Udenlandsk Check

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92241
    AnonymForfatter

    Hej,

    Har lige et lidt bankteknisk spørgsmål, som jeg ikke rigtig kan finde noget fornuftigt svar på.

    Jeg har indløst en udenlandsk check i Danske Bank og har i den forbindelse blevet informeret om at det tager 4-6 uger at få rådighed over beløbet. Checken lød på på ca. 40.000 euro, og er udskrevet af en stor fransk bank. Firmaet er et verdenskendt og respekteret firma. Jeg forstår at pga. af checkens størrelse skal den behandles manuelt, dvs sendes til frankrig, indløses af den franske bank på Danske Banks konto i samme bank, og herefter overføres til en Danske Bank konto for herefter at blive overført til min konto.

    Det er da en god ordning som bankerne har fået sig, og det virker som om at sagen egentlig bare bliver trukket ud fordi der er nogle der skal tjene penge på det, ikke fordi det er nødvendigt. Det virker utroligt at der skal gå op til 6 uger på det. Vil det sige at “mine penge" i realiteten står på kontoer rundt omkring og trækker renter og er disponible for bankerne i al den tid ?

    Mvh

    #173528
    thsvForfatter

    Næh, de står hos det store firma, indtil checken indløses, ligesom dengang man skrev en check ved kassen i supermarkedet.

    #173530
    AnonymForfatter

    Ja – men jeg forstår stadig ikke at det skal tage op til 6 uger at få indløst en check. Den franske bank må have haft checken i hånden ca. 4 dage efter at jeg indleverede den til Danske Bank og en elektronisk overførsel tilbage tager max 2-3 dage. Hvad sker der de resterende 5 uger ?

    #173532
    AnonymForfatter

    Kender du slet ikke IBAN og Swift, når jeg ovf. til-fra Euroland er pengene til rådighed dagen efter.

    Jeg skulle forleden ovf. et større beløb fra en mindre bank, der udover NemID kræver en SMS godkendelse, desværre var min mobil gået ned, derfor måtte jeg lege Onkel-Bob og ovf. 15 gange, da jeg vil have placeret pengene til en rente 4,3% FORUD BETALT og selvfølgelig skattefrit, for 6 måneder. Det får jeg ikke i Danmark noget steds. Kun til orientering.

    #173534
    AnonymForfatter

    Jo jeg kender godt systemet, og det var en kæmpefejl af mig at vælge en check som betaling og ikke bankoverførsel. Jeg var ikke opmærksom på at det tog så lang tid men regnede med det tog en uges tid som en indenlandsk check, hvilket var hvad min bankrådgiver fejlagtigt sagde til mig den dag jeg afleverede checken … men ak !!

    #173538
    Nicolai BForfatter

    Nej, pengene er aldrig til rådighed dagen efter, når du overfører med IBAN og SWIFT. Der går fra 2 til 4 dage alt efter hvilken bank som er modtageren.

    I øvrigt trist at renten på din skattefri konto i Skamlingsbanken er faldet fra 4,6 % til 4,3 % fra i fredags. Huskede du at følge HALLIHALLOs gode og formålstjenlige råd?

    #182262
    AnonymForfatter

    FÅ EN PAYPALKONTO – SÅ VAR PROBLEMET LØST -bankoverførsler ved feks handler koster penge -paypal er næsten gratis , og sikker

    #182318
    KrisserForfatter

    Bortset fra at PayPal har ret til at tilbageholde beløb i seks måneder uden at angive årsagen, eller at kræve indbetalinger refunderet. Dette sker især ved større, eller mange små, overførsler. Desuden koster det 3,4 %, hvilket bliver ret mange penge med en overførsel på 40 000 Euro.

    #211512
    Arma SelimovicForfatter

    Hej,

    Kan man indløse udenlandske checks andre steder end ens egen bank?
    Vi har en check fra Frankrig , men vores navn på, som vores bank ikke tager imod. Hvad kan man stille op med sådan en?
    Den kan ikke indløses af en familie medlem i Frankrig som så kan overføre pengene eller?? Tænker det ikke kan lade sig gøre når modtageres navn er på…

    #211528
    AnonymForfatter

    Checks er efterhånden gået næsten helt af brug i Danmark og derfor har du ikke fået den helt rigtige besked i banken.

