. 5,1-10,6%.

    Renten hos Nordea er 5,1% for alle fordel+kunder, noget man bliver automatisk, hvis Nordea vil låne så mange penge.

    #173732
    AnonymForfatter

    Tak for svaret

    Ved du så hvorvidt det er muligt at genforhandle renten?

    Er der omkostninger ved det såfremt det lykkes at genforhandle?

    #173734
    AnonymForfatter

    Jeg glemte helt at sige at lånet er med variabel rente

    #173736
    testForfatter

    1. det er altid muligt at forhandle noget andet er resultatet. kan du eller vil du virkelig skifte bange 3%? Jo mere du kan svare ja jo større chance for succes med din forhndling.
    2. omkostninger for dig? hvordan?

    #173738
    AnonymForfatter

    Er i tvivl om hvad du mener i afsnit 1?

    2. Tænkte mest på om ændring af renten ville medføre en form for nyt lån, og dermed nye etableringsomkostninger eller andet?. For hvis man skifter bank og skal de have godtgørelse for oprettelse af lån.

    #173740
    testForfatter

    1. Hvad har du i en forhandling at tilbyde at du fortsat bliver i banken? Eg de skal tro at du virkelig skifter bank hvis de ikke gir sig. Så kan du det vil du det og kan det i det hele taget betale sig?
    2. Næppe og hvis er det nok noget man sku ha med i forhandlinger ikk

    #207342
    AnonymForfatter

    Hej John Smith

    Det lyder som om du har en god forhandling position. Hvis dine forældre er velstillet, så er der ikke nogle risiko for banken dvs. at de tjener 5,7% på dig om året + gebyrer.

    Stempleafgifter følger andelslejligheden, så dem skal du ikke betale når du flytte bank.

    Prøv at læs denne artikel om genforhandling af dit andelslån: http://andelslaan.com/genforhandling-af-andelsboliglan/

    #207346
    MichaelForfatter

    Tråden er næsten 3 år gammel!

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.