Opsparing på 150.000 kr

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • RudForfatter
    Indlæg
  • #92226
    RudForfatter

    Hej.
    Jeg ønsker at binde mine penge i 2 år og ønsker det bedste afkast, vil høre om der evt var nogle forslag til dette??

    Har allerrede konto hos fih men en binding på 6 mdr af gangen.

    På forhånd tak.

    #173212
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Du skriver, at du ønsker “det bedste afkast" men i forhold til hvad? I forhold til en kontantkonto, at have dem under madrassen, ift. aktier eller?

    Det jeg prøver at skrive er, at det helt kommer an på din risikovillighed.

    Ønsker du ikke at risikere at tabe nogle af pengene, så er et aftaleindlån (altså som du har idag med en binding) formentlig den bedste løsning (vær obs. på indskydergarantifondens maksimum på 750.000 kr., hvis du har flere kontanter i FIH end de 150.000 kr.).

    Et alternativ kunne være en obligation (her tænker jeg dansk stats- eller kreditforeningsobligation = høj sikkerhed), som udløber om 2 år. Men det er ikke sikkert, at det er en bedre løsning end aftaleindlånet efter omkostninger.

    Ellers er der også mere “eksotiske" (læs: højere risiko og højere afkast) obligationer. Lige fra 2 årige græske til omkring 40 % til knap så hidsige obligationer omkring 4-9 %. Men som sagt, så er risikoen altså en anden, end et aftaleindlån.

    Håber du kan bruge det til noget?

    Vh. Claus

    #173214
    thsvForfatter

    FIHs tilbud på 3,35% ved 2 års binding lyder som et godt tilbud, og 150.000 kr er jo ikke ret meget for et aftaleindskud.
    Det er dog 0,85% mere end deres sats for 6 måneders binding.

    #173228
    RudForfatter

    Hej claus.
    fedt med et brug bart svar:))samt hurtig respons, er lidt mongol til det med at investere men heldigvis med en god side som denne er det muligt at gøre en god invest.

    Tænkte på hvis man skulle investere i stats eller kreditforeningensobligation hvordan gøres dette??

    #173232
    HalliHalloForfatter

    Jeg ville kontakte min bank med henblik på oprettelse af et depot i Værdipapircentralen.

    #173236
    RudForfatter

    Kan du udybbe dig lidt nærmere??
    tak for svaret:)

    #173238
    AnonymForfatter

    Hej Inso

    Det var så lidt 🙂

    Som HalliHallo rigtigt nok skriver, så er det bare at bede din primære bank om at oprette et depot.

    Herefter kan du købe en og sælge værdipapirer.

    Mht. hvordan du finder den mest lønsomme obligation kan du evt. spørge banken i samme omgang. De kan rimelig nemt se, hvad den effektive rente vil være på en “køb og behold til udløb" investering i en obligation.

    Men husk lige at trække omkostningen fra, som jeg skriver i mit oprindelige indlæg – for så kan det godt være, at det ikke længere er mere fordelagtigt end aftaleindlånet 🙂

    Hvis du ender med at gå efter en obligation, så tjek også lige kurtageomkostningen ved at lade banken handle og så selv gøre det i netbanken. Det sidste plejer at være billigere 😉

    Vh. Claus

    #173290
    PrasmusForfatter

    Hej inso

    Jeg mener du forsat bør gå efter en opsparingskonto som hidtil, du skal bare finde den som giver den bedste rente for den periode du er villig til at binde pengene i.

    Enten er dem som foreslår obligationer nogle der ikke selv investere i obligationer, eller også er der obligationer som jeg ikke kender til – og så må personer som har kendskab til disse gerne give nogle eksempler.

    Der er ingen “sikre" obligationer med udløb om 2 år, som giver mere end omkring 2%, med mindre man går efter kursgevinster, men så er vi ude i rent lotteri hvor gevinst/tab dog er begrænsede.

    Skal man have en bedre rente på en rimelig “sikker" obligation er man nød til at sates på en 30årig realkredit obligation. Der får man en rente på omkring 5%, men skal de sælges før om de 30år, kan der både tabes og vindes på salget. Holder du fast i dine 2 år, så er det dog en direkte dårlig ide, da de fleste mener at renten er stigende, og det kan meget vel gøre, at du om 2 år sælger med et tab omkring de 10% (realistisk gæt!) da en stigene rente vil få kursen (købs/salgspris) på obligationerne til at falde.
    Oven i dette skal lægges udgiver til depot, ændringsmeddeler, geninvesteringer etc.

    Mvh Peter

    #173484
    RudForfatter

    Hej Peter.
    Tak for din respons.

    Indtil videre er der blevet valgt Fih 2,3% ved binding på 3 mdr, så må vi se hvad der evt sker senere hen:)kan ikke se Hvad der pt skulle være bedre end dette.

    #173486
    HalliHalloForfatter

    Jeg får kun 2,2% i denne bank, men jeg er nok heller ikke så god til at forhandle renter, men vil nu alligevel tage kontakt til dem for at høre om jeg også kan få 2,3%, når spørgeren her kan.

    #173490
    Michael01Forfatter

    Du ville nemt have fået 2,50 i VestjyskBank eller måske mere, se i denne tråd

    http://www.mybanker.dk/bank/debat/vis_indlaeg.html?id=5735&debat_side=2

    #173516
    BB80Forfatter

    Er det ikke kun ved min. 500.000, og ikke 150.000 ?
    Jeg kan ikke finde lign. tilbud, ved 150.000 på deres internetside.

    #173520
    RudForfatter

    Jeg prøver lige igen, det var forkert det jeg skrev før….Det er kun 2,2 % ved 3 mdr der gives. og 2,5 % ved 6 mdr.

    #173522
    HalliHalloForfatter

    Ja, både Inso og Mikael T løber med en halv vind……………….

    #173524
    Michael01Forfatter

    Jeg havde bare set reklamen igen og igen her på mybanker,kan godt se,nårt jeg trykker på linket, det er mininum 500tkr, beklager

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.