    Udgangspunktet for en banks indløsning/udbetaling af en check har altid været, at banken skulle være sikker på, at den kunne få pengene igen fra indløseren af checken, hvis det senere skulle viste sig, at checken var dækningsløs eller falsk. Dette betyder, at banken helst skal kende indløseren af checken, hvorfor det altid vil være lettere i ens egen bank end i en fremmed og at det altid vil være lettere at få udbetalt små end store checks. Særligt udenlandske checks kan give problemer, da dækningsløse checks i mange andre lande kan returneres væsentligt senere end det er muligt efter de danske regler.

    Det er derfor klart, at trådstarter i sin tid har haft problemer med at få udbetalt en fransk check på 40.000 EURO, eller en modværdi på ca. 300.000 kr., og banken har derfor også tilbudt at tage checken til inkasso, dvs. sende den til den betrukne franske bank med anmodning om betaling. Modværdien af checkbeløbet bliver først indbetalt på indløseren´s konto, når den udenlandske bank rent faktisk har betalt checkbeløbet til den danske bank.

    Hvis banken ikke vil indløse checken for dig, er den bankfaglige korrekte løsning, at din bank sender checken til inkasso hos den betrukne franske bank. Det svar du har fået, skyldes sandsynligt, at den pågældende medarbejder ikke har den tilstrækkelige viden på området. For en sikkerheds skyld, bør du undersøge, hvad det vil koste at sende checken til inkasso i Frankrig.

    Teoretisk kan du endossere checken/underskrive checken på bagsiden og lade et familiemedlem med bopæl i Frankrig indløse checken. Men belært af erfaringerne, bør du ikke lade familiemedlemmet sende dig pengene på en check.

    #211578
    HalliHalloForfatter

    Enhver bank burde kunne indløse udenlandsk check, men hvis den er lille, så kan det ende med at du skal af med flere penge end checken lyder på.

    Men hvorfor har du fået en check fra Frankrig og ikke fået dem overført til din bankkonto? Det er da langt billigst for både afsender og modtager.

    Så måske du bare kan sende checken retur til afsender og oplyse dit danske IBAN og Swift, som er anført på ethvert kontoudskrift nu om dage.

    #211630
    Arma SelimovicForfatter

    Vi har Middelfart Sparekasse og de har lavet deres regler om så de ikke længere modtager udenlandske checks.

    Det en “større" check som er modtaget som gave. Vedkommende er ældre familie medlem og har/bruger ikke netbank eller andet.

    Vi modtog en for et års tid siden hvor banken tog imod det uden problemer.
    Jeg havde håbet på at man kan indløse det på en anden måde end gennem ens egen bank men tror vi sender det retur og får det overført på en eller anden måde.

    #211632
    AnonymForfatter

    Når banken ikke vil indløse udenlandske checks er det ikke anden at gøre end at oplyse BIC og IBAN-numre til familiemedlemmet, der så kan få overført beløbet direkte på din konto. De 2 numre kan Sparekassen oplyse dig om.

    Hvis checken ikke er en bankcheck, med udstedt og underskrevet af familiemedlemmet, behøver du for den sags skyld ikke returnere checken, men kan blot aftale med dit familiemedlem, at du destruerer checken.

    #211634
    AnonymForfatter

    Jeg kender kun til nogle advokater i Danmark der stadig udskriver checks, men heldigvis ikke alle, idet IBAN og Swift BIC er idag nemmeste måde at overføre penge på. For 40.000 Euro er det gratis til en Euro-konto, men da Danmark ikke er med i Euro-landene, må jeg betale noget mere svjh. 15 kr

    #211640
    HalliHalloForfatter

    Ja, mon ikke mange advokater stadig udsteder checks, så hvad mon den oplysning er anbragt for?

    Ja, siden jeg gjorde dig opmærksom på, at Sydbank kun tager 15 kr. i forhold til at du altid tidligere har oplyst 20 kr., så er dine svar nu altid også kun 15 kr. Mon du nogensinde har foretaget en sådan overførsel i praksis? Jeg tvivler sgu.

    N Metais: Hvorfor skal han nu have Iban-nummeret oplyst i banken? De vil da nok bare henvise til sidste kontoudtog eller netbanken eller er den en anden grund til at han skal spørge direkte i banken?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.