Fordeling af vores fælles udgifter.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92250
    AnonymForfatter

    Hej alle.
    Ville egentlig bare lige høre hvordan vi udregner fordelingen af mig og kærestens fælles udgifter i forhold til indkomst?
    Ville gerne gøre det således at vi betaler lige meget procentvis i forhold til vores indkomst. Men hvordan regner vi det ud?
    Jeg får ca. 29.000kr før skat og hun får ca. 19.000kr før skat.
    Vores fælles udgifter er ca. 18.000kr/md.

    Håber i kan komme med en nem udregnings model.

    #173646
    AnonymForfatter

    Hvis jeg husker rigtigt, udregner I det ved at sige 19.000 / 48.000 (jeres samlede indkomst) * 100. Det er procentdelen af hendes.
    Din er jo så 29.000 / 48.000 * 100.
    Medmindre I vil have det efter skat.

    Så det giver 60% til dig og 40% til hende. Går ud fra det var hvad du mente?
    Ellers kan I jo også bare slå jeres indkomst sammen, betale alle udgifter og så dele det resterende. Hvis I alligevel arbejder ca samme tid, har samme eller ingen gæld osv.

    #173648
    AnonymForfatter

    Det var det jeg mente. Altså så jeg betaler 60 procent af vores fælles udgifter og hun 40.
    Vi har ikke helt samme gæld og jeg vil i bund og grund egentlig gerne råde over mine egne “sparepenge". Så jeg eller hun f.eks ikke skal have den andens accept før man køber noget til sig selv osv… :0)
    Men udover det altid rart med andres synspunkter og ideer til fælles økonomi.

    Tak for svar.

    #173660
    PrasmusForfatter

    Den anden model som eXeel er lidt inde på, er den min kæreste og jeg benytter.

    Vores løn går ind på en fælles konto, hvorfra der betales de faste udgifter. Fra denne konto overføres også et fast beløb til en kostpenge konto, og to gange lommepenge til vores individuelle lommepenge konti (vi får det samme uanset løn). Hvis der er overskud på kostpenge kontoen når en ny måned starter, deles overskuddet ud som lommepenge (gør at man ikke bare bruger løs af kostpengene :-)).
    Lommepengene på vores egne konti har vi naturligvis 100% råderet over.

    Fordelen ved denne metode er at den er nem at overskue, og der skal ikke beregnes nye procent satser hvis en af lønindtægterne ændres etc.

    Blot for at beskrive en model i praksis (som vi synes fungere fint!).

    #173664
    MichaelForfatter

    Hvis man nu skal gå helt i millimeter-mode bør udgifterne jo nok fordeles på baggrund af nettoindkomsten og ikke bruttoindkomsten. Det betyder dog nok ikke det helt vilde i dette tilfælde, da ingen af personerne i husstanden betaler topskat.

    #173666
    thsvForfatter

    Helt uenig her! 😉

    I millimermode er den højeste indkomst i brutto ca. 60,4%, men efter skat kun 59,1%.
    Kommer dog an på fradrag og trækprocent. husk at personfradraget og fagforeningskontingent mv. er samme beløb uanset indkomst.
    De 10.000 i forskel i bruttoindkomst er derfor kun ca. 6.000 kr efter skat, og endnu mindre, hvis det er brutto før AM-bidrag. I så fald bliver forskellen i netto jo istedet 5.520 kr. men stadigvæk de samme ca. 59% netto.

    #173698
    AnonymForfatter

    Her er et svar der ikke rigtig besvarer dit spørgsmål 🙂 det nok snarere et spørgsmål om, om du har tænkt over konsekvenserne af fordelingen?

    Jeg er ikke imod din beslutning ud fra et økonomisk synspunkt. Hun har optaget gæld, du har måske taget en længere uddannelse end hende, du arbejder måske flere timer osv. Men er din kæreste enig med din beslutning om fordelingen eller bestemmer du bare, fordi du tjener mest/hun bør være taknemmelig for, at fordelingen ikke er 50-50%?

    Jeg har i min egen husstand og i min omgangskreds oplevet, at den der tjener mest har været meget svingende i forhold til heltid/deltid/hjemmegående i forhold til familieliv/opgaver i hjemmet, sygdom, uddannelse og arbejdsløshed. Og det var nok ikke gået lige godt i disse situationer, hvis ikke de havde lagt pengene i en fællespulje og det er jo ikke ensbetydende med, at man ikke kan få sine egne lommepenge og bestemme hvad pengene skal gå til.

    Det du i bund og grund siger, er at du fortjener flere lommepenge end din kæreste. Men husk at penge er noget af det nemmeste at blive uvenner over og at fordelingen kan skabe problemer. Du vil måske nogle ting, som hun ikke føler, at hun har råd til (rejser, ny bil, ny bolig mm.) og hvis du vælger at betale ekstraordinært kan det også være problematisk, fordi hun føler sig som et velgørenhedsobjekt (at hun bør være taknemmelig).

    I et parforhold er økonomi ikke altid rationelt. Der er også en masse følelser indblandet.

    Hvad er jeres andres erfaringer med dette?

    #173700
    AnonymForfatter

    JEg er enig i, at det rigtige ville være også at have den tid, der investeres i evt. børn, rengøring, oprydning osv af hjemmet, med i sin udregning. For arbejder én meget, bruger dne anden nok det mere tid ihjemmet og på børnene. Men det er måske gratis arbejde? 🙂 Frivilligt?

    #173702
    testForfatter

    For et varieret og godt samliv er det dræbende med skævhed. Hvis du har flere lomme penge end hende spiser du så også en bedre bøf til aften?
    Nej lav et budget og en fælles lomme penge sats som excel gør eller gør som os. Vi har aldrig kørt med satser men har tilgengæld altid kort diskuteret alle større anskaffelser. At min kone så har en billigere fritid ind mig har aldrig været et problem heller ikke da midlerne var mindre. Vi ser slet og ret på hvad der er råd til og taler det igennem.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.